Ο κορoνοϊός δοκιμάζει τις αντοχές των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, καθώς η προτροπή του «μένουμε σπίτι» σε συνδυασμό με την διπλή ανησυχία των πολιτών για την προστασία τους έναντι της εξάπλωσης της πανδημίας και την εξασφάλιση επάρκειας αγαθών χωρίς να εκτεθούν σε κίνδυνο ανατιμήσεων στο μέλλον, έχει εκτοξεύσει τις διαδικτυακές αγορές.
Οι εκτιμήσεις της αγοράς υπολογίζουν ότι οι επισκέψεις στις σελίδες των on line σούπερ μάρκετ έχουν υπερδιπλασιαστεί με την τάση να βαίνει αυξανόμενη. Υπολογίζεται ότι οι εγγεγραμμένοι χρήστες έχουν ξεπεράσει τους 300.000, και οι παραγγελίες ανά ημέρα έχουν υπερπολλαπλασιαθεί. Μετά δε και τα περιοριστικά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για την αποφυγή του συνωστισμού στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι η κίνηση θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο στις ηλεκτρονικές «γειτονιές».
Με βάση τα στοιχεία σχετικής έρευνας της Ιerax Αnalytix, με αφορμή το ξέσπασμα του κορoνοϊού και στη χώρα μας, ένας στους πέντε σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές αγορές μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες.
Συγκεκριμένα, το 21% δηλώνει πως θα αγοράσει στις επόμενες 15 μέρες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα αλυσίδων και φαρμακείων, όταν προ πανδημίας μόλις 0,5% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ ερχόταν από το διαδίκτυο, ενώ αντίστοιχα στα φαρμακεία, ο ηλεκτρονικός τζίρος ήταν στα επίπεδα του 5%.
Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι το 29% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι προσανατολίζεται να αγοράσει απευθείας από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων και όχι μέσω κάποιας εφαρμογής.
Ακόμα ένα σημαντικό εύρημα αφορά στο γεγονός ότι το 32% των ερωτώμενων δήλωσαν πως θέλουν να πληρώσουν με αντικαταβολή και όχι ηλεκτρονικά.
Αντίστοιχα, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, επικαλούμενος εκτιμήσεις της Nielsen που αναφέρουν ότι το 2020 η παγκόσμια ψηφιακή αγορά των FMCGs και ειδών υγιεινής θα ξεπεράσει τα 280 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνει ότι: «Σήμερα παρατηρούμε αύξηση της ζήτησης άνω του 2.000% ανά εβδομάδα για προϊόντα που σχετίζονται με τον COVID-19, όπως τα αντισηπτικά και οι μάσκες, άνω του 100% για ζυμαρικά, ρύζι και είδη υγιεινής, και περίπου 50% για συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες».
Υπό πίεση οι μεγάλες αλυσίδες
Η στροφή στα ηλεκτρονικά καρότσια προκαλεί μεγάλη πίεση στις εγχώριες αλυσίδες, οι οποίες θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν έχουν μεγάλη εμπειρία στο κανάλι του e-commerce, αφού σχετικά πρόσφατα αποφάσισαν να εισέλθουν σε αυτό το πεδίο.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η πρώτη αλυσίδα βάσει τζίρου, η Σκλαβενίτης, έκανε ντεμπούτο στον κυβερνοχώρο εφέτος και μάλιστα μέσω εξαγοράς της πλατφόρμας caremarket, ενώ αντίστοιχα στα τέλη του 2018, η Metro εισήλθε με τον ίδιο τρόπο στο κανάλι του e-commerce. Ακόμα όμως και οι παίχτες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος που διατηρεί e-shop μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, δεν έχουν αναπτύξει υψηλότερα επίπεδα εμπειρίας, αφού γενικά οι ηλεκτρονικές πωλήσεις για αγαθά σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, μέχρι πρόσφατα, ήταν πολύ περιορισμένες.
Πλέον η εικόνα έχει αλλάξει, με αποτέλεσμα η πίεση να είναι μεγάλη. Τόσο σε επίπεδο κάλυψης της ζήτησης και τροφοδοσίας αποθεμάτων όσο και στην έγκαιρη κάλυψη των παραδόσεων.
Τα e-shop δίνουν μάχη με το χρόνο, με το μέσο χρόνο παράδοσης να κυμαίνεται από πέντε έως και δέκα μέρες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα αποθέματα στις πλατφόρμες στα e-καταστήματα εξαντλούνται πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα αρκετοί καταναλωτές να δυσκολεύονται να γεμίσουν το ηλεκτρονικό τους καλάθι με όλα τα είδη που ενδεχομένως επιθυμούν.
Ταυτόχρονα, το εύρος των περιοχών που καλύπτουν τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ είναι περιορισμένο και επικεντρώνεται στην Αττική και σε μεγάλα αστικά κέντρα πραγματοποίησης ηλεκτρονικών αγορών για είδη σούπερ μάρκετ.
Σε αυτό το πλαίσιο οι ισχυροί παίχτες της αγοράς, αναβαθμίζουν τα ηλεκτρονικά - μηχανογραφικά τους συστήματα, ενισχύουν το στόλο τους και προσπαθούν να διευρύνουν τα σημεία διανομής.
Παράλληλα, γίνεται μετακίνηση εργαζόμενων, όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες, αλλά και νέες προσλήψεις ατόμων για να ενδυναμωθεί το σύστημα στήριξης των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Μια ακόμα πρακτική που έχει πέσει στο τραπέζι των σχεδιασμών διαχείρισης της κατάστασης αφορά στην κατά προτεραιότητα παράδοση των παραγγελιών, με τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και τους ηλικιωμένους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και είναι περισσότερο ευάλωτοι στον κορονοϊό να βρίσκονται υψηλά στην λίστα.