Στο ελάχιστο δυνατό συγκρατήθηκαν οι απώλειες του λιμανιού του Πειραιά, σε ό,τι αφορά την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2020. Παρά την πανδημία και το καίριο πλήγμα που αυτή επέφερε στην εφοδιαστική αλυσίδα, το έτος ολοκληρώθηκε με τον ΟΛΠ να καταγράφει μικρή μείωση κατά 5% στον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco Shipping Ports.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε στο τέλος της εβδομάδας ο κινεζικός όμιλος, από τον Πειραιά διακινήθηκαν πέρσι 4,89 εκατ. κοντέινερ, αριθμός που είναι κατά 5% χαμηλότερος των 5,15 εκατ. κοντέινερ που είχαν διακινηθεί το 2019. Πρόκειται για μια εξαιρετική επίδοση, που καταδεικνύει την δυναμική που έχει αναπτύξει το ελληνικό λιμάνι, αποτελώντας έναν σημαντικό κόμβο για την εισαγωγή κινεζικών προϊόντων στην Ε.Ε. Μάλιστα, τον μήνα Δεκέμβριο σημειώθηκε αύξηση της διακίνησης κατά 3,7%, με τον συνολικό αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων να ανέρχεται σε 409,4 χιλιάδες, από 395.000 τον περσινό Δεκέμβριο.
Υπολογίζοντας και την επίδοση του Προβλήτα Ι, που εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 500.000 κοντέινερ το 2020, ο συνολικός αριθμός που διακινήθηκε από το λιμάνι του Πειραιά πέρσι διαμορφώθηκε πέριξ των 5,4 εκατ. ευρώ, ελάχιστα χαμηλότερος από το αντίστοιχο μέγεθος του 2019. Με τον τρόπο αυτό, το ελληνικό λιμάνι κατόρθωσε να εδραιώσει την θέση του μεταξύ της “ελίτ” των ευρωπαϊκών λιμανιών, αποτελώντας το κορυφαίο στη Μεσόγειο και ένα από τα πέντε μεγαλύτερα στην Γηραιά Ήπειρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βασικός ανταγωνιστής του Πειραιά, παραμένει το λιμάνι της Βαλένθια στην Ισπανία, το οποίο μέχρι και τον μήνα Νοέμβριο είχε διακινήσει 4.922.865 κοντέινερ το 2020, μια ετήσια πτώση της τάξεως του 2,39%.
Μια από τις πρόσφατες κινήσεις για την ενίσχυση της ροής εμπορευματοκιβωτίων προς τον Πειραιά, αποτελεί η νέα γραμμή Vado Ligure Express Service (VAX). Πρόκειται για ένα δρομολόγιο της Diamond Line της Cosco Shipping, η οποία ξεκίνησε να εξυπηρετείται από το πλοίο Atlantic South, με αφετηρία τον Πειραιά και προορισμό το λιμάνι Βάντο της Ιταλίας. Πρόκειται για απευθείας σύνδεση μεταξύ των δύο λιμανιών, που αποσκοπεί στην ταχύτητα εξυπηρέτησης των μεταφορικών αναγκών. Η Cosco Shipping αναφέρει ότι η νέα σύνδεση προσφέρει ένα νέο κανάλι για την μεταφορά φορτίων προς την Βόρεια Ιταλία. Η Diamond Line είναι μια 100% θυγατρική της Cosco Shipping, η οποία εστιάζει σε υπηρεσίες τροφοδοσίας μεταξύ διαφόρων ευρωπαϊκών λιμανιών.
Πιέζει ο ΟΛΠ για την επένδυση των 300 εκατ. ευρώ
Εν τω μεταξύ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 αναμένεται να ενταθούν οι πιέσεις του ΟΛΠ για την παροχή έγκρισης για την επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ, που αφορά στην κατασκευή της νέας Προβλήτας IV, η οποία εκτιμάται ότι θα προσθέσει επιπλέον δυναμικότητα 3 εκατ. κοντέινερ ετησίως. Εφόσον εγκριθεί η συγκεκριμένη επένδυση, θα προσφέρει στο ελληνικό λιμάνι την δυνατότητα ετήσιας εξυπηρέτησης 11 εκατ. κοντέινερ. Θα παράσχει δηλαδή την δυνατότητα στον Πειραιά να απειλήσει ευθέως τα λιμάνια της Βορείου Ευρώπης (Ρότερνταμ, Αμβέρσα και Αμβούργο), τα οποία σήμερα αποτελούν τις βασικότερες πύλες εισόδου εμπορευμάτων προς την Ευρώπη. Το ελληνικό λιμάνι θα προσφέρει μια αναλόγου επιπέδου στη νότια Ευρώπη.
Σε πρόσφατη επιστολή της, η διοίκηση του ΟΛΠ ανέφερε ότι «η επιβάρυνση στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή, γιατί αφενός ο τέταρτος προβλήτας θα λειτουργήσει στη θέση του υφιστάμενου τερματικού αυτοκινήτων (που θα μετατοπιστεί προς τα ανατολικά) και αφετέρου η συντριπτική πλειοψηφία των φορτίων δεν αφορά εισαγωγές, αλλά μεταφόρτωση σε άλλα πλοία και μεταφορά σε άλλα λιμάνια». Πάντως, προς το παρόν, τοπικοί φορείς αντιδρούν στη νέα αυτή επένδυση, με την κυβέρνηση να εμφανίζεται διστακτική.