Μετά από αρκετό καιρό τo γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας (RWI) με έδρα την πόλη Έσσεν δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα, επιτέλους, μια καλή είδηση: «Η διακίνηση κοντέινερ στα διεθνή λιμάνια έχει αυξηθεί σημαντικά, συμβάλλοντας σε μια ελαφρά αποκλιμάκωση των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε ορισμένους τομείς».
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle η σχετική χαλάρωση δεν παραπέμπει ωστόσο σε μια υψηλότερη παραγωγή, μιας και μετά από δύο χρόνια πανδημίας έχουν σωρευθεί πλήθος προβλημάτων.
Δεν αρκεί ένα κοντέινερ να ξεκινήσει προς τον προορισμό του, διότι δεν γνωρίζουμε αν το ταξίδι του γίνεται σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια διεθνών μεταφορών. Και δεν είναι λίγοι οι πελάτες, οι εφοπλιστές ή οι εταιρίες διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι δηλώνουν ότι κανένα κοντέινερ δεν παραδίδεται στην ώρα του.
Ουρές σχηματίζουν τα πλοία έξω από τα λιμάνια
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους καθυστερεί η φορτοεκφόρτωση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι. Αντί να δέσουν στον μόλο πολλά πλοία μένουν αρόδο. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρία logistics και μεταφορών Kühne+Nagel στις ΗΠΑ η απουσία οδηγών στα φορτηγά δημιουργεί προβλήματα όμοια με εκείνα που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία. Ως αποτέλεσμα, τα πλοία περιμένουν στην ουρά έξω από το λιμάνι μέχρι να πάρουν πράσινο φως εισόδου και εκφόρτωσης.
Εκτός αυτού, δεν έχουν όλα τα διεθνή λιμάνια την ίδια υποδομή. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι μεγάλες. Ο δείκτης New Global Container Port Performance Index (CPPI) δείχνει ότι τα τρία πιο αποδοτικά λιμάνι στον κόσμο είναι αυτά της Γιοκοχάμας στην Ιαπωνία, το λιμάνι του Βασιλιά Αμπντουλά στην Σαουδική Αραβία και του Τσινγκντάο της Κίνας. Το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας έρχεται δέκατο και είναι το πρώτο ευρωπαϊκό στην κατάταξη. Το πιο αποδοτικό κανάλι στην αμερικανική ήπειρο (25η θέση) βρίσκεται στο Μεξικό, ενώ το επόμενο βρίσκεται στο Χάλιφαξ του Καναδά (50η θέση).
Η Κίνα τροχοπέδη
Το γεγονός ότι κινεζικά λιμάνια ανήκουν παγκοσμίως στα πιο αποδοτικά δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αποτελούν ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid του Πεκίνου οδηγεί ολοένα και συχνότερα στο κλείσιμο αποβαθρών με αρνητικές επιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Ντομινίκ Ναντελχόφερ από την εταιρία Kühne + Nagel εκτιμά ότι «εν τέλει ήταν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που προκάλεσαν καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων». Προσθέτει ωστόσο ότι είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους καθυστερεί το διεθνές εμπόριο. Όπως πχ η έκρηξη της ζήτησης το τρίτο τρίμηνο του 2020, όταν πολλοί στράφηκαν στην κατανάλωση και στις ανακαινίσεις στα σπίτια τους αφού δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν λόγω πανδημίας.
Ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα πότε θα αποκατασταθούν πλήρως οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το διεθνές εμπόριο θα επιστρέψει στους γνώριμους, προ πανδημίας, ρυθμούς του. Ο Γερκ Βόλε από το διοικητικό συμβούλιο της Kühne + Nagel εκτιμά ότι «αν είμαστε τυχεροί θα δούμε εκτόνωση της κρίση από Σεπτέμβριο». Πιο συγκρατημένος είναι ο Τόρστεν Σμιτ από το οικονομικό ινστιτούτο RWI, δηλώνοντας ότι «οι νέοι περιορισμοί στη διακίνηση κοντέινερ στα κινεζικά λιμάνια αποτελούν ένδειξη, ότι τα προβλήματα παράδοσης προϊόντων ίσως και να ενταθούν τους επόμενους μήνες».