Αισιοδοξία επικρατεί στις τάξεις της διοίκησης του ομίλου Ελλάκτωρ, αναφορικά με την φετινή πορεία της κυκλοφορίας και συνεπώς και των εσόδων της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με τις σημερινές εκτιμήσεις, η πτώση της κυκλοφορίας στον άξονα είναι πιθανό να είναι χαμηλότερη του 10% σε σχέση με το 2019, ίσως ακόμα και 8%-9%, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα έχουμε μια μεγάλη αναζωπύρωση των κρουσμάτων του κορονοϊού. Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε νέα μέτρα και νέα περιστολή της οικονομικής δραστηριότητας.
Στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του ομίλου Ελλάκτωρ κατά το πρώτο εξάμηνο, ο διευθύνων σύμβουλος Αν. Καλλιτσάντσης, τόνισε ότι η κυκλοφορία στην Αττική Οδό έχει ανακάμψει αισθητά, μετά την επαναλειτουργία του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, ενώ πρόσθετη ώθηση αναμένεται να προσφέρει και η έναρξη της σχολικής περιόδου. Από την άλλη πλευρά, η διαφαινόμενη πρόωρη λήξη της φετινής τουριστικής περιόδου θα επιφέρει νέα μείωση της κυκλοφορίας λόγω του αεροδρομίου. Παρόλα αυτά, ο κ. Καλλιτσάντσης εκτίμησε ότι αν δεν υπάρξει κάποια σοβαρή έξαρση τους επόμενους μήνες, είναι εφικτό το να περιοριστεί η φετινή κάμψη του κυκλοφοριακού όγκου στην Αττική Οδό σε επίπεδα χαμηλότερα του 10%, ενδεχομένως και κάτω του 9%.
Σημειώνεται ότι τον φετινό Αύγουστο, η μείωση περιορίστηκε σε μόλις 6% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, ενώ η πτώση τον Απρίλιο (μήνας του lockdown), είχε ανέλθει σε 70%. Έκτοτε, η εικόνα βελτιώνεται κάθε μήνα. Τον Μάιο η μείωση είχε διαμορφωθεί σε 37%, τον Ιούνιο σε 16%, ενώ τον Ιούλιο περιορίστηκε σε 9%. Συνολικά, κατά το πρώτο εξάμηνο, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό μειώθηκε κατά 26,6%. Αντίστοιχα, στον άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Καλαμάτα άγγιξε το 27,2%, στην Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου το 30,6% και στον άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 30,4%. Η μικρότερη πτώση κατά το πρώτο μισό του 2020 καταγράφηκε στο πέταλο του Μαλλιακού με 19,3%.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο όμιλος Ελλάκτωρ, όπως και οι υπόλοιποι κατασκευαστες, οι οποίοι διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους, που έχουν κατασκευαστεί μέσω συμβάσεων παραχώρησης εκμετάλλευσης, διατηρούν το δικαίωμα της ενεργοποίησης των όρων που προβλέπουν αποζημιώσεις από το Δημόσιο (rebate clauses), σε περίπτωση που τα έσοδα από την διαχείριση των οδών, είναι χαμηλότερα από το ελάχιστο προβλεπόμενο, γεγονός που περιορίζει ανάλογα και την ελάχιστη ετήσια απόδοση του έργου. Μάλιστα, η διοίκηση της Ελλάκτωρ έχει αναφερθεί δημόσια στη σχετική δυνατότητά της, αναφορικά με την περίπτωση της Αττικής Οδού. Ωστόσο, πιο ξεκάθαρη εικόνα για το συγκεκριμένο ζήτημα, θα υπάρξει μόλις ολοκληρωθεί το 2020, προκειμένου να γίνει σαφέστερο και το ύψος των απωλειών και το κατά πόσο είναι ή όχι εφικτή η ενεργοποίηση των σχετικών όρων.
Το 2019, οι μέτοχοι της Αττικής Οδού έλαβαν το υψηλότερο ετήσιο μέρισμα μέχρι σήμερα, καθώς Ελλάκτωρ και Άβαξ εισέπραξαν συνολικά 92,6 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, 40 εκατ. ευρώ είχαν ήδη διανεμηθεί ως προμέρισμα προς το τέλος του 2019. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάκτωρ ελέγχει το 65,74% της Αττικής Οδού και η Άβαξ το 34,2%. Το μέρισμα του 2018 ήταν 82,6 εκατ. ευρώ, επίσης αυξημένο σε σχέση με τα 75 εκατ. ευρώ του 2017. Μάλιστα, το 2020, με δεδομένο ότι πρόσφατα αποπληρώθηκε πλήρως και το δάνειο που είχε ληφθεί για την κατασκευή της Αττικής Οδού, υπήρχε η προσδοκία για ακόμα υψηλότερου μερίσματος. Ωστόσο, η πανδημία ενδεχομένως να αλλάξει τα δεδομένα, βάζοντας ίσως εκ νέου στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μια αύξηση των διοδίων, προκειμένου να επιτευχθεί η δέουσα απόδοση με βάση την συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης.
Το 2019, τα έσοδα της Αττικής Οδού ξεπέρασαν τα 192 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 72 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο κέρδους, ως ποσοστό επί του τζίρου, να διαμορφώνεται σε 37,35%. Πάντως, μέχρι στιγμής, ο κλάδος των παραχωρήσεων του ομίλου Ελλάκτωρ υφίσταται τις συνέπειες από τις μειώσεις της κυκλοφορίας. Η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) υποχώρησε κατά 33% σε 53 εκατ. ευρώ, από 79,6 εκατ. ευρώ, κατά το περσινό πρώτο εξάμηνο.