Σε επιχειρηματικό «ντέρμπι» με διπλωματικές προεκτάσεις εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την πώληση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, καθώς ο ΟΛΘ ετοιμάζεται να διεκδικήσει τα δύο λιμάνια που έχουν στρατηγική σημασία για τους Αμερικανούς, «κοντράροντας» το σχήμα του αμερικανικού fund Black Summit και ευρωπαϊκής εταιρείας διαχείρισης λιμένων, που έχει ανακοινωθεί από τον Αμερικανό πρέσβη, Τζέφρι Πάιατ, ότι θα κατέλθει στο διαγωνισμό.
Η διοίκηση του οργανισμού ετοιμάζεται, κατά πληροφορίες, να συμμετάσχει και στους τρεις διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των Οργανισμών Λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας καθώς και για την παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού της Καβάλας. Χθες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επισημοποίησε πως θα υπάρξει παράταση και στους τρεις διαγωνισμούς αν και αρχικά οι προσφορές αναμένονταν την Πέμπτη. Συγκεκριμένα, για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης η εκδήλωση ενδιαφέροντος προγραμματίστηκε για τις 16 Οκτωβρίου, για την υπο-παραχώρηση του Φίλιππος Β στο λιμάνι της Καβάλας για τις 23 Οκτωβρίου και για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας για τις 30 Οκτωβρίου.
Η διεκδίκηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας από τον ΟΛΘ έχει σοβαρές διπλωματικές προεκτάσεις, καθώς το 67% των μετοχών του ΟΛΘ, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις της αμερικανικής πλευράς, έχει περάσει στον έλεγχο της κοινοπραξίας South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited, στην οποία μετέχουν η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH, η Belterra Investments Ltd., συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη και η γαλλική Terminal Link SAS.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει εμπλακεί ανοικτά στο διαγωνισμό πριν ακόμη κατατεθούν προσφορές. Ο Τζέφρι Πάιατ έριξε με δηλώσεις του, στις 23 Ιουλίου, το βάρος της αμερικανικής διπλωματίας υπέρ της αμερικανικής κοινοπραξίας που θα διεκδικήσει το λιμάνι, τονίζοντας ότι η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα Development Finance Corporation έχει αναγνωρίσει τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας ως «στρατηγικές προτεραιότητες». Και δηλώνοντας «υπερήφανος» για το γεγονός ότι το επενδυτικό fund Black Summit Financial έχει σχηματίσει μια ισχυρή κοινοπραξία διεκδίκησης των λιμένων με Αμερικανούς επενδυτές, Έλληνες συμμετέχοντες και ένα διαχειριστή λιμένων από την Ευρώπη.
Εξάλλου, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στις κοινές του δηλώσεις με τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία της Αλεξανδρούπολης στην ελληνοαμερικανική συνεργασία, υπογραμμίζοντας ότι αυτή «διευρύνεται και σε άλλα πεδία και σε άλλες περιοχές. Όπως στην Αλεξανδρούπολη, η οποία ήδη εξελίσσεται σε κόμβο μεταφοράς αμερικανικού φυσικού αερίου προς την ηπειρωτική Ευρώπη. Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη. Εκεί, όπως ξέρετε, κατασκευάζεται πλωτή μονάδα επεξεργασίας φυσικού αερίου, επαναεριοποίησής του για να είμαι πιο ακριβής και ταυτόχρονα δρομολογείται και η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Την ίδια τύχη θα έχει και το λιμάνι της Καβάλας».
Τονίζεται, εξάλλου, ότι για την αμερικανική πλευρά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει, εκτός της οικονομικής, και μεγάλη αξία στο πλαίσιο των στρατιωτικών σχεδιασμών για την ανάσχεση της ρωσικής επιθετικότητας στην Αν. Ευρώπη (επιχείρηση "Atlantic Resolve). Ήδη αξιοποιείται για τη μεταφορά στρατιωτικών μονάδων και προμηθειών για την υποστήριξη της επιχείρησης Atlantic Resolve, αλλά και για τη στάθμευση μονάδων του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Τον Ιούλιο οργανώθηκε μεγάλη επιχείρηση μεταφοράς αμερικανικών δυνάμεων στην Αν . Ευρώπη μέσω της Αλεξανδρούπολης και η υποδοχή τους στην Αλεξανδρούπολη έγινε σε ειδική τελετή με τη συμμετοχή του υπουργού Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Αμερικανού πρέσβη.
Προσφορές για την επέκταση του 6ου προβλήτα
Την ίδια ώρα, ο ΟΛΘ προχωρά το πρόγραμμα επέκτασης των εγκαταστάσεών του. Τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου θα κατατεθούν οι προσφορές των έξι κοινοπραξιών που έχουν προκριθεί στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για το μεγάλο έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα λιμενικά έργα στην Ελλάδα για το οποίο η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με τις Rover Maritime SL και HDK, η Archirodon Group, μια κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Intrakat – Intercantieri Vittadello – Sales, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Etermar – NV Besix και η κοινοπραξία Acciona Construccion – Dredging International.
Αυξημένα έσοδα το α' εξάμηνο
Χθες, ο ΟΛΘ ανακοίνωσε πως κατέγραψε αύξηση εσόδων κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2020. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 34,69 εκατ. ευρώ, με 2,9 εκατ. πρόσθετα έσοδα προερχόμενα από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, δηλαδή αύξηση 14,3%, αλλά και ταυτόχρονη μείωση 1,2 εκατ. από τον τερματικό σταθμό συμβατικού φορτίου. Στον οργανισμό υποστηρίζουν πως οι παράγοντες που συνέβαλλαν στην αύξηση των εσόδων όσον αφορά την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, είναι κυρίως η εφαρμογή βελτιωμένων διαδικασιών στις διακινήσεις εξαγωγών από το 4ο τρίμηνο του 2019, καθώς και η αναδιάρθρωση της τιμολόγησης των υπηρεσιών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή τον Ιούνιο του 2019.
Τα κέρδη μετά τους φόρους ανήλθαν σε 7,8 εκατομμύρια το 2020 έναντι 8 εκατομμυρίων αντίστοιχο διάστημα του 2019, παρουσιάζοντας μείωση της τάξεως του 2,4%. Το ενδιαφέρον είναι πως η αύξηση του λειτουργικού κόστους αφορά «έξοδα και δαπάνες που προέκυψαν από την καταβολή αποζημίωσης στελεχών που αποχώρησαν, σύμφωνα με την απόφαση της τακτικής Γενικής Συνέλευσης στις 30.06.2020».