Αναστάτωση και πολλές γκρίνιες στο τραπεζικό σύστημα προκαλεί η ετεροχρονισμένη καταχώρηση πολλών εκατομμυρίων συναλλαγών, μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, που πραγματοποιήθηκαν σε διάστημα 12 μηνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, το πρόβλημα αφορά περίπου 200.000 πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες με τις οποίες έχουν πραγματοποιηθεί από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι το καλοκαίρι του 2020 περισσότερες από 6 εκατομμύρια συναλλαγές η συνολική αξία των οποίων προσεγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για διάφορες συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες και οι οποίες καταγράφηκαν με μεγάλη καθυστέρηση εξαιτίας σοβαρότατου προβλήματος στην εκκαθάριση των συναλλαγών που προκλήθηκε από δυσλειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων της Εθνικής Τράπεζας.
Αν και το τεχνικό πρόβλημα αφορά αποκλειστικά τα συστήματα της Εθνικής Τράπεζας, ωστόσο «μόλυνε» το σύνολο των τραπεζών, καθώς συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν με κάρτες της Eurobank, της Alpha Bank και της Τράπεζας Πειραιώς από σημεία πώλησης που χρησιμοποιούν POS της Εθνικής Τράπεζας δεν εκκαθαρίστηκαν στην ώρα τους, αλλά με καθυστέρηση πολλών μηνών.
Έτσι για πολλούς μήνες μεγάλος όγκος συναλλαγών αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ παρέμενε «τυφλός», καθώς ενώ είχαν πραγματοποιηθεί, δεν είχαν λογιστικοποιηθεί και δεν είχαν γίνει οι αντίστοιχες χρεώσεις στους κατόχους των καρτών.
Πώς αποκαλύφθηκε το πρόβλημα
Η ύπαρξη των εκατομμυρίων «τυφλών» συναλλαγών ανακαλύφθηκε μετά από μαζικά παράπονα πελατών τραπεζών που διαπίστωναν στους μηνιαίους λογαριασμούς χρεώσεις από «ξεχασμένες» συναλλαγές, οι οποίες είχαν πραγματοποιηθεί πολλούς μήνες πριν. Μάλιστα, σε αγορές με άτοκες δόσεις που έγιναν πριν έξι μήνες, και οι οποίες δεν είχαν εκκαθαριστεί, τώρα με την εκκαθάριση σε έναν λογαριασμό γίνεται χρέωση του συνόλου των 6 μηνών που δεν είχαν εμφανιστεί όταν έγιναν.
Το πρόβλημα με την πολύμηνη καθυστέρηση στην εκκαθάριση των συναλλαγών έχει προκαλέσει πολλές γκρίνιες μεταξύ τραπεζών και πελατών τους, οι οποίοι διαμαρτύρονται ότι δεν γίνεται επειδή δεν λειτούργησαν σωστά τα συστήματα να χρεώνονται σωρευτικά τώρα για συναλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί 6 έως 12 μήνες πριν. Η εκκαθάριση αυτών των «τυφλών» συναλλαγών έχει ως αποτέλεσμα πολλές κάρτες να βρεθούν απότομα στο πιστωτικό τους όριο ή και να το ξεπεράσουν. Ακόμα χειρότερα, δεδομένου ότι αφορά και συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες, υπήρξαν περιπτώσεις που όταν έγινε η καταγραφή της δαπάνης οι λογαριασμοί δεν είχαν μετρητά.
Η στάση της Εθνικής Τράπεζας και τη σιωπηρή διαχείριση του προβλήματος έχει προκαλέσει πολλές γκρίνιες στις άλλες τράπεζες, οι οποίες θεωρούν ότι δεν έχει γίνει ανάληψη της ευθύνης.
Υπογραμμίζεται πάντως ότι το πρόβλημα αφορά αποκλειστικά την ετεροχρονισμένη καταγραφή συναλλαγών. Δεν υπάρχουν διπλοχρεώσεις ή άλλες αδικαιολόγητες χρεώσεις συναλλαγών και πλέον, όπως διαβεβαιώνουν πηγές της Εθνικής Τράπεζας αλλά και άλλων τραπεζών, το πρόβλημα έχει επιλυθεί.
Πού οφείλεται η δυσλειτουργία των συστημάτων της ΕΤΕ
Σύμφωνα με πληροφορίες το πρόβλημα στα συστήματα της Εθνικής Τράπεζας εντοπίζεται στη μη επικοινωνία του συστήματος συναλλαγών με το σύστημα εκκαθάρισης συναλλαγών λόγω της σταδιακής αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων της ΕΤΕ.
Σημειώνεται ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Εθνικής Τράπεζας αποτελεί κορυφαία στρατηγική προτεραιότητα της διοίκησης Παύλου Μυλωνά και η διοίκηση της τράπεζας έχει πραγματοποιήσει μεγάλα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή, με θετικά αποτελέσματα.
Τέτοιου είδους προβλήματα δεν είναι ασυνήθιστα, ειδικά όταν βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλης κλίμακας τεχνολογικές αλλαγές, ωστόσο το γεγονός ότι για διάστημα 12 μηνών πραγματοποιούνταν «τυφλές» συναλλαγές χωρις να γίνει αυτό αντιληπτό, και μάλιστα συναλλαγές αξίας περί των 200 εκατ. ευρώ, δημιουργεί αιτιάσεις αναφορικά με την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών ελέγχου της Εθνικής.
Σε κάθε περίπτωση η απουσία μιας επίσημης τοποθέτησης από πλευράς της Εθνικής Τράπεζας αλλά και των άλλων τραπεζών, δεδομένου ότι αφορά και συναλλαγές πελατών τους, δημιουργεί σοβαρές αιτιάσεις για την διαφάνεια και τον τρόπο διαχείρισης σοβαρών προβλημάτων που διαταράσσουν τις συναλλαγές. Σημειώνεται ότι δεν υπήρξε καμία ενημέρωση όλων όσων αντιμετώπισαν το πρόβλημα με τις ετεροχρονισμένες συναλλαγές ή μέριμνα για την αντιμετώπισης της σωρευτικής καταγραφής συναλλαγών που δεν είχαν εκκαθαριστεί για πολλούς μήνες με ευθύνη των τραπεζών.