ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA

«Ανάσα» στο λιμάνι του Πειραιά από τη λήξη του lockdown στην Κίνα

Περιορίστηκαν σε 3,3% οι απώλειες του Απριλίου στη διακίνηση κοντέινερ από 15,7% τον Μάρτιο, καθώς άρχισε και πάλι η διακίνηση εμπορευμάτων από την Κίνα. Ποιες επενδύσεις προωθεί τώρα η διοίκηση του ΟΛΠ.

Μεγαλύτερες του αναμενόμενου αποδεικνύονται προς το παρόν οι αντοχές της δραστηριότητας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε στο τέλος της εβδομάδας η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.), η οποία εκμεταλλεύεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον ΟΛΠ, τον Απρίλιο, σημειώθηκε πτώση μόλις 3,3% σε ετήσια βάση, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 393.000 εμπορευματοκιβώτια. Αντίστοιχα, σε επίπεδο τετραμήνου (Ιαν.-Απρίλιος) από τις αρχές του έτους, η πτώση έχει συγκρατηθεί σε 2,6%, ή 1,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, κυρίως χάρις στο θετικό πρόσημο των δύο πρώτων μηνών.

Στην περίπτωση του Πειραιά, ο χειρότερος μήνας μέχρι στιγμής ήταν ο Μάρτιος, όταν και καταγράφηκε ετήσια πτώση της τάξεως του 15,7%, κυρίως λόγω της μείωσης των φορτίων από την Κίνα προς την Ευρώπη, η οποία, με τη σειρά της, οφειλόταν στην αναστολή λειτουργίας που είχε επιβληθεί σε μεγάλο μέρος της κινεζικής βιομηχανίας.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, τα στοιχεία του προηγούμενου μήνα σηματοδοτούν μια επίδοση άξια αναφοράς, αν υπολογιστεί ότι καθ' όλη την διάρκεια του Απριλίου, είχαν επιβληθεί αυστηρά μέτρα περιορισμού της κίνησης στην Ελλάδα, αλλά και σε αρκετές από τις χώρες της Ευρώπης, στις οποίες θα παραδίδονταν εν τέλει τα συγκεκριμένα κοντέινερ. Ασφαλώς, τα εν λόγω προϊόντα αφορούν, κατά ένα σημαντικό ποσοστό, παραγγελίες που είχαν δοθεί από τους εισαγωγείς κατά το πρώτο δίμηνο του 2020 και οι οποίες δεν είχαν εκτελεστεί, λόγω των μέτρων περιορισμού του κορονοϊού που είχε λάβει η Κίνα μέχρι και τα μέσα Μαρτίου. Στη συνέχεια, καθώς τα εργοστάσια και τα λιμάνια της άρχισαν να επαναλειτουργούν, οι παραγγελίες αυτές εκτελέστηκαν και άρχισαν να φτάνουν στους προορισμούς τους, μεταξύ των οποίων και ο Πειραιάς, ο οποίος αποτελεί βασική πύλη εισόδου για την Γηραιά Ήπειρο.

Υπενθυμίζεται ότι το 2020, τα κέρδη της Cosco Shipping Ports στο λιμάνι του Πειραιά αυξήθηκαν κατά 20,2% σε 26 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, θα μπορούσαν να έχουν αυξηθεί σε 31 εκατ. ευρώ, ή 42,3% σε σχέση με το 2018, αν δεν υπήρχε η αρνητική επίδραση της αλλαγής των λογιστικών προτύπων, που εφάρμοσε ο κινεζικός όμιλος σε όλες τις θυγατρικές του. Αντίστοιχα, αυξημένος κατά 11,1% ήταν και ο κύκλος εργασιών, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 233,2 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το ¼ του συνολικού τζίρου που εξασφάλισε ο κινεζικός όμιλος από τα λιμάνια του εξωτερικού, στα οποία έχει αποκτήσει πλειοψηφικό ποσοστό τα τελευταία χρόνια.

Η επένδυση στην Προβλήτα IV

Το επόμενο θέμα που βρίσκεται υψηλά στην ημερήσια διάταξη της διοίκησης του ΟΛΠ και της Cosco, είναι η εξασφάλιση της έγκρισης για την ανάπτυξη της νέας Προβλήτας ΙV, ένα έργο της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο δεν περιλαμβάνεται στην αρχική συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση (στο πλαίσιο της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού από την Cosco), αλλά που έχει βρεθεί στην επικαιρότητα από το περασμένο φθινόπωρο.

Στόχος της Cosco είναι να καταστήσει τον Πειραιά ένα από τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη (ήδη βρίσκεται στην τέταρτη θέση), ώστε να ενισχύσει παράλληλα και τα έσοδά της. Ωστόσο, επί του παρόντος, το συγκεκριμένο σχέδιο συναντά αντιδράσεις και δεν έχει εξασφαλιστεί η κυβερνητική συναίνεση. Ενδεχομένως όμως, τα δεδομένα που διαμορφώνονται στην οικονομία, να επιταχύνουν τις εξελίξεις στο συγκεκριμένο μέτωπο.

Mέχρι τότε, η διοίκηση του ΟΛΠ προχωρά το επενδυτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνεται στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των υποδομών του λιμανιού, προκειμένου να είναι σε θέση να επωφεληθεί τα μέγιστα, όταν οι δραστηριότητες ανακάμψουν ξανά, πιθανώς από το καλοκαίρι του 2021 και μετά. Με δεδομένο λοιπόν ότι, τουλάχιστον για φέτος, τομείς, όπως η κρουαζιέρα και η ακτοπλοΐα, θα πληγούν, προχωρούν με ταχείς ρυθμούς εργασίες που συνδέονται με την επέκταση και την βελτίωση των εν λόγω υποδομών.

Καταρχάς, πλέον έχει ξεκινήσει το πολύκροτο έργο της επέκτασης της προβλήτας για την κρουαζιέρα, μια επένδυση της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ. Με το έργο αυτό, ο ΟΛΠ θα μπορεί να αναπτύξει πλέον τις υπηρεσίες home port, δηλαδή θα επιδιωχθεί να εκκινούν από τον Πειραιά περισσότερα δρομολόγια κρουαζιέρας. Αντί δηλαδή να βασίζεται μόνο στα έσοδα από τις διελεύσεις (transit) κρουαζιερόπλοιων, στόχος της διοίκησης είναι να ενισχυθεί και το μερίδιο του λιμανιού στα home port δρομολόγια, τα οποία προσφέρουν πολύ υψηλότερη προστιθέμενη αξία, όχι μόνο για το ίδιο το λιμάνι, αλλά και για όλη την γύρω περιοχή. Πρόκειται για ένα σημαντικό “στοίχημα”, το οποίο αν “κερδηθεί”, θα ενισχύσει σημαντικά το σύνολο της κρουαζιέρας στην χώρα, ιδίως σε επίπεδο εσόδων, όπου παρότι η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους τρεις-τέσσερις σημαντικότερους προορισμούς, σε επίπεδο εσόδων βρίσκεται πολύ χαμηλότερα.

Παράλληλα, ο ΟΛΠ προχώρησε πρόσφατα στην προκήρυξη νέων έργων 32 εκατ. ευρώ, καταρχάς για την επισκευή και την αναβάθμιση της Προβλήτας Ι. Στόχος είναι να αυξηθεί η αποδοτικότητα κατά 30%, από 1 εκατ. κοντέινερ ετησίως σε 1,3 εκατ. Μάλιστα, για τον σκοπό αυτό, έχει συναφθεί και συμφωνία συνεργασίας με την ΣΕΠ. Εξάλλου, η Προβλήτα Ι, θα ενισχυθεί σύντομα και με μια νέα γερανοφέγυρα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια επένδυση της τάξεως των 22 εκατ. ευρώ. Τα έργα αναβάθμισης αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τρίτο ή το τέταρτο τρίμηνο του 2021.

Τους επόμενους μήνες, ο ΟΛΠ προβλέπεται να προκηρύξει διαγωνισμούς για την επέκταση του Σταθμού Αυτοκινήτων (αρχικός προϋπολογισμός 20 εκατ. ευρώ), την υπόγεια σύνδεση του Σταθμού Αυτοκινήτων με πρώην χώρο του ΟΔΔΥ (5 εκατ. ευρώ) και την βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένος (8 εκατ. ευρώ).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Cosco μετατρέπει το λιμάνι του Πειραιά σε κόμβο μεταφοράς οχημάτων

Η στρατηγική θέση του λιμένα ανάμεσα στις τρεις ηπείρους αλλά και η παρουσία του ομίλου COSCO SHIPPING ήταν οι κύριοι παράγοντες που συνέβαλαν ώστε να επιλεγεί ο Πειραιάς ως βασικός διαμετακομιστικός κόμβος στο μεγάλο επιχειρηματικό πρότζεκτ.