ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φώτο: ΔΕΠΑ

Ιταλικός... εμφύλιος για τα «μάτια» της ΔΕΠΑ Υποδομών

Δύο ιταλικές εταιρείες, οι SNAM και Italgas, που έχουν κοινό μέτοχο είναι έτοιμες να κατεβούν στο διαγωνισμό για την ΔΕΠΑ Υποδομών, που συγκεντρώνει μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον.

Ένας ιταλικός... εμφύλιος μαίνεται για τα ελληνικά δίκτυα φυσικού αερίου. Δύο Ιταλοί παίκτες στο φυσικό αέριο δηλώνουν έτοιμοι να κονταροχτυπηθούν για την ΔΕΠΑ Υποδομών, ενόψει της σημερινής εκπνοής της προθεσμίας για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο διαγωνισμό για την εξαγορά του 100% της εταιρείας.

Δείγμα του μεγάλου ενδιαφέροντος για την απόκτηση των ελληνικών δικτύων διανομής αερίου χαμηλής και μέσης πίεσης είναι ότι στον διαγωνισμό προετοιμάζονται να κατέβουν οι ιταλικές SNAM και Italgas, οι οποίες μάλιστα έχουν τον ίδιο... βασικό μέτοχο.

Η μεν SNAM ηγείται της κοινοπραξίας Senfluga (SNAM, Fluxys, Enagas), η οποία έχει εξαγοράσει το 66% του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή του διαχειριστή του ελληνικού δικτύου διανομής υψηλής πίεσης (αγωγοί, κλπ). Η Italgas, από καιρό θέλει να εισέλθει στην ελληνική αγορά, όπως υποδηλώνει το ενδιαφέρον της να αποκτήσει από την επίσης ιταλική Eni gas e luce, (θυγατρική της ΕΝΙ) το ποσοστό 49% της τελευταίας στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, χωρίς όμως επιτυχία.

Εκείνο που προκαλεί εντύπωση και δείχνει και το μέγεθος του ανταγωνισμού για τα «μάτια» της ΔΕΠΑ Υποδομών είναι ότι αμφότερες οι ιταλικές εταιρείες έχουν τον ίδιο βασικό μέτοχο. Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων της Ιταλίας (CDP). Αυτό κατέχει το 26,04% στην Italgas και το 31,04% στην Snam, ενώ η ίδια η Snam κατέχει το 13,5% της Italgas.

Εφόσον επιβεβαιωθούν οι παραπάνω πληροφορίες, είναι προφανές ότι αυτός ο μετοχικός ιταλικός γόρδιος δεσμός θα πρέπει να λυθεί όσο θα προχωρά η μάχη για την διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Υποδομών. Κάποια εκ των SNAM και Italgas θα «κοπεί» στην πορεία. Ωστόσο, αυτή η φημολογούμενη διπλή ιταλική συμμετοχή στο διαγωνισμό, αναδεικνύει το μεγάλο ενδιαφέρον που συγκεντρώνει πάνω της η ΔΕΠΑ Υποδομών. Και εφόσον επαληθευτούν τα παραπάνω, τότε θα είναι η πρώτη φορά που κατεβαίνουν σε ελληνική αποκρατικοποίηση δύο εταιρείες από την ίδια χώρα και με τον ίδιο μέτοχο, γνωρίζοντας στην ουσία ότι μια από τις δύο δεν θα περάσει στην τελική φάση.

Πέραν του ιταλικού «εμφυλίου», τα αρμόδια επιτελεία σε ΤΑΙΠΕΔ, υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας και ΔΕΠΑ, αναμένουν η σημερινή προσέλευση να φτάσει τους 8-10 ενδιαφερόμενους. Εκτός των SNAM, Italgas, ακούγονται τα ονόματα των Fluxys και Enagas, καθώς επίσης των αμερικανικών funds KKR και Blackrock, αλλά και του αυστραλιανoύ Macquarie. Ταυτόχρονα, οι πληροφορίες μιλούν επίσης για ένα fund από την Κίνα και ένα από χώρα του Κόλπου, χωρίς να αποκλείονται και κάποιες ακόμη συμμετοχές.

Δέλεαρ για όλους τους παραπάνω αποτελεί το 5ετές επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΠΑ Υποδομών, ύψους 400 εκατ ευρώ και κυρίως η πλειάδα θυγατρικών που αυτή έχει στα δίκτυα διανομής με αρκετά υψηλή απόδοση επί των κεφαλαίων τους. Αυτή ρυθμίζεται από την ΡΑΕ και έχει προσδιοριστεί στο 8%.

Σημειωτέον ότι ο νικητής του διαγωνισμού γίνεται αυτόματα και διαχειριστής της συντριπτικής πλειονότητας των ελληνικών δικτύων διανομής φυσικού αερίου χαμηλής και μέσης πίεσης, αυτών δηλαδή που τροφοδοτούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Και αυτό καθώς στην ΔΕΠΑ Υποδομών ανήκουν το 100% της εταιρείας διαχείρισης δικτύων διανομής αερίου Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), το 51% του μετοχικού κεφαλαίου στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ και το 100% της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), αυτής δηλαδή που διαχειρίζεται όλο το υπόλοιπο πανελλαδικό δίκτυο.

Εξάλλου, μένει να φανεί κατά πόσο θα επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που θέλουν να κατεβαίνουν αυτόνομα στο διαγωνισμό και οι τρεις σημερινοί μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή η SNAM, η Fluxys και η Enagas. Αρχικά είχε ακουστεί ότι θα υπέβαλαν συμμετοχή με όχημα του ΔΕΣΦΑ, ωστόσο έγινε σαφές ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα εγείρονταν ζητήματα ανταγωνισμού.

Είναι προφανές ότι εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες, αυτό θα σημαίνει πως όταν θα έρθει η ώρα να μορφοποιηθούν τα τελικά σχήματα, οι τρεις εταιρείες θα αποτελέσουν στην πορεία ένα. Όσο για το ερώτημα, αφού πρόκειται να αποτελέσουν ένα σχήμα, ποιος ο λόγος της καθόδου τους ξεχωριστά, η απάντηση φαίνεται ότι βρίσκεται στο γεγονός ότι δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει μεταξύ τους ποιος θα ηγηθεί του σχήματος με το οποίο θα διεκδικήσουν την ΔΕΠΑ. 

Όλες οι παραπάνω διεργασίες, η διπλή ιταλική συμμετοχή και ο μεγάλος αριθμός ξένων και ισχυρών ονομάτων που ακούγονται στα αρμόδια επιτελεία της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ, υποδηλώνουν αν μη τι άλλο το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ΔΕΠΑ, αλλά και ευρύτερα για τις ελληνικές υποδομές φυσικού αερίου και δημιουργούν προσδοκίες για υψηλό τίμημα στην ιδιωτικοποίηση.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλα ονόματα και εκπλήξεις στο διαγωνισμό για την ΔΕΠΑ Υποδομών

Ποιες είναι οι ενεργειακές εταιρείες και τα funds που έχουν θέσει στο στόχαστρο τις μεγάλες αποδόσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών. Γιατί αποφεύχθηκε ο ιταλικός «εμφύλιος» και κατέβηκε στο διαγωνισμό μόνο η Italgas, ενώ έκανε πίσω η SNAM.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο κύβος ερρίφθη... στις ΗΠΑ για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Στην Νέα Υόρκη οι ανακοινώσεις από την κυβέρνηση για την εμβληματική ιδιωτικοποίηση, ενώ εκδηλώνεται ενδιαφέρον από αμερικανικά funds. Η σίγουρη επένδυση στην ΔΕΠΑ Υποδομών και η μεγάλη «μάχη» για την ΔΕΠΑ Εμπορίας.