Με σημαντική ανάκαμψη αναμένεται να κλείσει η φετινή χρονιά σε ό,τι αφορά τις διεθνείς ταξιδιωτικές αγορές, καθώς οι τουριστικές ροές παγκοσμίως επανήλθαν δυναμικά ήδη από το δεύτερο τρίμηνο του έτους, μετά από διετή καθίζηση εξαιτίας της πανδημίας. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας Fortune Business Insights, το 2022 οι διεθνείς αγορές που πραγματοποιούνται σε αεροδρόμια, λιμάνια και σιδηροδρομικούς σταθμούς (travel retail) αναμένεται να αγγίξουν σε αξία τα 55,74 δισ. δολάρια, από 51,28 δισ δολάρια το 2021 και η ανοδική πορεία αναμένεται να συνεχιστεί σε όλη την διάρκεια της δεκαετίας.
Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα, η διεθνής αγορά ταξιδιωτικών αγορών αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω ακολουθώντας αναπτυξιακούς ρυθμούς της τάξεως του 8,1% μέχρι το 2029, αγγίζοντας τελικώς σε αξία τα 96,11 δισ. δολάρια στο τέλος της δεκαετίας.
Στη χώρα μας, πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι είναι εφικτό να κλείσει η φετινή χρονιά με αυξημένες πωλήσεις συγκριτικά με το 2019, μετά το πολύ θετικό ξεκίνημα στις αρχές του καλοκαιριού. Μπορεί να έχουν χαθεί οι πολύ δραστήριο επισκέπτες/καταναλωτές από την Κίνα και τη Ρωσία ωστόσο, οι Αμερικανοί, Βρετανοί, Άραβες αλλά και οι Ισραηλινοί τουρίστες που εξακολουθούν να επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους ενισχύουν τις αγορές tax free, συμπληρώνοντας ένα σημαντικό κομμάτι του συνολικού παζλ των ταξιδιωτικών αγορών.
Σημειώνεται ότι ήδη τον Μάιο ο τζίρος των καταστημάτων duty free στην χώρα μας ήταν αυξημένος κατά 391% συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα και κατά 10% συγκριτικά με το 2019 ενώ και έμποροι στο κέντρο της Αθήνας διαπιστώνουν επιστροφή των πωλήσεων tax free το φετινό καλοκαίρι κοντά στα επίπεδα προ πανδημίας.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, οι Αμερικανοί ήταν κυρίαρχοι στις αφορολόγητες αγορές το 2021 στη χώρα μας, συνεισφέροντας το 25% των σχετικών αγορών, ενώ ακολούθησαν οι Ισραηλινοί με 14%, οι Άραβες με 11%, οι Ρώσοι με 9% κα τέλος οι Βρετανοί με 5%. Για φέτος, εκτιμάται ότι στις σχετικές αγορές θα συνεισφέρουν σημαντικά και αρκετοί πολίτες από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης καθώς και την Αυστραλία, οι οποίοι ανέκαμψαν σε σημαντικούς αριθμούς το φετινό καλοκαίρι.
Αύξηση εσόδων 273% για την Global Blue
Τα θετικά νέα για το ταξιδιωτικό εμπόριο διεθνώς πιστοποιούνται πάντως και από τα μεγέθη των κυρίαρχων εταιρειών του κλάδου travel retail. Ειδικότερα, η Global Blue ανακοίνωσε εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων της κατά 273% το πρώτο τρίμηνο φέτος, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αγγίζοντας το 56% των εσόδων του αντίστοιχου τριμήνου του 2019, στα 56,1 εκατ ευρώ, καθώς και θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο EBITDA, συνολικού ύψους 6,8 εκατ ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 17% των αντίστοιχων μεγεθών του 2019, έναντι ζημιών ύψους 10,7 εκατ ευρώ πέρσι. Τα θετικά μεγέθη εξακολουθούν και κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, με την Ευρώπη να επανέρχεται σε επίπεδα προ πανδημίας, καθώς οι πωλήσεις της Global Blue συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιστοιχούν πλέον στο 96% κατά μέσο όρο των εσόδων κατά το ίδιο διάστημα το 2019.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι οι Αμερικανοί ταξιδιώτες έχουν υπερδιπλασιάσει την αξία των αγορών τους στα φετινά τους ταξίδια στην Ευρώπη, το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, σε σχέση τόσο με πέρσι όσο και με το 2019, χάριν στο ισχυρό δολάριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, οι δαπάνες τους αντιστοιχούν σε 231% των αντίστοιχων δαπανών το ίδιο δίμηνο του 2019, από 179% που ήταν το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου 2022 έναντι του αντίστοιχου τριμήνου προ πανδημίας. Αντίστοιχα και οι δαπάνες επισκεπτών από αραβόφωνες χώρες εμφανίζουν το φετινό καλοκαίρι εκρηκτική αύξηση, χάριν στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου, αντιστοιχώντας σε 158% των αντίστοιχων δαπανών του 2019, το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου φέτος, και σε 172% το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου 2022, συγκριτικά με τις αντίστοιχες περιόδους του 2019.
Μάλιστα, η Global Blue εκτιμά ότι οι πληθωριστικές πιέσεις δεν θα την αγγίξουν το προσεχές διάστημα, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός στην ΕΕ εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 8% περίπου, την στιγμή που οι μεγάλες εταιρείες/πελάτες της προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των αγαθών τους κατά 10%, περνώντας την διαφορά απευθείας στον τελικό καταναλωτή κι άρα αφήνοντας ανεπηρέαστη την εταιρεία.
«Απογείωση» των πωλήσεων της Dufry
Την θετική εικόνα για τις ταξιδιωτικές αγορές επιβεβαιώνουν και τα αποτελέσματα εξαμήνου της Dufry. Ο ελβετικός όμιλος ανακοίνωσε αυξημένα έσοδα ύψους 2,85 δισ ελβετικών φράγκων το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, έναντι 1,18 δισ φράγκων το αντίστοιχο περσινό διάστημα και θετικά αποτελέσματα EBITDA ύψους 227 εκατ φράγκων, έναντι ζημίων ύψους 4,3 εκατ φράγκων το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Είχε επίσης καθαρά κέρδη ύψους 76,3 εκατ φράγκων το πρώτο εξάμηνο φέτος, έναντι ζημίων ύψους 253 εκατ φράγκων πέρσι. Η Dufry εκτιμά περαιτέρω ότι οι πωλήσεις της τον φετινό Ιούλιο άγγιξαν το 90% των επιδόσεών της τον ίδιο μήνα του 2019, επιστρέφοντας εν πολλοίς σε επίπεδα προ πανδημίας, καθώς συνολικά στο τέλος του μήνα 2.091 καταστήματα της λειτουργούσαν κανονικά, χωρίς περιορισμούς, αντιστοιχώντας στο 90% του δυναμικού της.
Η Ελλάδα μαζί με την Τουρκία αλλά και χώρες της Μέσης Ανατολής αναφέρονται μεταξύ των top performers για την Dufry το πρώτο εξάμηνο του έτους, συμβάλοντας καθοριστικά στην αύξηση του τζίρου της κατά 303% συγκριτικά με πέρσι, και κατά 78,1% συγκριτικά με το 2019, στα 1,45 δισ φράγκα, για την περιοχή Ευρώπης/Μέσης Ανατολής/Αφρικής. Πιο μετριασμένη ήταν η ανάπτυξη στην περιοχή Ασίας/Ειρηνικού για την εταιρεία, με ποσοστιαία αύξηση τζίρου κατά 5,4% το φετινό εξάμηνο συγκριτικά με πέρσι, στα 55,4 εκατ φράγκα, κυρίως εξαιτίας των περιορισμών που εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ στην Κίνα. Στον αντίποδα ωστόσο, η αμερικανική ήπειρος κατέγραψε εκρηκτική αύξηση κατά 97,2% το φετινό εξάμηνο γα την Dufry, συγκριτικά με πέρσι, με τα συνολικά έσοδα να αγγίζουν τα 1,30 δισ ελβετικά φράγκα, καθώς οι τουριστικές ροές σε Μεξικό, Καραϊβική αλλά κι άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής επέστρεψαν σε προ πανδημίας επίπεδα ήδη από τον Φεβρουάριο.