Ενώ στο υπουργείο Υποδομών δηλώνουν πως ετοιμάζουν σχέδιο ανάταξης της οικονομίας μετά την πανδημία, μέσω της εκκίνησης μεγάλων και μικρότερων έργων που βαλτώνουν για πολλά χρόνια, τα στοιχεία που παρουσίασε χθες το ΙΟΒΕ δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά για τον κλάδο των κατασκευών. Δείχνουν πως υποχώρησε το 2019 κατά 5,5% με μεγάλη βουτιά στα έργα πολιτικού μηχανικού, δηλαδή στα δημόσια έργα, κατά 16,2%. Ακόμα και στα οικοδομικά έργα υπήρξε σημαντική πτώση κατά 6,5%, αν και υπήρξε κάποια κινητικότητα σε νέα διαμερίσματα και νέα τουριστικά συγκροτήματα.
Το θέμα συζητήθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, σε τηλεδιάσκεψη που είχε χθες ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, με τις διοικήσεις των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat. Ο πρωθυπουργός, κατά τις ίδιες πληροφορίες, αναφέρθηκε στο σχεδιασμό της κυβέρνησης ώστε να προχωρήσει ένα πακέτο έργων μετά την κρίση, με σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων ώστε να μη χρειάζονται 50 και 60 μήνες, δηλαδή μέχρι και πέντε χρόνια (!) από την ώρα που δημοπρατείται ένα μεγάλο ή μεσαίο έργο μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά και την παρέμβαση του ίδιου του κ. Μητσοτάκη ώστε να προχωρήσει –αν βρεθεί φόρμουλα– ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, διαπιστώθηκε πως πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα οι αλλαγές στο νόμο για τις δημόσιες προμήθειες και τα δημόσια έργα. Πρόκειται για τον νόμο 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις που ψηφίστηκε επί προηγούμενης κυβέρνησης, αφού είχαν γίνει δύο απόπειρες κατά το παρελθόν. Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είχε προαναγγείλει τις αλλαγές και έχουν συσταθεί επιτροπές και με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργοληπτικών οργανώσεων.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε χθες, σε συνέντευξή του, πως το βασικό, που συζητείται και σε κεντρικό επίπεδο, πάντα υπό τις οδηγίες του ίδιου του Πρωθυπουργού, είναι η αναθεώρηση του νόμου 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις. «Τι πρέπει να κάνουμε, με απλά λόγια; Πρέπει να κάνουμε αυτό που επιτυχώς κάνουν και άλλες χώρες, δηλαδή ρίχνουν χρήματα εκεί που ο πολλαπλασιαστής για την οικονομία είναι πολύ μεγάλος», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής, εξηγώντας ότι αυτό αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως το Ελληνικό, καθώς και ότι πρέπει να πειστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να ξεπεραστούν χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Όπως εξηγούσε και στέλεχος της αγοράς, «όταν μιλάμε για δημόσια έργα, εννοούμε ότι για να γίνει κάποιο απ' αυτά θα πρέπει να προκηρυχτεί διαγωνισμός για την επιλογή του γραφείου που θα κάνει τη μελέτη, να γίνει η αξιολόγηση των προσφορών, να εξεταστούν οι ενστάσεις και οι προσφυγές, να κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, να εκτελεστεί η μελέτη, να παραληφθεί, να προκηρυχτεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή, να γίνει πάλι αξιολόγηση των προσφορών, να εξεταστούν πάλι οι ενστάσεις και οι προσφυγές, να κατακυρωθεί - για να ξεκινήσει το έργο». Δηλαδή από τρία έως πέντε χρόνια σε πολλές περιπτώσεις.
Ακόμα και μεσαία ή μικρότερα έργα, που χρηματοδοτούνται από κοινοτικά κονδύλια τα οποία ενδέχεται να χάσει η Ελλάδα αν συνεχίσει να καθυστερεί, βρίσκονται στα χαρτιά, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τις μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων.
Το υπουργείο Υποδομών ελπίζουν πως με τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο θα επιταχυνθούν κάποιες αναθέσεις καθώς, όπως έχει υποστηρίξει και ο κ. Καραμανλής, θέλουν «να προχωρήσουν έργα συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ».