ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
beer
Πηγή: Shutterstock

Βεργίνα: Η ελληνική μπύρα που αντιστάθηκε στους διεθνείς κολοσσούς

Καθιερώνεται στην αγορά η ελληνική μπύρα Βεργίνα μετά τη μεγάλη αντιπαράθεση με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία που μεταφέρεται σε ολλανδικό δικαστήριο. Τι δηλώνει στο Business Daily ο Δ. Κρις, διευθυντής εταιρικής ανάπτυξης της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης.

Το 1998 η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, εμφιάλωνε το πρώτο της μπουκάλι μπύρα Βεργίνα. Η ανεξάρτητη μικροζυθοποιία του Δημήτρη Πολιτόπουλου στην… επαναστατική ηλικία των 22 ετών έχει καταφέρει να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς, να βρίσκεται στις ΗΠΑ αλλά και να έχει πετύχει σημαντικές νίκες απέναντι σε πολυεθνικούς κολοσσούς.

«Πέρυσι και μέσα σ’ όλες τις δυσκολίες, καταφέραμε να λανσάρουμε με επιτυχία την Βεργίνα Alcohol Free που βραβεύτηκε ως Προϊόν της Χρονιάς 2021 και σημειώνει εντυπωσιακές επιδόσεις πωλήσεων στην πολλά υποσχόμενη κατηγορία της», επισημαίνει στο Business Daily, ο Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Δημήτρης Κρις που υπογραμμίζει ότι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι για την μπύρα στην Ελλάδα είναι τα μονοπωλιακά χαρακτηριστικά της αγοράς και το «craftwashing».

Η ακριτική ζυθοποιία του κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου που επέστρεψε από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί ότι η χώρα του δεν διαθέτει την δική της μπύρα, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες, έχει καταφέρει να παραμένει κερδοφόρα την τελευταία 10ετία παρά το δύσκολο λόγω καιρικών συνθηκών 2019 και το 2020 όπου η πανδημία του κορονοϊού σάρωσε τα πάντα. Αν και η εστίαση ήταν κλειστή για περισσότερους από 8 μήνες, και η τουριστική κίνηση ήταν δραματικά μειωμένη, η Βεργίνα κατέγραψε το 2020 ελάχιστα μειωμένα έσοδα σε σχέση με το 2019, καθώς υπήρξε ισχυρό αντίβαρο από την ζεστή αγορά (το κανάλι των σούπερ μάρκετ), όπου πέτυχε διψήφια αύξηση πωλήσεων.

«Έχουμε μάθει στις δυσκολίες από όταν ξεκινήσαμε. Για να φτάσουμε ως εδώ είχαμε την υποστήριξη των καταναλωτών που έπρεπε να ψάξουν για να μας βρουν, καθώς ήμασταν αποκλεισμένοι από πολλά σημεία πώλησης διαχρονικά. Τώρα μόνο προς τα πάνω μπορούμε να πάμε», υπογραμμίζει ο κ. Κρις αναφέροντας πως στόχος της Βεργίνα είναι να γίνει leader στην ελληνική αγορά.

Παράλληλα, η εταιρεία ετοιμάζεται να διευρύνει και το αποτύπωμά της στις αγορές του εξωτερικού καταγράφοντας ικανοποιητικές πωλήσεις μέχρι τώρα σε αγορές όπως η Αυστραλία αλλά και στη Γερμανία όπου η Βεργίνα Weiss δημιουργεί το δικό της κοινό. Στις ΗΠΑ, η Βεργίνα ετοιμάζεται να μεγαλώσει την παρουσία της και να βρεθεί και στις 50 πολιτείες μέσω της νέας συνεργασίας που έχει συνάψει με τοπικούς διανομείς, μόλις τελειώσει η ταλαιπωρία της πανδημίας.

