Με αιχμή το ταχίνι, που ειδικά στο εξωτερικό έχει αναγνωριστεί ως μια υπερτροφή (superfood) και με γνώμονα τη στροφή του καταναλωτικού κοινού σε πιο υγιεινές και παραδοσιακές συνταγές μακριά από βιομηχανοποιημένα προϊόντα, η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου, με κεντρικό brand το Μακεδονικό Χαλβά, έχει πετύχει αύξηση τζίρου 50% την τελευταία τετραετία, καθώς από τα 65 εκατ., φέτος θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια, το 1924 από ένα μικρό εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη «ψήνοντας» χαλβά, που για δεκαετίες ήταν και το κύριο προϊόν της, όμως τα τελευταία χρόνια το ταχίνι έχει υπερκεράσει το χαλβά και πλέον φέρνει τις μεγαλύτερες πωλήσεις από κάθε άλλο κωδικό της εταιρείας.
Το 2024, συμπληρώνοντας έναν αιώνα ζωής, θα σπάσει για πρώτη φορά το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις, καθώς πέρυσι ο κύκλος εργασιών έφτασε στα 99 εκατ. ευρώ, έναντι 93,5 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ σχεδόν όλες οι προϊοντικές κατηγορίες εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων. Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων σε χθεσινή εκδήλωση στην Αθήνα ο marketing director της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, που είναι τρίτη γενιά στην εταιρεία ενώ ήδη έχει μπει και η τέταρτη.
Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια στις εξαγωγές, κάτι που εκτόξευσε τις πωλήσεις της εταιρείας, καθώς από τη χρήση του 2022 οι διεθνείς πωλήσεις πήραν «κεφάλι» φτάνοντας στο 52% του συνόλου, ενώ το 2023 το momentum συνεχίστηκε πιο δυναμικά.
Πλέον, όπως τόνισε ο κ. Χαΐτογλου, η εταιρεία απασχολεί 600 εργαζόμενους, αποτελώντας μια από τις μεγάλες παραγωγικές εταιρείες της Βορείου Ελλάδος, ενώ στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης σε έκταση συνολικής επιφάνειας 151.468 τ.μ. έχουν ανεγερθεί τα βιομηχανοστάσια, οι αποθηκευτικοί χώροι, οι λοιπές εγκαταστάσεις και τα γραφεία της εταιρείας, συνολικής επιφάνειας 56.893 τ.μ. Μάλιστα, η Αφοί Χαΐτογλου, είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη.
Κυριότερη χώρα υποδοχής των προϊόντων της εταιρείας είναι η Αμερική που αντιπροσωπεύει το 40% των εξαγωγών έχοντας παρουσία σε όλες τις αλυσίδες λιανικής, ενώ οι πιο δυναμικές αγορές από τις 50 χώρες όπου εξάγει, είναι οι Μ. Βρετανία, Γερμανία, Πολωνία, Καναδάς και Αυστραλία. Εκτός από το ταχίνι, στις διεθνείς αγορές πάει με χαλβά, παστέλια και άλλους κωδικούς, ενώ κάνει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αναφορικά με το διεθνή ανταγωνισμό, όπως τόνισε ο κ. Χαΐτογλου, προέρχεται από χώρες όπως Ισραήλ, Λίβανος, Ιορδανία και Τουρκία, ωστόσο το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα και σφραγίδα ποιότητας για τις απαιτητικές αγορές Αμερικής και κεντρικής Ευρώπης, λόγω των ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή, μολονότι το κόστος είναι υψηλότερο.
Αναφορικά με την πρώτη ύλη, το σουσάμι, ο κ. Χαΐτογλου επισήμανε πως λόγω καιρικών συνθηκών η σοδιά δεν ήταν καλή και γενικώς παρατηρούνται ελλείψεις, καθώς οι ποσότητες που παράγονται στη χώρα μας δεν επαρκούν, οπότε οι ανάγκες καλύπτονται με εισαγωγές κυρίως από την Αιθιοπία. Όπως τόνισε, η εταιρεία έχει συμβολαιοποιήσει ποσότητες με αξιόπιστους προμηθευτές για τη χρονιά, όμως το κόστος της πρώτης ύλης και των μεταφορικών, είναι κατά 30-35% υψηλότερο από πέρυσι.
Τέλος, λόγω του ότι ο χαλβάς χαρακτηρίζεται από μεγάλη εποχικότητα, καθώς το 40% των ετήσιων πωλήσεων του λαμβάνει χώρα το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, η εταιρεία έχει λανσάρει πολλά νέα προϊόντα με βάση το χαλβά, σε μικρότερες και πιο ευέλικτες συσκευασίες, εν είδει σνακ, με στόχο να αυξηθεί η πώληση το χαλβά όλες τις εποχές του χρόνου. Αυτά τα προϊόντα, έχουν πολύ μεγάλη αποδοχή από το καταναλωτικό κοινό.