Τάσεις σταθεροποίησης καταγράφει πλέον η πορεία της διακίνησης κοντέινερ μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Με βάση τα στοιχεία της Cosco Shipping Ports, μητρικής της ΣΕΠ Α.Ε., η οποία εκμεταλλεύεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο ελληνικό λιμάνι, κατά το φετινό επτάμηνο έχουν διακινηθεί συνολικά 2,83 εκατ. κοντέινερ, αριθμός που αποτελεί πτώση μόλις 6,2% σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2019.
Αν ληφθεί υπόψη το μέγεθος των ανατροπών και της αρνητικής επίδρασης που έχει επιφέρει η πανδημία του COVID-19 στην εφοδιαστική αλυσίδα, πρόκειται για επίτευγμα.
Μάλιστα, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, η πτωτική αυτή τάση στον Πειραιά, μοιάζει να σταθεροποιείται, καθώς και κατά το πρώτο εξάμηνο η πτώση δεν είχε ξεπεράσει το 6,2% σε ετήσια βάση. Τον Ιούλιο, η ΣΕΠ διαχειρίστηκε συνολικά 429,3 χιλιάδες κοντέινερ, μόλις 6,2% λιγότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Πρόκειται για σημαντική βελτίωση έναντι του μήνα Ιουνίου, όταν είχε σημειωθεί ετήσια κάμψη της τάξεως του 19,5% με 374.000 κοντέινερ. Εν ολίγοις, ο φετινός Ιούλιος εμφανίζεται αρκετά βελτιωμένος και καταδεικνύει και την αντίστοιχη ανάκαμψη των ευρωπαϊκών αγορών, για τις οποίες προορίζεται το μεγαλύτερο ποσοστό των κοντέινερ που διακινούνται μέσω του λιμανιού του Πειραιά.
Ωστόσο, η έξαρση των κρουσμάτων του κορονοϊού, τα οποία καταγράφονται ήδη από το τέλος Ιουλίου σε όλο και περισσότερες χώρες της Ευρώπης, δεν αποκλείεται να επιφέρει και νέα πτώση της ζήτησης, επηρεάζοντας αρνητικά και την διακίνηση κοντέινερ στα ευρωπαϊκά λιμάνια, του Πειραιά συμπεριλαμβανομένου. Αυτό πάντως που διαφαίνεται είναι η προσπάθεια της Cosco να καταστήσει την υποχώρηση διαχειρίσιμη, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζει το επενδυτικό της πρόγραμμα και στους υπόλοιπους τομείς δραστηριοποίησης του ΟΛΠ. Παρότι, ο οργανισμός ελέγχεται από άλλη θυγατρική του ομίλου Cosco, εντούτοις είναι σαφές ότι η στρατηγική στόχευση είναι κοινή και αφορά την ταχύτερη ανάπτυξη και των άλλων τμημάτων του λιμανιού, ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση και η κερδοφορία τους και να μειωθεί η εξάρτηση των εσόδων από την διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων.
Στο πλαίσιο αυτό, το τελευταίο διάστημα έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στον τερματικό σταθμό οχημάτων (Car Terminal), όπου δρομολογείται η επέκτασή του. Πρόκειται για επένδυση της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε χθες, η ΟΛΠ προχωρά στην ψηφιοποίηση και βελτιστοποίηση των υπηρεσιών του Σταθμού Αυτοκινήτων, στο πλαίσιο της ενίσχυσης του ρόλου του ελληνικού λιμανιού στο διεθνές εμπόριο οχημάτων. Έτσι, η γερμανική εταιρεία INFORM, ανέλαβε το έργο της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και της διαφάνειας στην διακίνηση οχημάτων στον Σταθμό Αυτοκινήτων του Πειραιά.
Ειδικότερα, προβλέπεται η εγκατάσταση ενός έξυπνου συστήματος πληροφορικής, σχεδιασμένο για την παροχή πλήρους διαφάνειας όλων των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας των αυτοκινήτων. Πελάτες, προμηθευτές, πάροχοι υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας και τελωνειακές αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν μέσω μιας διαδικτυακής πύλης πού και πότε έχει παραδοθεί ένα αυτοκίνητο. Επιπλέον, οι αλγόριθμοι αυτού του συστήματος παρέχουν τη δυνατότητα βελτιστοποίησης των επιχειρησιακών διαδικασιών σε συνδυασμό με τη λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο και προηγμένο σχεδιασμό. Ως αποτέλεσμα, αυτό το σύστημα δίνει στον ΟΛΠ το πλεονέκτημα της αναβάθμισης των προσφερόμενων υπηρεσιών του και της ευελιξίας του σχεδιασμού νέων επιχειρηματικών διαδικασιών.
Επιπλέον, θα αυξήσει την ικανότητα εκμετάλλευσης/διαχείρισης των χώρων του Σταθμού Αυτοκινήτων, οι οποίοι καλύπτουν πάνω από 145.000 τετραγωνικά μέτρα και έχουν παραγωγική ικανότητα για περισσότερες από 600.000 κινήσεις ετησίως. Το λιμάνι του Πειραιά ευρισκόμενο κοντά στην πρωτεύουσα της χώρας κατέχει μια εξέχουσα γεωστρατηγική θέση στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και θεωρείται ένας σημαντικός διαμετακομιστικός κόμβος εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Ως εκ τούτου, στόχος της διοίκησης του ΟΛΠ, είναι να αναδείξει τον διεθνή ρόλο του Πειραιά και στην διακίνηση οχημάτων, πέραν της διακίνησης κοντέινερ.