Ο κίνδυνος του craftwashing

Το «craftwashing» αποτελεί το τελευταίο όπλο των πολυεθνικών στην προσπάθεια να εκμεταλλευτούν την τάση που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια για τις craft μπύρες, και αποτελεί «υπαρξιακό κίνδυνο» για τις ανεξάρτητες μικροζυθοποιίες. «Είναι ένα επικοινωνιακό τρικ που συναντάμε και στο εξωτερικό, που θολώνει την άποψη του καταναλωτή σχετικά με την καταγωγή της μπύρας. Ουσιαστικά πρόκειται για μια επιχείρηση “κάλυψης-απόκρυψης”, όπου προσπαθούν να πείσουν τον καταναλωτή ότι επιλέγει το προϊόν μιας τοπικής μικροζυθοποιίας , ενώ στην πραγματικότητα αυτό που πίνει είναι άλλη μία μπύρα μαζικής παραγωγής» σημειώνει ο διευθυντής εταιρικής ανάπτυξης της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης.

Καθώς η αγορά της μπύρας παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης τα τελευταία χρόνια, και οι καταναλωτές στρέφονται σε premium και craft, ο κ. Κρις επισημαίνει πως μεγάλες εταιρίες για να διευρύνουν ακόμα περισσότερο την παρουσία τους στην αγορά λανσάρουν νέες ετικέτες, «για τις οποίες φτιάχνουν ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλάνο, ενώ οι αξιόλογες ελληνικές μικροζυθοποιίες που κάνουν εξαιρετική δουλειά» μένουν εκτός της αγοράς.

«Θα πρέπει να εξαλειφθούν οριστικά τα μονοπωλιακά χαρακτηριστικά της αγοράς, καθώς δυο εταιρείες ξένων συμφερόντων συνεχίζουν να κατέχουν σχεδόν το 90% της αγοράς», υπογραμμίζει ο κ. Κρις, που ονειρεύεται να δει περισσότερες ζυθοποιίες ελληνικών συμφερόντων να έχουν σημαντικά μερίδια αγοράς στο μέλλον.

Το σύγχρονο βυνοποιείο και η στήριξη στις ελληνικές μικροζυθοποιίες

Έχοντας ήδη δώσει σημαντικές μάχες στην ελληνική αγορά, η Βεργίνα άνοιξε τον δρόμο για την είσοδο περισσότερων μικροζυθοποιών στην αγορά που έχει οδηγήσει σε μια «έκρηξη» δημιουργικότητας ανά την επικράτεια. Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης τα τελευταία χρόνια στηρίζει τις μικρές ανεξάρτητες μικροζυθοποιίες προσφέροντας τεχνογνωσία, και τις προμηθεύει με βύνη που μέχρι τώρα ήταν αναγκασμένοι να εισάγουν από το εξωτερικό με υψηλότερο κόστος και λιγότερες επιλογές, ενώ διοργανώνει και τα διεθνή συνέδρια ICBR International Craft Brewers Roundtables που έχουν ώς στόχο την ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα.

Κλειδί σε αυτό έχει αποτελέσει η διάθεση της εταιρείας να επενδύει στην εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών της δυνατοτήτων και η δημιουργία ενός από τα πλέον σύγχρονα βυνοποιεία στην Ευρώπη. Με την ολοκλήρωση του έργου, η εταιρεία είχε την δυνατότητα να βασίζεται στις δικές της δυνάμεις μειώνοντας σημαντικά το μέσο κόστος παραγωγής.

Παράλληλα με την μπύρα Βεργίνα που προέρχεται εξ ολοκλήρου από ελληνικό κριθάρι, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης ξεκίνησε πρώτη στην Ελλάδα το 2006 ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού υποστηρίζοντας το εισόδημα όλων των αγροτών της περιοχής, παρέχοντας στον αγρότη ένα ολιστικό πρόγραμμα πλάνο ελέγχου, διαχείρισης, συμβουλευτικής και τεχνικής στήριξης της παραγωγής από γεωπόνους όλη τη διάρκεια του έτους με τα συνολικά στρέμματα που πλέον εντάσσονται στο πρόγραμμα να αυξάνονται κάθε χρόνο.

Η μάχη με τον κολοσσό Heineken

Από το 1998 που η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης παρήγαγε το πρώτο της μπουκάλι Βεργίνα δεν είχε να αντιμετωπίσει μόνο τη δυσπιστία του κοινού απέναντι σε μια καθαρά ελληνική μπύρα, όπου και το σήμα της ήταν με αμιγώς ελληνικά γράμματα. Η Βεργίνα θέλησε να διεκδικήσει κομμάτι της πίτας μιας αγοράς όπου η συγκέντρωση σε μία και μοναδική πολυεθνική εταιρεία άγγιζε στο παρελθόν το απίστευτο 90%, ενώ και στην συνέχεια η ύπαρξη δυο διεθνών κολοσσών περιόριζαν τα περιθώρια ανάπτυξης.

