Συμπληρώνεται σταδιακά το «παζλ» των πηγών χρηματοδότησης της επένδυσης για την ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Χθες, το διοικητικό συμβούλιο της Lamda Development, ενέκρινε την έκδοση ομολογιακού δανείου ύψους έως 320 εκατ. ευρώ, με ελάχιστο ποσό τα 270 εκατ.ευρώ.
Πρόκειται για ένα μέρος από την χρηματοδότηση που θα απαιτηθεί, καταρχάς για την πληρωμή στο Δημόσιο του ποσού των 900 εκατ. ευρώ, που είναι το συνολικό τίμημα για την μεταβίβαση της έκτασης, αλλά και για τα έργα της πρώτης φάσης της επένδυσης. Εκτός από το ομόλογο, έχουν εξασφαλιστεί δάνεια ύψους 850 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και 600 εκατ. ευρώ από την αύξηση κεφαλαίου, την οποία πραγματοποίησε στο τέλος του 2019 η Lamda Development.
H ανάπλαση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό είναι ένα έργο που φαντάζει ικανό να αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά των κατασκευών και βρίσκεται στην αφετηρία του, έστω με τις πρόδρομες εργασίες, που αφορούν στις κατεδαφίσεις των υφιστάμενων κτισμάτων. Είναι τέτοιο το εύρος των εργασιών και το μέγεθος του έργου των 8 δισ. ευρώ, ώστε θεωρείται ικανό να τροφοδοτήσει τον κλάδο για αρκετά χρόνια, μεγεθύνοντας σημαντικά την «πίτα» των έργων στην Ελλάδα, η οποία βαίνει συνεχώς συρρικνούμενη από το 2015 και μετά.
Όπως μάλιστα έχει αναφέρει η Lamda Development, στόχος είναι η επένδυση να είναι εμπροσθοβαρής, δηλαδή ο κύριος όγκος αυτής να έχει ολοκληρωθεί νωρίτερα απ’ ό,τι προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Στόχος είναι η επένδυση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ την πρώτη πενταετία, μέγεθος που αυξάνεται σε 3 δισ. ευρώ αν υπολογιστεί και το καζίνο, που θα «τρέξει» παράλληλα. Αν επιβεβαιωθεί και η πρόβλεψη της διοίκησης για ολοκλήρωση της μεταβίβασης της έκτασης έως τα τέλη Οκτωβρίου - αρχές Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους, είναι σαφές ότι και το Ελληνικό θα βρεθεί ανάμεσα στα «όπλα» που θα χρησιμοποιηθούν για την ταχύτερη έξοδο από την ύφεση και την ανάκαμψη της οικονομίας το 2021.
Στην πρόσφατη παρουσίαση της εισηγμένης, στο πλαίσιο του 9ου Ελληνικού Επενδυτικού Φόρουμ στη Ν. Υόρκη, η Lamda ανέφερε ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση όλων των προαπαιτούμενων που έχουν απομείνει για να μεταβιβαστεί η έκταση στο Ελληνικό, κυρίως όσον αφορά την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ αναφορικά με την προσφυγή της Hard Rock, ενάντια στον αποκλεισμό της από τον διαγωνισμό για το καζίνο.
Παράλληλα, στις δικαστικές αίθουσες θα κριθούν και οι ΚΥΑ (Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις) για τους περιβαλλοντικούς όρους της έκτασης που εκδόθηκαν στο τέλος του περσινού καλοκαιριού. Εναντίον των σχετικών αποφάσεων έχουν ασκηθεί προσφυγές. Εντός του Ιουλίου θα εκδικαστούν αμφότερες οι προσφυγές (για τις ΚΥΑ και για το Καζίνο), με την έκδοση των σχετικών αποφάσεων να προσδιορίζεται για το τέλος Σεπτεμβρίου. Εφόσον δεν υπάρξει κάποια απρόοπτη εξέλιξη, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την υπογραφή της μεταβίβασης της έκτασης.
Έως τότε, η Lamda Development έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με την Intrakat για την έναρξη των κατεδαφίσεων. Πρόκειται για μια μικρή σύμβαση ύψους 3 εκατ. ευρώ, πλην όμως έχει συμβολική αξία, καθώς σηματοδοτεί και την έναρξη της μεγαλύτερης ιδιωτικής επένδυσης, που έχει γίνει στην Ελλάδα. Εκτός από την Intrakat, η οποία ασφαλώς θα διεκδικήσει κι άλλες συμβάσεις και για την κατασκευή των πρώτων κτιρίων στο Ελληνικό, σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο είναι πιθανό να εξασφαλίσει και ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της συμμετοχής και ως συνεπενδυτής στο έργο του Καζίνο, σε συνεργασία με την Mohegan.
Εφόσον δεν υπάρξει ανατροπή από το ΣτΕ και ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί, το πολυτελές τουριστικό θέρετρο που θα περιλαμβάνει και το καζίνο, θα αναλάβει να κατασκευάσει η ελληνική εταιρεία. Πρόκειται για έργο της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, όσο το 50% του σημερινού ανεκτέλεστου υπόλοιπου της εταιρείας, που διαμορφώνεται πέριξ των 2 δισ. ευρώ.
Αντιλαμβάνεται λοιπόν εύκολα κανείς, πόσο κρίσιμη είναι η επένδυση του Ελληνικού για τον κλάδο.
Παράλληλα με το καζίνο, έργα στην έκταση θα «τρέχει» και η ίδια η Lamda Development, αρχής γενομένης από τα έργα υποδομής και το πάρκο. Στην πρώτη σειρά των έργων θα βρεθούν επίσης και τα εμπορικά κέντρα που σχεδιάζει η εισηγμένη, τα οποία θα ανατεθούν επίσης σε κατασκευαστικές εταιρείες για την ανέγερσή τους. Όσον αφορά τις κατοικίες, τα ξενοδοχεία, τα γραφεία και την μαρίνα, το μοντέλο της εταιρείας προβλέπει την σύσταση κοινοπρακτικών σχημάτων, ή την παραχώρηση της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων τμημάτων της έκτασης, όπου έχει χωροθετηθεί η αντίστοιχη χρήση. Για παράδειγμα, θα μπορεί να εκχωρεί κάποια στρέμματα, έναντι ετήσιου μισθώματος και ο επενδυτής να προχωρά στην ανέγερση του αντίστοιχου ακινήτου, το οποίο στη συνέχεια θα μπορεί να εκμεταλλεύεται κατά το δοκούν.
Σύμφωνα με τον σημερινό σχεδιασμό, κατά τα πρώτα πέντε χρόνια, θα υλοποιηθεί σχεδόν το 70% των προβλεπόμενων έργων δημοσίου ενδιαφέροντος (π.χ. δίκτυα κοινής ωφέλειας, μητροπολοτικό πάρκο και αναβάθμιση παραλιακού μετώπου). Την ίδια περίοδο, θα κατασκευαστούν ένα παραθαλάσσιο πολυτελές ξενοδοχείο, το ενυδρείο των 8.000 τ.μ., ο πύργος κατοικιών των 67.000 τ.μ., το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, ένα οικισμός κατοικιών ήπιας δόμησης και ασφαλώς και το τουριστικό συγκρότημα του Καζίνο. Πρόκειται για πλειάδα έργων, τα οποία αναμένεται να διεκδικήσουν οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.