Αποτελεί την πρώτη, την πιο σύγχρονη και την πιο εξελιγμένη μαρίνα της χώρας, με τις κορυφαίες πιστοποιήσεις που υπάρχουν στο χώρο διεθνώς, αποτελώντας παράδειγμα και μπούσουλα για το πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να γίνει ένα διεθνές κέντρο ελλιμενισμού πολύ υψηλών προδιαγραφών.
Ο λόγος για τη Μαρίνα Φλοίσβου, που εδώ και είκοσι χρόνια από τότε που δόθηκε σε ιδιώτες το management πάει από το καλό στο καλύτερο, φέρνοντας έσοδα, δημιουργώντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλες τις γύρω επιχειρήσεις, ενώ αποτελεί μια «όαση» για την ακτογραμμή της Αττικής.
Με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή και κοντά στα 6.000 νησιά και βραχονησίδες με ένα κλίμα ήπιο και μεσογειακό που ευνοεί το γιώτινγκ, η Ελλάδα πλέον, έχοντας και εδραιωμένη θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, παρουσιάζει εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες στον συγκεκριμένο κλάδο.
Η Μαρίνα Φλοίσβου (Flisvos Marina) έγινε η πρώτη exclusive μαρίνα στην Ελλάδα που προσφέρει δυνατότητες ελλιμενισμού υψηλού επιπέδου για ιδιοκτήτες mega-yacht. Διαθέτει 303 θέσεις ελλιμενισμού και περισσότερες από τις μισές φιλοξενούν σκάφη πολυτελείας μεγαλύτερα των 35 μέτρων.
Η ταυτόχρονη ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων σε έκταση 6.200 τ.μ., με εστιατόρια, καφέ, εμπορικά καταστήματα, υπηρεσίες yachting, καθώς και η ανάπλαση των 25 στρεμμάτων πρασίνου δημιούργησαν ένα έργο ξεχωριστό στη ΝΑ Μεσόγειο. Το εμπορικό της συγκρότημα εκτείνεται σε 3.800 τ.μ. και αποτελείται από έναν επιβλητικό παραλιακό δρόμο μεσογειακού στιλ, ενώ ο σχεδιασμός παραπέμπει σε ελληνικό νησί.
Όπως τόνισε χθες σε εκδήλωση για τη συμπλήρωση είκοσι ετών της Flisvos Marina ο διευθύνων σύμβουλος της Σταύρος Kατσικάδης, η μαρίνα έχει σχεδόν στο 100% πληρότητα, με τον κύκλο εργασιών το 2023 να αναμένεται να διαμορφωθεί στα 22 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη θα ανέλθουν στα 3,5 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, όπως τόνισε ο ίδιος είναι η εγκατάσταση οπτικής ίνας και δικτύου 5G, καθώς και δικτύου φόρτισης ηλεκτροκίνητων σκαφών, ενώ θα γίνουν επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά για καλύτερη ενεργειακή αυτονομία. Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος παραγωγής ενέργειας είναι στις προτεραιότητες, καθώς όπως υπογράμμισε ο κ. Κατσικάρδης «στην ενέργεια οι καταναλώσεις αυξάνονται. Δεν μιλάμε για μείωση της κατανάλωσης, αλλά για παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές». Επίσης έκανε γνωστό πως η άνοδος του κόστους ενέργειας θα μετακυλιστεί και στην αύξηση των τιμών σε κάποιες υπηρεσίες.
Αναφορικά με τις επενδύσεις στα φωτοβολταϊκά τόνισε πως θα γίνει προσπάθεια αξιοποίησης μέρους των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς υπάρχει πρόβλεψη 139 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση στις μαρίνες.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ζήτηση για ελλιμενισμό στις μαρίνες της Αττικής είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι, η εταιρεία βρίσκεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, προκειμένου να απλουστευθεί το πλαίσιο και να μπορούν να αξιοποιηθούν εποχιακά πλωτές προβλήτες, για να εξυπηρετούν τις αυξημένες ανάγκες του καλοκαιριού.
Η Μαρίνα Φλοίσβου προσφέρει 24ωρη εξυπηρέτηση των σκαφών, μπορεί δηλαδή ένα σκάφος να εισέλθει ή να εξέλθει οποιαδήποτε ώρα μέρα ή νύκτα, απασχολεί σε όλη την αλυσίδα της δραστηριότητάς της περίπου 1.500 εργαζόμενους (προσωπικό μαρίνας, καταστημάτων, πληρωμάτων, συνεργεία, προμηθευτές κ.α.), ενώ διαθέτει και 652 θέσεις στάθμευσης οχημάτων για την εξυπηρέτηση κοινού και πελατών. Σύμφωνα με τον κ. Κατσικάδη, η μαρίνα Φλοίσβου κατέβαλλε συνολικά 41,37 εκατ. ευρώ σε φόρους στο κράτος την εικοσαετία της λειτουργίας της.
Η αφετηρία και η εξέλιξη
Η νέα εποχή της Flisvos Marina ξεκίνησε το 2002 όταν η ETAΔ έκανε διεθνή διαγωνισμό για τη διαχείριση και εκμετάλλευσή της για τα επόμενα 40 χρόνια, με νικητή το σχήμα Lamda Technol Flisvos Marina (με leader τη Lamda Development). Σήμερα η ΕΤΑΔ ελέγχει το 22,77%, ενώ η Lamda Flisvos Marina A.E. έχει το 77,23%.
Η συμφωνία υπογράφτηκε ενάμιση χρόνο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τον Ιανουάριο του 2003 και έκτοτε ξεκίνησαν οι μεγάλες δομικές αλλαγές, μέσα από επενδύσεις που έχουν ξεπεράσει τα 55 εκατ. ευρώ. Η Lamda Flisvos Marina ανέλαβε τη δέσμευση για την υλοποίηση σειράς έργων με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της, προκειμένου να καταστεί VIP μαρίνα. Έως τότε, η περιοχή είχε καταστεί απρόσιτη, «νεκροταφείο» σκαφών, εν μέσω γενικευμένου πλιάτσικου και σκουπιδιών πάσης φύσεως.
Αξίζει να σημειωθεί πως με βάση μελέτες, για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σε μία μαρίνα, δαπανώνται 5-10 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, συντήρηση και άλλες υποχρεώσεις. Άρα μια αγορά της τάξης των 50 εκατ. ευρώ, που είναι σήμερα οι (αναξιοποίητες κατά βάση) ελληνικές μαρίνες, δύναται να φέρει πάνω από 400 εκατ. σε έσοδα για όλες τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.