Η εταιρεία έχει εισέλθει σε έναν μακροχρόνιο και δύσκολο δικαστικό αγώνα, βάσει της ογκωδέστατης απόφασης της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού που διεπίστωσε την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην εγχώρια αγορά μπύρας από την τοπική θυγατρική του ομίλου Heineken, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Το 2016, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλλε το υψηλότερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί ποτέ σε μια μόνο εταιρεία στην Ελλάδα, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να καλείται να πληρώσει 31,4 εκατ. ευρώ αν και στη συνέχεια το πρόστιμο μειώθηκε στα 26,7 εκατ. ευρώ.

Όπως απεφάνθη η Επ. Ανταγωνισμού, η θυγατρική της ολλανδικής Heineken εφάρμοζε πρακτικές όπως όπως «η επιβολή αποκλειστικότητας, εκπτώσεις στόχου, καταβολή ποσών για προσέγγιση των πελατών της καταγγέλλουσας, καταβολή ποσών για αποκλεισμό των ανταγωνιστών, ευνοϊκή αντιμετώπιση χονδρεμπόρων που κατ’ αποκλεισμό των ανταγωνιστών προωθούν τα προϊόντα της καταγγελλόμενης».

Η μάχη έχει μεταφερθεί πλέον στα ολλανδικά δικαστήρια, με τη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης να έχει καταθέσει αγωγή αποζημίωσης εναντίον της Heineken, μητρικής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας «Το ότι το ζήτημα θα συζητηθεί στα ολλανδικά δικαστήρια είναι από μόνο του μια νίκη», τονίζει ο κ. Κρις καθώς εκδόθηκε απόφαση που κάνει δεκτό ότι οι θυγατρικές δεν λειτουργούν αυτόνομα από τις μητρικές που έχουν την τελική ευθύνη. Ο κ. Κρις επισημαίνει πως «έντονο ενδιαφέρον για την υπόθεση έχουν δείξει αρκετοί ανεξάρτητοι ζυθοποιοί από όλο τον κόσμο, καθώς έχουν έρθει αντιμέτωποι με παρόμοιες καταστάσεις στις τοπικές τους αγορές»

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Vergina_beer
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυξημένες πωλήσεις για την μπύρα Βεργίνα με περιορισμένες ανατιμήσεις

Παρά τις μεγάλες αυξήσεις στα κόστη, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης περιόρισε σε χαμηλά ποσοστά τις ανατιμήσεις. Η αυξημένη τουριστική κίνηση στήριξε τον όγκο των πωλήσεων. Αβεβαιότητα λόγω πολέμου για το 2023.
online, trofima, emporio, delivery
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επεκτείνονται οι ισχυροί του delivery και απειλούν τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ

O κλάδος του quick commerce θέλει να «κλέψει» μερίδια από τα σούπερ μάρκετ και επενδύει δυναμικά στην ανάπτυξη του δικτύου των dark stores και φυσικών σημείων, με Wolt και E-food να δημιουργούν νέα δεδομένα στην αγορά.
Σπύρος Θεοδωρόπουλος
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Σπ. Θεοδωρόπουλος εξαγόρασε τις εταιρείες τροφίμων Έδεσμα και Αμβροσία

Ο πρώην ισχυρός άντρας της Chipita συνεχίζει να διευρύνει την παρουσία του στον κλάδο των τροφίμων αποκτώντας δυο ακόμα εταιρείες που μπορούν να δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακος και συνέργειες με τις άλλες εταιρείες που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του.
veneti-monemvasiotis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Βενέτης: Μετ' εμποδίων τα σχέδια ανάπτυξης, «βαρίδι» η γραφειοκρατία

Το «πάγωμα» στο άνοιγμα νέων καταστημάτων franchise και οι απώλειες λόγω πανδημίας, το νέο concept στο χώρο του fast food που δοκιμάζεται στο «Μπάγκειον» και τα χρόνια καθυστερήσεων λόγω γραφειοκρατίας.