Την ώρα που ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας έχει περιγράψει την κατάσταση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) με τα μελανότερα χρώματα λέγοντας ότι πρόκειται για μια προβληματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια, η ίδια η εταιρεία σε ανακοίνωσή της περιγράφει μία κατάσταση εκτός ...πραγματικότητας. Αναφέρεται σε πωλήσεις 100 εκατομμυρίων ευρώ για το 2023, χωρίς να απαντά για όσα έχει καταλογίσει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας για οικονομικές απαιτήσεις που δεν έχουν εισπραχθεί ποτέ και εκατομμύρια ευρώ σε υλικά που είναι χαμένα.
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωσή της η ΕΑΒ «βελτιώνει συνεχώς τα οικονομικά της στοιχεία, ξεπερνώντας μέσα στο 2023 τα 100 εκατομμύρια ευρώ στα έσοδά της από πωλήσεις. Σε σύγκριση με τα 90 εκατομμύρια ευρώ του 2022, τα 75 εκατομμύρια ευρώ του 2021 και τα 49 εκατομμύρια ευρώ του 2020, η ΕΑΒ έχει διπλασιάσει τα έσοδά της μέσα στην τελευταία τριετία και είναι για τρίτη συνεχόμενη χρονιά κερδοφόρα επιχείρηση έπειτα από πολλά έτη ζημιών. Η Εταιρεία στοχεύει σε υψηλότερες επιδόσεις έχοντας βελτιώσει σημαντικά την παραγωγικότητα και τις δραστηριότητές της και εκτιμά ότι μέχρι το 2027 θα έχει μεγεθύνει τον κύκλο εργασιών της κατά 100%, με συνεχώς αυξανόμενη κερδοφορία».
Ο Νίκος Δένδιας είχε πει χαρακτηριστικά στη Βουλή κατά την συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού ότι «δεν εκτελούνται συμφωνίες συντήρησης και επισκευής εκατοντάδων εκατομμυρίων για δεκαετίες. Πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ απαίτηση στον ισολογισμό της εταιρίας δεν θα εισπραχθεί ποτέ. Αφορά πρόγραμμα προ εικοσαετίας και πλέον. Πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ εμφανίζονται σαν υλικά σε αποθήκες χαμένα».
Παράλληλα τόνισε ότι δεν υπάρχει απογραφή αποθήκης από το 2014 και πάνω από 120 εκατομμύρια της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν δοθεί και καταβληθεί για προγράμματα που δεν έχουν υλοποιηθεί.
Από την πλευρά της η ΕΑΒ αναφέρει ότι «η Εταιρεία σήμερα αριθμεί 1.900 εργαζομένους και με την περάτωση της τελευταίας τρέχουσας προκήρυξης θα ξεπεράσει τα 2.000 άτομα στις αρχές του 2024. Σε σύγκριση με τα 1.300 άτομα της δεκαετίας του 2010 αυτό αποτελεί αύξηση άνω του 50%. Οι εργαζόμενοι, που αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο για την Εταιρεία, είναι στο σύνολό τους άριστα καταρτισμένοι και γνώστες της προηγμένης τεχνολογίας που χρησιμοποιεί η Εταιρεία. Το προσωπικό ήταν η κινητήριος δύναμη που επέτρεψε στην ΕΑΒ να ανακάμψει ταχύτατα και να επιστρέψει σε υγιείς ισολογισμούς, οι οποίοι της επιτρέπουν να σχεδιάζει το μέλλον με μεγάλη αισιοδοξία. Να σημειωθεί, δε, ότι η ΕΑΒ ήταν η πρώτη εταιρεία του Δημοσίου που καθιέρωσε διά νόμου μέσα στο 2022 ειδικό κίνητρο (πριμ) παραγωγικότητας.
Οι παραγωγικές δραστηριότητες και η εξωστρέφεια της Εταιρείας ήταν επίσης δύο σημαντικοί παράγοντες που συνέβαλαν στο αποτέλεσμα.
Μέσα στα τελευταία τρία (3) έτη η ΕΑΒ έδωσε προτεραιότητα στην υποστήριξη του έργου των Ενόπλων Δυνάμεων, και ιδιαίτερα της Πολεμικής Αεροπορίας, με την παροχή υπηρεσιών υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών. Συγκεκριμένα, αναβαθμίζει ογδόντα τρία (83) F-16 σε επίπεδο Viper και μέχρι σήμερα έχει παραδώσει δεκαπέντε (15) αεροσκάφη τηρώντας αυστηρά το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος. Ταυτόχρονα εκτελεί το πολύ δύσκολο πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών αεροναυτικής επιτήρησης και σήμερα εκτελούνται δοκιμές εδάφους σε ένα (1) από τα τέσσερα (4) αεροσκάφη με στόχο την παράδοσή του μέσα στο 2024. Παραδίδει με συνέπεια τα πυροσβεστικά αεροσκάφη στην Πολεμική Αεροπορία, ώστε να υπάρχει πλήρης κάλυψη της πυροσβεστικής περιόδου. Εκτελεί το πρόγραμμα συντήρησης των αεροσκαφών C-130 και ξεκίνησε να παραδίδει αεροσκάφη στην Πολεμική Αεροπορία.
Η ΕΑΒ εξάγει με συνέπεια στις παραδόσεις και με άριστη ποιότητα, ως υποκατασκευαστής της Lockheed Martin, το 30% των F-16 και των C-130 για την παγκόσμια αγορά και με τον τρόπο αυτό συντελεί, ως εξαγωγική βιομηχανία, στην εισροή συναλλάγματος στη χώρα. Πρόσφατα, δε, υπέγραψε επέκταση αυτών των συμβάσεων κατά 190 εκατομμύρια ευρώ».
Παράλληλα σημειώνει ότι η Εταιρεία «αυξάνει τους ρυθμούς της εκπαιδευτικής της δραστηριότητας, εκτελώντας προγράμματα εκπαίδευσης εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε μαθητές από τα ΗΑΕ και το Μπαχρέιν. Επενδύει 20 εκατομμύρια ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις, έχοντας περατώσει σε χρόνο-ρεκόρ το νέο Κτίριο Εκπαίδευσης εμβαδού 9.500 τ.μ. και δρομολογεί την ακαδημαϊκή και γεωγραφική επέκταση των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων, στοχεύοντας επίσης στην ίδρυση Διεθνούς Ιδιωτικού Πανεπιστημίου Αεροδιαστημικής. Η Εταιρεία συνεργάζεται με Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα της χώρας και του εξωτερικού για την έρευνα και ανάπτυξη εθνικών προϊόντων, καθώς και για την προώθηση της τεχνολογίας στην Ελλάδα».
Τέλος για το πρόγραμμα των μη επανδρωμένων Αρχύτας και Γρύπας, η ΕΑΒ σημειώνει ότι «αναπτύσσει Μη Επανδρωμένα Εναέρια Οχήματα (UAV), τα οποία στη συνέχεια θα κατασκευάζει και θα διαθέτει στη διεθνή αγορά. Τα προγράμματα «ΑΡΧΥΤΑΣ» και «ΓΡΥΠΑΣ» είναι τα πρώτα UAV που αναπτύσσει η ΕΑΒ. Ο «ΑΡΧΥΤΑΣ» βρίσκεται στο στάδιο παραγωγής του πρώτου πρωτοτύπου, ενώ η πρώτη δοκιμαστική του πτήση θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο του 2024 και η έναρξη της μαζικής παραγωγής τον Μάιο του 2025.
Επίσης η ΕΑΒ εισέρχεται στον χώρο του Διαστήματος ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση και στη συνέχεια με την κατασκευή μικροδορυφόρων, έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Αρχή Διαστήματος (ESA – European Space Agency). Οι κατάλληλες υποδομές για το πρόγραμμα ήδη βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης».