To συνδικάτο United Auto Workers (UAW), το Σάββατο επέκτεινε την απεργία της εναντίον της General Motors για να συμπεριλάβει το εργοστάσιο κινητήρων της στο Spring Hill του Τενεσί, μια κίνηση που θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μεγάλη παραγωγή pickup της GM και να αυξήσει τον οικονομικό της πόνο. Η επέκταση της απεργίας των επτά εβδομάδων αφήνει την GM τη μόνη αυτοκινητοβιομηχανία του Ντιτρόιτ χωρίς συμφωνία. Η Stellantis, ιδιοκτήτρια της Chrysler, κατέληξε σε συμφωνία με το UAW το Σάββατο και τη Ford την Τετάρτη.
Αυτές οι συμφωνίες κέρδισαν στους εργαζόμενους ένα άλμα ρεκόρ 25% στους μισθούς κατά τη διάρκεια της σύμβασης 4-1/2 ετών και επιτρέπουν στις εταιρείες να επανεκκινήσουν τις κερδοφόρες γραμμές συναρμολόγησης φορτηγών τους. Στην GM, άνθρωποι εξοικειωμένοι με τις διαπραγματεύσεις δήλωσαν ότι τα σημεία τριβής στις διαπραγματεύσεις με το UAW περιλαμβάνουν συνταξιοδοτικά οφέλη και ζητήματα που σχετίζονται με τους προσωρινούς εργαζόμενους. Η GM έχει περισσότερους συνταξιούχους από τη Ford ή τη Stellantis και οι αυξήσεις στις συνταξιοδοτικές παροχές για τους εργαζόμενους που προσλήφθηκαν πριν από το 2007 κόστισαν στην GM περισσότερο από τους ανταγωνιστές της.
«Είμαστε απογοητευμένοι από την περιττή και ανεύθυνη άρνηση της GM να καταλήξει σε μια δίκαιη συμφωνία», δήλωσε ο πρόεδρος της UAW Shawn Fain στο Reuters. Η GM ανέφερε σε δήλωσή της ότι δύο από τα μεγάλα εργοστάσιά της θα μπορούσαν να επηρεαστούν από την απεργία στο Spring Hill και ότι ήθελε να καταλήξει γρήγορα σε συμφωνία.
Το UAW απεργεί ήδη στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της GM στο Arlington του Τέξας, το οποίο κατασκευάζει το Chevy Tahoe και το Suburban και το Cadillac Escalade. Η GM δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι αυτή η απεργία της κόστιζε 400 εκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα. Το εργοστάσιο του Spring Hill, το οποίο απασχολεί 4.000 εργαζόμενους, προμηθεύει κινητήρες σε εννέα εργοστάσια συναρμολόγησης που κατασκευάζουν αρκετά από τα πιο κερδοφόρα οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο δικηγόρος του UAW, Benjamin Dictor δήλωσε σε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Φανταστείτε, όλοι φτιάχνουν φορτηγά εκτός από εσάς. Αν όλοι οι άλλοι μπορούσαν να το κάνουν, τι σημαίνει αυτό για σένα;» Δεν αναμένονται άλλες συνομιλίες το Σάββατο και δεν είναι σαφές πότε θα συνεδριάσουν εκ νέου η GM και το UAW, ανέφεραν πηγές εξοικειωμένες με το θέμα. Η συμφωνία με τη Stellantis ακολουθεί ένα πρότυπο που έθεσαν το UAW και η Ford. Οι συμφωνίες θα ισοδυναμούν με συνολικές αυξήσεις μισθών άνω του 33% όταν συνυπολογιστεί ο ανατοκισμός και το κόστος ζωής. Οι συμβάσεις θα ξεκινήσουν με αρχική αύξηση 11%.
«Ανυπομονούμε να καλωσορίσουμε τους 43.000 υπαλλήλους μας πίσω στην εργασία και να ξαναρχίσουν τις δραστηριότητές τους», δήλωσε η Stellantis το Σάββατο. Οι συμφωνίες Ford και Stellantis θα πρέπει να επικυρωθούν από όλους τους εργαζόμενους. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ανέφερε σε δήλωσή του ότι «η σύμβαση της Stellantis είναι μια απόδειξη της δύναμης των συνδικάτων και των συλλογικών διαπραγματεύσεων για την οικοδόμηση ισχυρών θέσεων εργασίας στη μεσαία τάξη».
Η συμφωνία περιλαμβάνει συμφωνία για την επαναλειτουργία του εργοστασίου συναρμολόγησης της Stellantis στο Belvidere του Ιλινόις, το οποίο τώρα θα κατασκευάζει φορτηγά μεσαίου μεγέθους, δήλωσε ο Fain σε βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα φορτηγά θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα μοντέλα Ranger της Ford και Chevrolet Colorado και GMC Canyon της GM. Το εργοστάσιο είχε προηγουμένως κλείσει και έγινε σημείο συσπείρωσης για τη διαπραγματευτική εκστρατεία του συνδικάτου. Η Stellantis συμφώνησε επίσης να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών δίπλα στο εργοστάσιο Belvidere, δήλωσε το UAW.
Ο κυβερνήτης του Ιλινόις Τζέι Πρίτσκερ χαρακτήρισε τη συμφωνία «τεράστια νίκη για το Ιλινόις» και δήλωσε ότι η πολιτεία θα προσφέρει κίνητρα για να βοηθήσει στην αντιστάθμιση του κόστους της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Stellantis θα διατηρήσει επίσης ανοιχτές δύο εγκαταστάσεις που απειλούνταν με κλείσιμο -- ένα συγκρότημα κατασκευής κινητήρων στο Τρέντον του Μίσιγκαν και μια επιχείρηση μηχανικής κατεργασίας στο Τολέδο του Οχάιο, δήλωσε ο Boyer.
Συνολικά, η αυτοκινητοβιομηχανία δέσμευσε 19 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες επενδύσεις σε δραστηριότητες στις ΗΠΑ και τη δημιουργία 5.000 θέσεων εργασίας, ενώ προηγουμένως σχεδίαζε να περικόψει 5.000 θέσεις εργασίας, δήλωσαν οι Fain και Boyer. Το UAW έχει κερδίσει το δικαίωμα να απεργήσει για τις επενδυτικές αποφάσεις προϊόντων, δήλωσε ο Fain. Ο Fain κατηγόρησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ ότι πλουτίζουν στελέχη και επενδυτές, ενώ παραμελούν τους εργαζόμενους και είπε ότι η επιτυχία του UAW θα βοηθήσει τους εργάτες σε όλη τη χώρα.
Οι εταιρείες υποστήριξαν ότι οι απαιτήσεις του UAW θα αυξήσουν σημαντικά το κόστος και θα τις θέσουν σε μειονεκτική θέση έναντι του ηγέτη των EV Tesla (TSLA. O) και ξένες μάρκες όπως η Toyota Motor (7203.T), οι οποίες δεν είναι συνδικαλιστικές. Η Ford αναμένει ότι το νέο συμβόλαιο θα προσθέσει 850 έως 900 δολάρια σε κόστος εργασίας ανά όχημα. Η Tesla είχε ήδη πλεονέκτημα κόστους εργασίας περίπου 20 δολαρίων ανά ώρα, σύμφωνα με αναλυτές.
Οι διαπραγματεύσεις του UAW συνέπεσαν με εκστρατείες εργασίας υψηλού προφίλ από απεργούς συγγραφείς και ηθοποιούς του Χόλιγουντ και από εργαζόμενους στην μεγάλη εταιρεία παραδόσεων UPS (UPS. N). Με ελλείψεις προσωπικού σε πολλές επιχειρήσεις, το εργατικό κίνημα εμφανίστηκε αναζωογονημένο μετά από δεκαετίες παρακμής. Οι συνομιλίες για τη σύμβαση επέστησαν την προσοχή του Μπάιντεν και των Ρεπουμπλικάνων αντιπάλων τους, οι οποίοι βλέπουν το Μίσιγκαν και άλλες εξέχουσες πολιτείες παραγωγής αυτοκινήτων ως ζωτικής σημασίας για τις στρατηγικές της εκστρατείας τους για το 2024.