Εξαιρετικά ανθεκτική χαρακτηρίζεται η αγορά καλλυντικών στην χώρα μας, μετά από μία δεκαετία που δοκίμασε τις αντοχές εμπόρων αλλά και προκάλεσε τον εθισμό των καταναλωτών στις προσφορές. Ωστόσο, τα μεγέθη βασικών παικτών της αγοράς εμφανίζουν βελτιωμένη πορεία την τελευταία διετία, αντανακλώντας το αναζωογονημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων, η αξία της ελληνικής αγοράς άγγιξε τα 861 εκατ. ευρώ το 2018, οριακά ενισχυμένη κατά 1,4% συγκριτικά με το 2017, με την μέση κατά κεφαλήν δαπάνη να ανέρχεται στα 80 ευρώ. Αν και το ποσό είναι μικρό συγκριτικά με τον leader στην ευρωπαϊκή αγορά, την Νορβηγία, με 229 ευρώ, και μπροστά μόλις από την Ουγγαρία, τη Ρουμανία, την Τσεχία και τη Βουλγαρία, εντούτοις η θετική έστω και οριακά μεταβολή του σε σχέση με το 2017 (79 ευρώ) πιστοποιεί τη θετική δυναμική.
Οι ισχυροί της αγοράς
Παράλληλα, καταγράφεται μία συσπείρωση δυνάμεων, μετά την κατάρρευση του ομίλου της Folli Follie, ο οποίος μεταξύ άλλων διένειμε τα εμπορικά σήμερα του ομίλου Coty αλλά και την ιαπωνική Shiseido, με τον όμιλο Σαράντη να εξασφαλίζει τα πρώτα και την Notos Com την δεύτερη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς η Shiseido πραγματοποιεί ετήσιες πωλήσεις της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ στην χώρα μας, αποτελώντας σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για την Νοtos Com και προφανώς «ψήφο εμπιστοσύνης» στο μέλλον του ομίλου, μετά και την υπογραφή της συμφωνίας με το επενδυτικό fund M&G για την διάσωσή του.
Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Σαράντη, παρουσιάζει υγιή οικονομική θέση, καταγράφοντας αύξηση καθαρών κερδών κατά 15,3% στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, αγγίζοντας τα 13,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις του στην Ελλάδα ανήλθαν σε 59,5 εκατ. ευρώ ελαφρά μειωμένες κατά 0,8%. Ωστόσο, η διοίκηση θεωρεί ότι η εικόνα θα βελτιωθεί περαιτέρω στο εννεάμηνο με δεδομένη την καλή αποδοχή των εποχιακών προϊόντων του. Να σημειωθεί ότι οι ενοποιημένες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,4% στο φετινό εξάμηνο, αγγίζοντας τα 172,1 εκατ. ευρώ.
Η κοινοπραξία με την εταιρεία Estee Lauder, η Elca Cosmetics, που ενοποιεί τις πωλήσεις του σήματος σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, παρουσίασε πωλήσεις ύψους 102,9 εκατ. ευρώ το 2018, έναντι 92,9 εκατ. ευρώ το 2017 και είχε κέρδη προ φόρων 19,2 εκατ. έναντι 15,9 εκατ. ευρώ. Σταθερά παρέμειναν τα κέρδη μετά φόρων, σε 15,5 εκατ. ευρώ.
Βελτίωση μεγεθών παρουσιάζει και η Sephora Greece, με τις πωλήσεις στο πρώτο τετράμηνο του έτους να καταγράφονται ενισχυμένες κατά 10% και το μικτό περιθώριο κέρδους να βελτιώνεται. Η εταιρεία περιόρισε τις ζημιές της το 2018, σε 906.718 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 1,38 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ αύξησε τις πωλήσεις της κατά 5,2%, φθάνοντας τα 50,3 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 1,4 εκατ. ευρώ, κυρίως με στόχο την ανανέωση του δικτύου καταστημάτων της, ενω βελτίωσε το μικτό περιθώριο κέρδους της σε 42,1% από 40,9%.
Κερδίζουν μερίδιο οι online πωλήσεις
Ιδιαιτέρως δυναμική είναι η πορεία και του atticabeauty.gr, καθώς οι πωλήσεις του εκτιμάται ότι θα αγγίξουν φέτος τα 5,6 εκατ. ευρω, έναντι 3,2 εκατ. ευρώ το 2018. Το κανάλι των online πωλήσεων εμφανίζεται αρκετά δελεαστικό για τις επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς ήδη Sephora και Attica διαθέτουν ισχυρή παρουσία ενώ και τα Hondos Center εισήλθαν πρόσφατα στον χώρο των διαδικτυακών πωλήσεων.
Ωστόσο, όπως πιστοποιεί πρόσφατη έρευνα της Nielsen, η εμπειρία μέσα στα φυσικά καταστήματα εξακολουθεί να έλκει τις Ελληνίδες καταναλώτριες οι οποίες αναζητούν την συμβουλευτική υποστήριξη από επαγγελματίες του χώρου της ομορφιάς.