Νέο άλμα πραγματοποίησαν σήμερα οι τιμές του σιταριού, που έχουν αναρριχηθεί 13% το τελευταίο τριήμερο, μετά την προειδοποίηση των ΗΠΑ ότι η Ρωσία έχει τοποθετήσει νάρκες στα ουκρανικά λιμάνια από όπου πραγματοποιούνται οι εξαγωγές των ουκρανικών σιτηρών.
Η αμερικανική προειδοποίηση βασίζεται σε πληροφορίες που ήρθαν αφού η Ρωσία δήλωσε την Τετάρτη ότι όλα τα πλοία που πλέουν προς τα λιμάνια αυτά θα θεωρηθούν στρατιωτικά σκάφη. Οι απειλές έχουν διαψεύσει τις ελπίδες ότι η Ουκρανία θα μπορέσει να συνεχίσει να εξάγει σιτηρά μέσω της Μαύρης Θάλασσας που αποτελεί την πιο σημαντική ναυτιλιακή οδός της χώρας αναγκάζοντας να προωθηθούν οι προμήθειες στις παγκόσμιες αγορές μέσω στενότερων και πιο δύσκολων οδών.
Οι τελευταίες κινήσεις σηματοδοτούν ότι η Ρωσία εντείνει τις προσπάθειές της να θέσει ως όπλο το εμπόριο τροφίμων, με την Ουκρανία να εξακολουθεί να συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων προμηθευτών σιτηρών παγκοσμίως παρά τον πόλεμο.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα η Ρωσία τερμάτισε τη συμφωνία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, η οποία είχε βοηθήσει να διατηρηθεί η ροή του εμπορίου για ένα διάστημα και σηματοδότησε ένα σπάνιο παράδειγμα ρωσικής συνεργασίας κατά τη διάρκεια του πολέμου της στην Ουκρανία.
Τις ημέρες μετά την αποχώρησή της από τη συμφωνία, η οποία συμφωνήθηκε αρχικά πριν από ένα χρόνο, η Ρωσία έχει επανειλημμένα στοχεύσει τις γεωργικές υποδομές της Ουκρανίας - βομβαρδίζοντας λιμάνια και καταστρέφοντας τερματικούς σταθμούς καλλιεργειών. Ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλιέλαιου της Ουκρανίας, η Kernel SA, δήλωσε ότι η αποκατάσταση των ζημιών σε μία από τις εγκαταστάσεις της θα μπορούσε να διαρκέσει τουλάχιστον ένα χρόνο.
Η στόχευση τέτοιων υποδομών «σηματοδοτεί μια νέα φάση στη σύγκρουση», σύμφωνα με τον σύμβουλο Agritel που εδρεύει στο Παρίσι. Συν τοις άλλοις, η εξαγωγική ικανότητα διακόπτεται την ίδια στιγμή που πολλές από τις καλλιέργειες της Ουκρανίας μπαίνουν στη συγκομιδή.
Όλα τα πλοία που χρησιμοποιούν τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας είχαν αναχωρήσει από την Ουκρανία πριν από τη λήξη της συμφωνίας για τα σιτηρά. Το τελευταίο πλοίο - το TQ Samsun - ολοκλήρωσε την επιθεώρηση εξερχόμενου πλοίου τη Δευτέρα στην Κωνσταντινούπολη. Τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας αποτελούν ζωτικής σημασίας αρτηρία για τις πωλήσεις των καλλιεργειών της Ουκρανίας στο εξωτερικό, καθώς προηγουμένως κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος των αποστολών της.
Η διακοπή λειτουργίας - και οι νέες απειλές της ρωσικής ναυτιλίας - θα αυξήσουν την ανάγκη για εναλλακτικές διαδρομές για τη μεταφορά των ουκρανικών καλλιεργειών στην αγορά. Το έθνος έχει αυξήσει την εξάρτησή του από τα λιμάνια του Δούναβη και τις σιδηροδρομικές και οδικές διαδρομές μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθ' όλη τη διάρκεια του πολέμου.
Το ράλι των σιτηρών έχει πυροδοτήσει νέους φόβους για πληθωρισμό των τροφίμων. Οι τιμές είχαν, μέχρι πρόσφατα, συγκρατηθεί, εν μέρει λόγω της συμφωνίας για τη Μαύρη Θάλασσα. Αλλά το κόστος πολλών προϊόντων που παρασκευάζονται από σιτάρι, όπως το αλεύρι και τα δημητριακά πρωινού, συνέχισε να ανεβαίνει. Οι κίνδυνοι εφοδιασμού σιτηρών ενδέχεται να αυξήσουν και πάλι το κόστος για τους κατασκευαστές τροφίμων.
«Συνεργαζόμαστε με όλους τους εταίρους διεθνώς για να διασφαλίσουμε ότι το σιτάρι δεν θα σαπίσει στα σιλό στην Ουκρανία τις επόμενες εβδομάδες, αλλά θα φτάσει στους ανθρώπους στον κόσμο που το χρειάζονται απεγνωσμένα», δήλωσε η Γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών Ανναλένα Μπάερμποκ σε δημοσιογράφους πριν από τη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες.