ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φώτο: Shutterstock

Toyota: Αλλαγή ηγεσίας και νέα στρατηγική για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Παρόλο που η Toyota έχει προαναγγείλει 30 ηλεκτρικά οχήματα σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι το 2030, η εταιρεία μετά την ιστορική αλλαγή φρουράς έχει να αντιμετωπίσει ένα ευρύ φάσμα στρατηγικών και τεχνικών προκλήσεων.

Καθώς η πίεση αυξάνεται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον, η Toyota αλλάζει ηγεσία. Ο εγγονός του ιδρυτή Τογιόντα αποχωρεί, δίνοντας τα ηνία σε έναν νέο διευθύνοντα σύμβουλο τον Κοτζέι Σάτο, επικεφαλής του branding της εταιρείας και ταυτόχρονα επικεφαλής της μονάδας Lexus υψηλών προδιαγραφών, που θα αναλάβει να φέρει την εταιρεία στη σύγχρονη εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων και της αυτόνομης οδήγησης.

Ο μέχρι πρότινος διευθύνων σύμβουλος της Toyota Ακίο Τογιόντα, βρισκόταν στην κεφαλή της εταιρείας από το 2009, και παραιτήθηκε εν μέσω αυξανόμενων πιέσεων καθώς η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο μάχεται για να διατηρήσει το προβάδισμά σε μια αγορά που μεταλλάσσεται.

Ο Τογιόντα, εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, υπήρξε ένας από τους πιο ένθερμους αρνητές του να προχωρήσει η εταιρεία σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, παρά το γεγονός ότι κατευθύνεται εκεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Αντίθετα, έχει υπερασπιστεί σθεναρά τα υβριδικά οχήματα, όπως και οχήματα με κυψέλες καυσίμου, ακόμη και οχήματα φυσικού αερίου. Η πιο πολυαναμενόμενη κυκλοφορία της Toyota πέρυσι ήταν το Prius 5ης γενιάς.

«Λόγω του μεγάλου πάθους μου για τα αυτοκίνητα, είμαι ένας παλιομοδίτης όσον αφορά την ψηφιοποίηση, τα ηλεκτρικά οχήματα και τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα. Δεν μπορώ να πάω πέρα από το να είμαι άνθρωπος των αυτοκινήτων και αυτός είναι ο περιορισμός μου», δήλωσε ο Τογιόντα σε δημοσιογράφους και σημείωσε πως «η νέα ομάδα μπορεί να κάνει αυτό που δεν μπορώ να κάνω εγώ. Τώρα πρέπει να κάνω ένα βήμα πίσω για να αφήσω τους νέους να μπουν στο νέο κεφάλαιο για το πώς πρέπει να είναι το μέλλον της κινητικότητας». Ο Τογιόντα ανακοίνωσε πως ένας από τους λόγους για τους οποίους διόρισε τον Sato ήταν η ικανότητά του να «προωθεί την αλλαγή σε μια εποχή όπου το μέλλον είναι απρόβλεπτο».

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κότζει Σάτο που αναλαμβάνει τον Απρίλιο, ασχολήθηκε με τη μετάβαση, σημειώνοντας πως «θα θέλαμε να επιδείξουμε αυτή τη δέσμευση [να κάνουμε τα αυτοκίνητα καλύτερα] μέσω συγκεκριμένων δράσεων και προϊόντων, όπως η επιτάχυνση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και η εμπλοκή στην κατασκευή αυτοκινήτων που ανταποκρίνονται σε διαφορετικές αξίες και τοπικές ανάγκες».

Ο κ. Σάτο επισήμανε επίσης ότι υπάρχει «ακόμη περισσότερη δουλειά που πρέπει να γίνει στο λογισμικό και το υλικό, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται η αξία» των αυτοκινήτων που κατασκευάζει η Toyota.

Αφού είδε τη συνεχή επιτυχία κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως η Tesla και η BYD, η Toyota εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει μια πλατφόρμα EV από το μηδέν. Για το σημερινό ηλεκτρικό της όχημα, το bZ4x, η εταιρεία χρησιμοποιεί μια τροποποιημένη πλατφόρμα βενζινοκίνητων αυτοκινήτων που ονομάζεται e-TNGA.

Μια νέα ειδική πλατφόρμα EV θα βοηθούσε την εταιρεία να εξορθολογήσει την παραγωγή και να ανταγωνιστεί καλύτερα στη νέα εποχή των EV. Θα δούμε προς ποια κατεύθυνση θα το πάει ο νέος CEO, αλλά από τα σχόλιά του, φαίνεται να είναι πιο ανοιχτός στην ιδέα ενός ηλεκτρικού μέλλοντος.

Αναθεωρεί τα πλάνα της για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Toyota αναπροσαρμόζει το πλάνο της για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς ο παγκόσμιος ανταγωνισμός την έχει αφήσει σημαντικά πίσω, έχοντας υπερβεί τις προσδοκίες της αυτοκινητοβιομηχανίας που υποτίμησε την ταχύτητα της μετάβασης στην ηλεκτρική τεχνολογία.

