Τα 300 εκατ. ευρώ προσεγγίζουν εφέτος οι συνολικές επενδύσεις των έξι εκ των ισχυρότερων παιχτών της οργανωμένης λιανικής τροφίμων -που συγκεντρώνουν πάνω από το 70% της αγοράς – με την πλειονότητα των κεφαλαίων να κατευθύνονται στην ενίσχυση του δικτύου των καταστημάτων.
Αρχής γενομένης με την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, που εξακολουθεί να κινείται στην τροχιά ανανέωσης του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος, μέχρι στιγμής, στο οχτάμηνο έχουν ανακαινιστεί συνολικά 72 καταστήματα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι ανακαινίσεις ακόμη 43 καταστημάτων (σε αυτά περιλαμβάνονται και τα 13 καταστήματα της Αχαϊκής αλυσίδας Κρόνος, η οποία από τον Ιούλιο 2019 έχει περάσει στον έλεγχο της ΕΥΣ).
Σημειώνεται ότι εντός της περσινής χρονιάς, πραγματοποιήθηκε η πλήρης ενσωμάτωση 125 σημείων της πρώην Μαρινόπουλος, με τον όμιλο ΕΥΣ να διαθέτει κεφάλαια ύψους 59 εκατ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις είναι ότι εφέτος τα κεφάλαια που κατευθύνονται στο δίκτυο κυμαίνονται σε περίπου 20-25 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος για φέτος έχει προβλέψει κεφάλαια περί τα 60 εκατ. ευρώ στην κατεύθυνση της δημιουργίας 46- 50 νέων σημείων λιανικής, με επίκεντρο τις περιοχές της Αττικής, της Βόρειας και της νησιωτικής Ελλάδας. Από τα νέα σημεία, περίπου 35 αφορούν την κατηγορία των «καταστημάτων της γειτονιάς» τα οποία αναπτύσσονται μέσω του συστήματος δικαιόχρησης. Παράλληλα δρομολογούνται ανακαινίσεις σε καταστήματα του υφιστάμενου δικτύου.
Στο ίδιο πλαίσιο, το επενδυτικό πλάνο της Metro ΑΕΒΑ το 2019 διαμορφώθηκε στα 40 εκατ. ευρώ, καθώς η αλυσίδα πέρα από τα δύο νέα καταστήματα τα οποία εγκαινίασε εντός του έτους «τρέχει» ένα εκτενές πλάνο ανακαινίσεων σε καταστήματα My Μarket.
Με ενισχυμένο επενδυτικό budget για τη χρήση 1/3/2019 -28/2/2020 της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ, η Lidl Hellas δρομολογεί πέρα από τις ανακαινίσεις/μετεγκαταστάσεις των καταστημάτων, τη δημιουργία 3 νέων σημείων, εκ των οποίων τα δύο έχουν ήδη ξεκινήσει την λειτουργία τους.
Επενδύσεις ύψους 25 εκατ. ευρώ και 15 νέα καταστήματα πρόβλεπε για εφέτος το αναπτυξιακό πλάνο της Μασούτης, η οποία πλέον αναπτύσσεται και στην Αττική μέσω της εξαγοράς της Προμηθευτικής.
Όσο για την Γαλαξίας, το επενδυτικό της πλάνο περιλαμβάνει τη διάθεση κεφαλαίων 15-20 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 10 νέων καταστημάτων.
Αποδίδουν οι επενδύσεις;
Στο βασικό ερώτημα κατά πόσο οι επενδύσεις στο δίκτυο αποδίδουν τα προσδοκώμενα στις αλυσίδες, στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι «η μέτρηση της αποδοτικότητας των επενδύσεων γίνεται σε βάθος χρόνου». Όπως εξηγούν, σε πρώτη φάση η άμεση επίδραση αυτών των κινήσεων δύναται να είναι ακόμα και αρνητική σε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες των επιχειρήσεων.
Είναι ενδεικτικό ότι, ιδίως μετά το 2014 και με αιχμή την διετία 2016-2017 -όταν και συντελέστηκαν ηχηρές εξαγορές στον εγχώριο κλάδο σούπερ μάρκετ-, αρκετές από τις μεγαλύτερες αλυσίδες παρουσιάζουν χαμηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα παγίων εξαιτίας των σημαντικών επενδύσεών τους σε ενσώματες ακινητοποιήσεις (νέα καταστήματα, κέντρα διανομών).
Ωστόσο, οι επενδύσεις στο δίκτυο περιλαμβάνουν πέρα από τη γεωγραφική επέκταση στην επικράτεια και την θωράκιση της ανταγωνιστικότητας – σε όρους παρουσίας τουλάχιστον - και τη δυνατότητα διεκδίκησης μεριδίου από την «πίτα» των πωλήσεων που πραγματοποιούνται σε μη οργανωμένα σημεία πώλησης και δη στην επαρχία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς, οι αλυσίδες δύναται να διεκδικήσουν τζίρο της τάξεως των 3-4 δισ. ευρώ από τα εξειδικευμένα μικρά σημεία πώλησης τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιία κ.λπ.), αλλά και την εστίαση, αφού το project «έτοιμα γεύματα» προσελκύει όλο και περισσότερες αλυσίδες. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς θέλουν τις επενδύσεις τα επόμενα χρόνια να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα και να ξεπερνούν ετησίως τα 250 εκατ. ευρώ.