Με μια ρυθμιστική ακροβασία και τον ορισμό «μεταβατικού σταδίου για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας» για την περίοδο 2013 έως 2021, η κυβέρνηση χρηματοδοτεί με 180 εκατ. ευρώ τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ).
Η τροπολογία που κατατέθηκε χθες στην Βουλή και περιγράφει αυτό το «μεταβατικό στάδιο», ώστε να προκύψει η αποζημίωση των 180 εκατ. ευρώ για την καθολική υπηρεσία, είναι σίγουρο πως θα προσκρούσει στην Κομισιόν, σύμφωνα με ανθρώπους που παρακολουθούν το πολυετές σήριαλ.
Οι κοινοτικές υπηρεσίες θα ξεκινήσουν τη διαδικασία για «παράνομη κρατική ενίσχυση» και όπως συνέβη σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως η ΛΑΡΚΟ, θα ζητήσουν την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ. Η ΛΑΡΚΟ είχε λάβει δάνειο από το Δημόσιο, που θεωρήθηκε παράνομη κρατική ενίσχυση από την Ε.Ε. Η μοναδική λύση για να μην επιστρέψει περίπου 150 εκατ. ευρώ, θεωρήθηκε από την Κομισιόν η ιδιωτικοποίηση που είναι αυτές τις ημέρες σε εξέλιξη μέσω δύο διαγωνισμών.
Με αυτό τον τρόπο, η κυβέρνηση ορίζει δια της πλαγίας οδού έναν οδικό χάρτη για την «αναγκαστική» είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛΤΑ. Θα το ζητήσουν οι κοινοτικές υπηρεσίες ως «αντίδοτο» στην παράνομη κρατική ενίσχυση των 180 εκατ. ευρώ!
Εξάλλου και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, που υπερασπίστηκε χθες στην Βουλή την τροπολογία, δεν έκρυψε τα λόγια του. Είπε πως τα ΕΛΤΑ είναι ενταγμένα στην ΕΕΣΥΠ ΑΕ, υπονοώντας πως το δρόμο για ιδιώτη επενδυτή άνοιξε η προηγούμενη κυβέρνηση που τα πέρασε στο Υπερταμείο. Στην ομιλία του, είπε πως η είσοδος στρατηγικού επενδυτή θα γίνει «όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτό το πλάνο μετασχηματισμού και άρα όταν τα ΕΛΤΑ θα έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αξία».
Εκτός από τα 180 εκατ. ευρώ για την καθολική υπηρεσία, το σχέδιο προβλέπει και αύξηση κεφαλαίου 100 εκατ. ευρώ στα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Για την αύξηση κεφαλαίου, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η στάση της Eurobank που διατηρεί το 10% των ΕΛΤΑ, με τον Κυριάκο Πιερρακάκη να εμφανίζεται αισιόδοξος χθες στην Βουλή.
Ο στρατηγικός επενδυτής θα βρει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία πολύ μικρότερα σε αριθμό καταστημάτων και προσωπικό, αλλά περισσότερο ευέλικτα σε θέματα που αφορούν τις προμήθειες και τις προσλήψεις. Επιπλέον αναμένεται να προχωρήσει, έπειτα από δεκαετίες καθυστερήσεων, ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός του ομίλου. Στην κυβέρνηση δεν το δήλωσαν επισήμως, αλλά οι αισιόδοξοι θεωρούν πως σε δύο χρόνια, αν υλοποιηθεί το σχέδιο, τα ΕΛΤΑ θα είναι κερδοφόρα!
Χθες ο κ. Πιερρακάκης μίλησε σαφώς για τσεκούρι σε υποκαταστήματα και προσωπικό. Είπε πως τα υποκαταστήματα θα αντικατασταθούν με «shop in shop», δηλαδή με μικρούς χώρους των ΕΛΤΑ που θα λειτουργούν εντός άλλων καταστημάτων. Το κλείσιμο ή σμίκρυνση υποκαταστημάτων διευκολύνει και η αναμενόμενη απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για το λεγόμενο «Χ+3». Σήμερα τα ΕΛΤΑ είναι υποχρεωμένα να έχουν παραδώσει μια επιστολή μία ημέρα μετά την παραλαβή της από τον αποστολέα με βάση τον κανόνα «Χ+1». Με τη νέα ρύθμιση θα υποχρεώνονται να την παραδώσουν εντός τριών ημερών («Χ+3»).
Η τροπολογία και οι ρυθμίσεις της ΕΕΤΤ διευκολύνουν τόσο το σχέδιο εθελουσίας εξόδου καθώς και τις μετατάξεις προσωπικού στο Δημόσιο, ώστε το προσωπικό του ομίλου ΕΛΤΑ – της μητρικής και των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ - να περιοριστεί από τις 5.600 σε περίπου 3.600. Για τις προσλήψεις, ο κ. Πιερρακάκης είπε πως η τροπολογία συμβάλλει στην ανανέωση του προσωπικού της εταιρείας και προβλέπει νέα διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, με παράλληλη συμμετοχή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), τόσο σε προληπτικό επίπεδο, μέσω του ελέγχου νομιμότητας της προκήρυξης, όσο και σε κατασταλτικό, μέσω της κύρωσης των οριστικών Πινάκων από το ΑΣΕΠ.
Σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας ανέρχεται κατά προσέγγιση σε άνω των πενήντα (50) ετών, ενώ υφίσταται σοβαρό πρόβλημα στην κάλυψη συγκεκριμένων θέσεων.