Ο ιαπωνικός γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας φέρεται να αναθεωρεί το σχέδιο των 30 δισ. δολαρίων και των τριών σταδίων για την ανάπτυξη και την κυκλοφορία των EV που ανακοίνωσε στα τέλη του 2021, επιδιώκοντας τώρα να αυξήσει την υιοθέτηση τεχνολογιών που αυξάνουν τις επιδόσεις. Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις αλλαγές ενδέχεται να οδηγήσουν σε καθυστέρηση άλλων προγραμμάτων ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων που είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τα επόμενα τρία χρόνια, μέχρι το 2026.

Η Toyota έχει ενδιαφερθεί για την αποτελεσματικότητα της κατασκευής που έχει οδηγήσει την Tesla να εμφανίζει υψηλά περιθώρια κέρδους στον κλάδο (27,9% το τρίτο τρίμηνο). Στην πραγματικότητα, η Tesla κερδίζει τώρα οκτώ φορές περισσότερα ανά αυτοκίνητο από την Toyota.

Οι προγραμματισμένες αλλαγές αναμένονται για τους διαδόχους των δύο πρώτων EV της Toyota για τις μεγάλες αγορές, το bZ4X και το Lexus RZ, με την εταιρεία να αναμένει ότι οι αλλαγές αυτές θα βοηθήσουν να κλείσει η ψαλίδα με την Tesla στο κόστος και τις επιδόσεις.

Υπενθυμίζουμε πως μόλις τον περασμένο μήνα η Toyota Europe παρουσίασε τη δική της στρατηγική για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2040, η οποία περιελάμβανε πέντε νέα EVs με μπαταρία μέχρι το 2026. Στόχος της Toyota Europe είναι να δει τα μοντέλα EV να αντιπροσωπεύουν το 50% των πωλήσεών της μέχρι το 2030, πριν προχωρήσει στην πώληση μόνο EV μέχρι το 2040.

Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων της Toyota περιστρέφεται κυρίως γύρω από τη στρατηγική της Bz, ή αλλιώς «Beyond Zero», με το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, το bZ4X, να ανακαλείται λίγο μετά την αρχική κυκλοφορία τους λόγω προβλημάτων ασφαλείας, προκαλώντας σημαντικό πλήγμα στην εικόνα της εταιρείας. Η παραγωγή του μοντέλου έχει ξεκινήσει και πάλι από τον περασμένο Οκτώβρη ενώ η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία έχει προαναγγείλει ένα δεύτερο ηλεκτρικό μοντέλο, με μια «νέα προσέγγιση» για την προώθηση της δυναμικής οδήγησης, αν και δεν αναφέρθηκαν προδιαγραφές.

Υπό πίεση η εταιρεία- δεν πετυχαίνει τον στόχο των πωλήσεων

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου πρόκληση για την τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων της, καθώς κινδυνεύει να χάσει τον ήδη χαμηλό στόχο της στην Ιαπωνία για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Οι δυσοίωνες προοπτικές για το bZ4X, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής της Toyota, το οποίο ανακλήθηκε εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του τον Μάιο, συνεχίζονται καθώς στελέχη της εταιρείας λένε ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αναθεωρεί τα σχέδιά του για την ανάπτυξη οχημάτων με μπαταρίες.

Σε αντίθεση με τους αντιπάλους που ποντάρουν αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Toyota βασίζεται στην ανάπτυξη των υβριδικών οχημάτων και των αυτοκινήτων υδρογόνου, καθώς υποστηρίζει ότι δεν θα είναι σε θέση κάθε χώρα να φιλοξενήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω των περιορισμών στην ηλεκτρική ενέργεια και της οικονομικής προσιτότητας.

Παράλληλα η Toyota δέχεται αυξανόμενη πίεση από τους επενδυτές να βελτιώσει τη στρατηγική της για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μετά την αποτυχημένη παρουσίαση του bZ4X που τροφοδότησε την ανησυχία ότι η αυτοκινητοβιομηχανία υπολείπεται των ανταγωνιστών της.

«Αυτή ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της Toyota που μια ανάκληση συνέβη αμέσως μετά την κυκλοφορία του προϊόντος, με αποτέλεσμα να ανασταλεί η παραγωγή και οι πωλήσεις για αρκετούς μήνες», δήλωσε στους FT ο Shinya Kotera, πρόεδρος της Kinto, θυγατρικής εταιρείας leasing της Toyota που παραδίδει αποκλειστικά το μοντέλο στην Ιαπωνία.

Επισήμανε επίσης ότι «η Toyota βρίσκεται σε μια άνευ προηγουμένου δύσκολη κατάσταση και η ανάκληση έβγαλε [το λανσάρισμα του bZ4X] εκτός τροχιάς», εκφράζοντας την πεποίθηση πως ούτε τον δεύτερο χρόνο θα πετύχει τον ετήσιο στόχο της η εταιρεία για πωλήσεις 5.000 οχημάτων bZ4X στην ιαπωνική αγορά.

Η μονάδα leasing της εταιρείας αναγκάστηκε να μειώσει στο μισό την εφάπαξ αμοιβή για τις παραγγελίες στα 385.000 γιεν (2.900 δολάρια) σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τις πωλήσεις. Εκτός από την Ιαπωνία, το όχημα είναι διαθέσιμο στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ευρώπη.

Η ισχνή εγχώρια ζήτηση έρχεται καθώς η Toyota αναθεωρεί τη διαδικασία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να την κάνει πιο αποδοτική. Μια νέα ομάδα δημιουργήθηκε πέρυσι με επικεφαλής τον Shigeki Terashi, πρώην επικεφαλής τεχνολογίας, σύμφωνα με δύο άτομα που βρίσκονται κοντά στην εταιρεία.

«Η Toyota μπορεί να επανεκτιμά τη διαδικασία παραγωγής αυτοκινήτων από το μηδέν, όπως το πώς θα συγκεντρώσει τις αλυσίδες εφοδιασμού για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να αποφασίσει ποια μέρη θα αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες ή θα κατασκευάσει στο εσωτερικό της», δήλωσε ο Seiji Sugiura, ανώτερος αναλυτής στο Tokai Tokyo Research Institute. Η μείωση του κόστους είναι το δυνατό σημείο της Toyota εδώ και δεκαετίες, αλλά «είναι πιθανό ότι η Toyota δεν βλέπει ακόμα πώς να μειώσει το κόστος όταν πρόκειται για τα ηλεκτρικά ρεύματα», πρόσθεσε ο Sugiura.

Σκληρή κριτική στην εταιρεία για την έλλειψη ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Μέχρι τώρα, η Toyota έχει ρίξει σημαντικό βάρος στην υβριδική στρατηγική της ή, όπως το είχε θέσει ο διευθύνων σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας, Akio Toyoda, «παίζει με όλα τα χαρτιά της τράπουλας». Η εταιρεία έχει υπάρξει ιδιαίτερα επικριτική απέναντι στην υιοθέτηση πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων και σήμερα κατατάσσεται σταθερά στις χειρότερες θέσεις στις προσπάθειες μείωσης των ρύπων άνθρακα από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Αυτή η στρατηγική της Toyota έχει προκαλέσει και την αντίδραση άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Polestar που παράγει αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με την επικεφαλής της εταιρείας για τη βιωσιμότητα Fredricka Klaren να στρέφεται εναντίον της ιαπωνικής εταιρείας. Η Klaren έβαλε στο στόχαστρο την Toyota και τη στρατηγική της για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ή την έλλειψή της), υποστηρίζοντας ότι οτιδήποτε άλλο εκτός από ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον θα αποτύχει να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή.

Η Toyota έχει υποστηρίξει σταθερά τη θέση της, ασκώντας μάλιστα πιέσεις κατά της υιοθέτησης αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και επιμένει να επενδύει στην υβριδική τεχνολογία και στις κυψέλες καυσίμου παράλληλα με τα οχήματα εσωτερικής καύσης.

Παρά το γεγονός ότι σχεδόν κάθε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία κάνει σχέδια για την πλήρη ηλεκτροκίνηση, η Toyota εμμένει στην υβριδική στρατηγική της, διαθέτοντας μόλις ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα, το bZ4X, που πραγματοποίησε τελικά 1.220 πωλήσεις στις ΗΠΑ πέρυσι, επηρεασμένο και από το ιστορικά κάκιστο ξεκίνημα με την ανάκληση του.

Όπως σχολιάζουν στελέχη του κλάδου, παρά τη βελτιωμένη ηλεκτρική εμβέλεια στο «κόσμημα του στέμματος» της Toyota, το Prius πέμπτης γενιάς, το υβριδικό μοντέλο «γίνεται γρήγορα το καλύτερο CD player σε έναν κόσμο που κινείται προς τα iPhone».

Πλέον, εκτός από αντιπάλους όπως η Tesla και η Volkswagen, η Toyota αντιμετωπίζει ανταγωνισμό στα EVs από νεοεισερχόμενους όπως η Sony. Την Τετάρτη, ο όμιλος ψυχαγωγίας παρουσίασε ένα πρωτότυπο του νέου EV Afeela, το οποίο θα παράγεται με τη Honda και θα χρησιμοποιεί τα τσιπ της Qualcomm.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Musk, Tesla, ilektrika autokinita
ΔΙΕΘΝΗ

Πόλεμος τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όχημα με 35.000 δολ. φέρνει ο Μασκ

Τα μεγάλα περιθώρια κέρδους της αξιοποιεί η Tesla για να αυξήσει τα μερίδιά της στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ τον Μάρτιο θα παρουσιάσει ένα νέο μοντέλο, προσιτό σε περισσότερους. Αναμένεται απάντηση από τις καθιερωμένες βιομηχανίες.
ΔΙΕΘΝΗ

Βυθίζεται η μετοχή της Mercedes Benz από τον «εφιάλτη της Κίνας»

Ο γερμανικός κολοσσός έχει να αντιμετωπίσει το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον της Κίνας καθώς και την στροφή των καταναλωτών σε εγχώριες μάρκες αυτοκινήτων που διαθέτουν πιο προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία.