ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Δωδώνη

Ταράζει τα νερά στα γαλακτοκομικά η εξαγορά της Δωδώνη από το CVC

Το fund που εξαγόρασε τη Vivartia δημιουργεί σχήμα σταθερής συνεργασίας με την SI Foods, βασικό μέτοχο της Δωδώνη. Πληροφορίες για επόμενη κίνηση με την εξαγορά της Κολιός. Συμφωνία της ΔΕΛΤΑ με Danone.

Σε μεγάλη κινητικότητα και γενικευμένη επανατοποθέτηση στην αγορά βρίσκεται ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων, ένας κλάδος με πολύ σημαντικό εκτόπισμα στη χώρα μας και μεγάλο εξαγωγικό αποτύπωμα, που ανήκει στον ευρύτερο… hot τομέα της μεσογειακής διατροφής, ο οποίος βρίσκεται στην αιχμή διεθνώς.

Καταλύτης για τις μεγάλες αλλαγές είναι το μεγάλο αμερικανικό fund CVC Capital Partners, που συνεχίζει την επενδυτική επέλασή του στη χώρα μας, καθώς μετά την πολύ πρόσφατη εξαγορά της Vivartia έναντι συνολικού τιμήματος 630 εκατ. ευρώ (μαζί με το δανεισμό), ήρθε σε συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού στη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη.

Μια κίνηση που ταράζει τα νερά στον κλάδο, ενώ ως φαίνεται έρχεται να οριοθετήσει περαιτέρω εξελίξεις, καθώς πληροφορίες κάνουν λόγο ότι στο «άρμα» τροφίμων του fund, θα μπουν και άλλες από τον τομέα γαλακτοκομικών.

Άλλωστε, η δομή της συμφωνίας του CVC με τη μητρική της Δωδώνη, δείχνει ότι οι δύο πλευρές θα συνεργαστούν σε σταθερή βάση και πιθανόν να υπάρχει σχέδιο για σύμπλευση και σε άλλες επεκτατικές κινήσεις. Θυμίζουμε ότι πληροφορίες θέλουν τη Δωδώνη να βρίσκεται πολύ κοντά σε ένα deal για την Κολιός, που βαρύνεται με μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις.

Επίσης, χθες ανακοινώθηκε και η συνεργασία της θυγατρικής της Vivartia (Δέλτα) με τη μεγάλη γαλλική βιομηχανία Danone, με την πρώτη να αναλαμβάνει την παραγωγή της σειράς Activia στην Ελλάδα. Μέσω αυτής της συνεργασίας, η σειρά Activia εμπλουτίζεται με το πρώτο στραγγιστό γιαούρτι με προβιοτικά, παραγόμενο στην Ελλάδα.

Η δομή της συμφωνίας και τα επενδυτικά πλάνα

Το CVC Capital δεν εξαγόρασε απευθείας τη Δωδώνη, αλλά ήρθε σε συμφωνία για να αποκτήσει πλειοψηφική συμμετοχή στην SI Foods που είναι βασικός μέτοχος της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη Α.Ε., ώστε έμμεσα να θέσει υπό τον έλεγχό του την ηπειρωτική γαλακτοβιομηχανία, δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα νέο σχήμα συνεργασίας με την SI Foods, που ελέγχεται από ρωσικά κεφάλαια.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας οι ιδιοκτήτες της SI Foods παραμένουν ενεργοί μέτοχοι, διατηρώντας τη διοίκηση της Δωδώνη, των θυγατρικών εταιρειών και των λειτουργιών της. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, η συνεργασία αυτή θα αποτελέσει τη βάση τόσο για την SIF όσο και για την Δωδώνη, για την περαιτέρω ανάπτυξη κυρίως στην κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, καθώς και σε παρεμφερείς κατηγορίες τροφίμων μέσω επενδύσεων και πιθανών εξαγορών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.

Ποια είναι η Δωδώνη

Η Δωδώνη που είναι leader στις πωλήσεις επώνυμης φέτας ΠΟΠ, ιδιωτικοποιήθηκε το 2012 με την πώληση των μετοχών της στην SI Foods Ltd, έναν επιχειρηματικό επενδυτικό όμιλο στον οποίο μετέχει και η Lime Capital Partners Ltd.

Από την ιδιωτικοποίησή της έως σήμερα, οι νέοι ιδιοκτήτες έχουν πετύχει την αναδιοργάνωση της εταιρείας, επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ανάπτυξη της οργανωτικής δομής και στην ενίσχυση των πωλήσεων και της εμπορικής παρουσίας. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις της Δωδώνη στο διάστημα αυτό έχουν διπλασιαστεί, με το 50% αυτών να προέρχεται από τη σημαντική ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού. Από το 2012 μέχρι σήμερα έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις, ενώ έχει αυξήσει το ανθρώπινο δυναμικό στις εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα από 270 σε περισσότερους από 600 εργαζομένους.

Η Δωδώνη συνεργάζεται κυρίως με παραγωγούς από το νομό Ιωαννίνων και ευρύτερα της Ηπείρου, ενώ για κάποια επιλεγμένα προϊόντα ΠΟΠ, όπως τη φέτα, συνεργάζεται με 60 επιλεγμένες φάρμες της Ηπείρου, τις οποίες «εποπτεύει» τεχνικά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Παράγει 100 κωδικούς προϊόντων, με περίπου δέκα κωδικούς γιαουρτιών, ενώ στη φέτα έχει μερίδιο αγοράς περί το 20%. Η Δωδώνη εξάγει περίπου 18 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων σε περίπου 50 χώρες και στις πέντε ηπείρους, έχοντας συνεργασία με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του εξωτερικού. Την τελευταία τριετία το ποσοστό εξαγωγών έχει αυξηθεί περίπου 40% επί των συνολικών πωλήσεων. Ο κύκλος εργασιών το 2019 ξεπέρασε τα 107 εκατ. ευρώ.

Απώτερος στόχος του management της Δωδώνης είναι να μετεξελιχθεί σε εταιρεία τροφίμων πέρα από τα γαλακτοκομικά, που έτσι κι αλλιώς είναι το DNA και η ναυαρχίδα δραστηριοτήτων της. Στο πλαίσιο αυτό, το Μάρτιο του 2019 προχώρησε στην εξαγορά του 44,73% της Unismack, μέσω της οποίας εισήλθε και σε άλλες, καινοτόμες κατηγορίες τροφίμων.

Η Unismack είναι μια startup με έδρα το Κιλκίς, η οποία καινοτομεί στο χώρο των τροφίμων, καθώς δημιουργεί οικολογικά κράκερς, πρώτη ύλη και αλεύρι από φακές, ρεβίθια, κολοκύθια κ.λπ., ή φτιάχνει snacks χωρίς γλουτένη, με τυρί ή με vegan συστατικά. Σχεδόν το 99% της παραγωγής της εξάγεται σε χώρες όπως ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία και σε 15 ακόμη αγορές.

Το success story του ελληνικού γιαουρτιού και οι επενδύσεις

Η αναπτυξιακή δυναμική του ευρύτερου κλάδου των γαλακτοκομικών προϊόντων, που προκαλεί και έντονη επιχειρηματική κινητικότητα, προέρχεται πρωτίστως από το γιαούρτι, που αναδεικνύεται σε εξαγωγικό... Ελντοράντο, καθώς πρόκειται για ένα από πιο «καυτά» εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας και βασικό συστατικό της Μεσογειακής διατροφής.

Διεθνώς, το γιαούρτι έρχεται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο ως μια γκουρμέ και υγιεινή επιλογή, ενώ ίσως αποτελεί και το πλέον ανερχόμενο ελληνικό brand στα τρόφιμα. Μετά το λάδι, τη φέτα, τα ψάρια (ιχθυοκαλλιέργειας) και ίσως το κρασί, το γιαούρτι είναι το επόμενο δυνατό εξαγωγικό «χαρτί» της Ελλάδας, με τεράστια περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.

Αυτός είναι και ο λόγος που όλες ανεξαιρέτως οι γαλακτοβιομηχανίες, όπως ΦΑΓΕ, Δέλτα, Όλυμπος, Μεβγάλ, Κρι Κρι, Δωδώνη, Εβροφάρμα, ΕΒΟΛ, Φάρμα Κουκάκη (ανερχόμενη δύναμη από το Κιλκίς) κ.α. επενδύουν μεγάλα ποσά σε νέες γραμμές γιαουρτιού, λανσάρουν νέα προϊόντα, εξελίσσουν τα υπάρχοντα, εξειδικεύουν κατηγορίες (παιδικά, διαίτης, χωρίς γλουτένη κ.α.) δείχνοντας πόσο πιστεύουν στο προϊόν. Άλλωστε, είναι από τα ελάχιστα γαλακτοκομικά προϊόντα που μπορούν να «ταξιδέψουν» ακέραια στο εξωτερικό, έχει δηλαδή διάρκεια ζωής που επιτρέπει κάτι τέτοιο.

Παγκόσμια καταγράφεται σταθερή μείωση στην κατανάλωση γάλακτος, όμως το γιαούρτι διατηρεί εξαιρετικό momentum, καθώς ανήκει στην κατηγορία του γκουρμέ και της μεσογειακής διατροφής, που κερδίζει διαρκώς έδαφος διεθνώς. H αγορά γιαουρτιού στην Ευρώπη – που είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο - φτάνει τα 3,5 δισ. ευρώ. Ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ κανένα άλλο προϊόν διατροφής δεν έχει παρόμοιο momentum, με τις εξαγωγές να αυξάνονται γεωμετρικά χρόνο με το χρόνο.

Σύμφωνα με τα τελευταία (προ κρίσης Covid-19) διαθέσιμα στοιχεία, ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού στη Μ. Βρετανία (η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης στον τομέα αυτό) φτάνει περίπου στα 330 εκατ. στερλίνες ετησίως, στην Ιταλία στα 175 εκατ. ευρώ, στη Γερμανία στα 155 εκατ. ευρώ, έχοντας ισχυρή ανάπτυξη περί το 21% στη συγκεκριμένη αγορά και την Ολλανδία 65 εκατ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

dodoni-dwdwni-galaktobiomixania
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε κινητικότητα η Δωδώνη εν αναμονή εξελίξεων με CVC και ΔΕΛΤΑ

Συνεχίζει τις εμπορικές και επενδυτικές της κινήσεις η διοίκηση της γαλακτοβιομηχανίας μετά το πέρασμα στον έλεγχο της CVC που κατέχει και τη ΔΕΛΤΑ. Δεν υπάρχει ανησυχία για την παραγωγή γάλακτος μετά τις πλημμύρες.
dodoni-dwdwni-galaktobiomixania
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παραμένει σε αυτόνομη πορεία η ΔΩΔΩΝΗ, στα 120 εκατ. ο τζίρος το 2020

Διαψεύδουν τα σενάρια εξαγοράς από την CVC πηγές της γαλακτοβιομηχανίας. Διψήφιο το ποσοστό αύξησης πωλήσεων τον προηγούμενο χρόνο, ενώ εξετάζεται η ανάπτυξη του δικτύου διανομής και η διάθεση νέων προϊόντων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο χορός των deals στις ασφάλειες: Νέο σκηνικό με είσοδο ξένων κεφαλαίων

Πώς πέρασε σταδιακά στον έλεγχο διεθνών κεφαλαίων και ασφαλιστικών ομίλων ο ελληνικός ασφαλιστικός τομέας. Συμφωνία - κλειδί τα τελευταία χρόνια η εξαγορά της Ευρωπαϊκής Πίστης από την Allianz. Ποια άλλα μεγάλα deals έγιναν.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Βενέτης: Το σχέδιο για τα παγωτά Δωδώνη και η περιπέτεια στη Βοιωτία

Με επενδύσεις 15 εκατ. και στόχο την ανάπτυξη δικτύου 12 καταστημάτων, η Βενέτης στοχεύει στην αναγέννηση της ιστορικής βιομηχανίας παγωτού. Έντονη δυσαρέσκεια της διοίκησης για το μπλοκάρισμα μεγάλης επένδυσης στη Βοιωτία.