Την επίσημη εκκίνηση των διαδικασιών πώλησης της ΔΕΠΑ, δηλαδή των δύο εκ των τριών εταιρειών που φαίνεται πως θα δημιουργηθούν από τη διάσπασή της, θα σφραγίσει σήμερα το υπουργικό συμβούλιο στο οποίο θα συζητηθεί το σχετικό νομοσχέδιο.
Η πώληση των ΔΕΠΑ Εμπορίας (θα ελέγχει τη λιανική πώληση στην Αττική μέσω της «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας») και ΔΕΠΑ Υποδομών (θα ελέγχει το 100% των δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε Αττική, το 49% σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία καθώς και το 100% στην υπόλοιπη Ελλάδα μέσω της ΔΕΔΑ), αναμένεται να είναι μία από τις πλέον σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις.
Όπως φαίνεται, πρόκειται να συγκρουστούν ισχυρά εγχώρια επιχειρηματικά συμφέροντα και διεθνείς όμιλοι με εμπειρία στη διαχείριση ενεργειακών υποδομών.
Ο αυξημένος ρόλος του φυσικού αερίου, με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό για το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων μέχρι το 2028 και τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της λιανικής αγοράς, αφού ακόμα και στην Αθήνα είναι περιορισμένα τα δίκτυα διανομής, αποτελούν δέλεαρ για σχεδόν όλους τους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους.
Ουσιαστικό ρόλο στη διαδικασία θα έχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) που ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ και θα έχουν αντίστοιχο ποσοστό στις εταιρείες που θα δημιουργηθούν από τη διάσπασή της. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να είναι ένας από τους υποψηφίους για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Ταυτόχρονα, θα πωλήσει πιθανότατα το 35% που θα κατέχει στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Η στάση του ομίλου θα εξαρτηθεί, πάντως, από τους όρους του διαγωνισμού και τι θα προβλέπει για τον υφιστάμενο μέτοχο του 35% της ΔΕΠΑ.
Ισχυροί υποψήφιοι διεκδικητές
Στους σίγουρους διεκδικητές της ΔΕΠΑ Εμπορίας περιλαμβάνεται και ο όμιλος Μυτιληναίου, η διοίκηση του οποίου προετοιμάζεται εδώ και πολλά χρόνια για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Όχι μόνο γιατί θα ισχυροποιήσει περαιτέρω την παρουσία της (μέσω Protergia) στη λιανική πώληση πακέτων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Αλλά και γιατί έχει σημαντικότατες ανάγκες σε φυσικό αέριο για τη λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, στον κατάλογο των οποίων προστέθηκε πρόσφατα και η υπό κατασκευή μονάδα των 826 MW.
Συμμετοχή στο διαγωνισμό για την ΔΕΠΑ Εμπορίας εξετάζει και ο όμιλος Β. Βαρδινογιάννη, μέσω της Motor Oil η οποία τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί στη λιανική πώληση συνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Εδώ και μήνες ακούγεται, επίσης, το όνομα του ομίλου Κοπελούζου ο οποίος διαθέτει ήδη παρουσία στη χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου και προωθεί το σχέδιο για τον πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, αλλά και μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην ίδια περιοχή.
Μεταξύ των ξένων ομίλων που ενδέχεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον περιλαμβάνεται και η ιταλική ENI που ελέγχει την ZeniΘ. Η τελευταία δραστηριοποιείται στη λιανική πώληση φυσικού αερίου σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, αλλά και στις συνδέσεις ηλεκτρικού ρεύματος πανελλαδικά, χωρίς να κρύβει τις φιλοδοξίες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Οι συνέταιροι των ΕΛΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή, η γαλλικών συμφερόντων Edison, αλλά και η επίσης γαλλική Engie φαίνεται πως εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής στη διαδικασία για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ισχυροί όμιλοι από το χώρο της διαχείρισης δικτύων φυσικού αερίου μελετούν το διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Μεταξύ των υποψηφίων φέρονται και οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που απέκτησαν τον ΔΕΣΦΑ και συγκεκριμένα οι Ιταλοί της Snam, οι Ισπανοί της Enagas και η βελγική Fluxys. Πολλά θα κριθούν και από τη στάση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθώς ορισμένες υποψηφιότητες ενδέχεται να αντιμετωπιστούν ως σχέδια κατάκτησης δεσπόζουσας / μονοπωλιακής θέσης στην αγορά φυσικού αερίου.