Σήμα κινδύνου για την παγκόσμια οικονομία στέλνει η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, το «πρεσάρισμα» της οποίας αποδεικνύεται ότι δεν είναι ένα παροδικό φαινόμενο αλλά εκτιμάται, πλέον, ότι θα συνεχιστεί και εντός του επόμενου έτους. Βασική αιτία για τη δυσάρεστη πορεία η εμφάνιση της μετάλλαξης Δέλτα η οποία πλήττει σημαντικά τόσο την παραγωγή των εργοστασίων στην Ασία όσο και τη μεταφορά εμπορευμάτων, με το κόστος των ναύλων να εκτοξεύεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Ο τομέας της μεταποίησης ψάχνει απεγνωσμένα για πρώτες ύλες, ενώ κυριολεκτικά δίνει μάχες προκειμένου να κατορθώσει να βρει μία θέση για τα εμπορεύματά του στα πλοία. Ο παραπάνω συνδυασμός αναγκάζει αρκετούς ομίλου του κλάδου να ανακοινώσουν ότι η αύξηση του κόστους παραγωγής και μεταφοράς θα μετακυλήσει είτε μερικώς είτε εξ ολοκλήρου στους πελάτες, οδηγώντας σε αύξηση των τιμών και μάλιστα σε μία περίοδο όπου ο πληθωρισμός σε παγκόσμιο επίπεδο συνεχώς ενισχύεται.
Η ρίζα του προβλήματα βρίσκεται στην Κίνα, η οποία στην προσπάθειά της να εξαλείψει τον κορονοϊό προχωρά σε διακοπή λειτουργίας λιμανιών. Η απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης να κλείσει για διάστημα 15 ημερών το λιμάνι Ningbo, το τρίτο πιο δραστήριο σε παγκόσμιο επίπεδο, ήταν αρκετό για να προκαλέσει ανισορροπία στο διεθνές εμπόριο.
Τέτοιες κινήσεις καθιστούν ακόμη πιο ακριβή τη μεταφορά εμπορευμάτων, με το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία προς την Ευρώπη να είναι σήμερα 10 φορές ακριβότερο απ’ ότι ήταν τον Μάιο του 2020, ενώ το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί, βάσει του δείκτη Drewry World Container.
«Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα είναι, πλέον, τόσο εύθραυστη που αρκεί ακόμη και ένα μικρό ατύχημα για να τη διαταράξει», τόνισε, πρόσφατα, σε έκθεσή της η HSBC Holdings.
Την ίδια ώρα, βάσει της τελευταίας έρευνας του Bloomberg μεταξύ κορυφαίων αναλυτών, καταγράφεται υποβάθμιση των εκτιμήσεων για την αμερικανική ανάπτυξη με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτών για τον πληθωρισμό το 2022, αποτέλεσμα και της «συμφόρησης» στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο δείκτης τιμών προσωπικής κατανάλωσης (Personal Consumption Expenditures) αναμένεται ότι θα φθάσει στο 4% στο γ’ τρίμηνο και το 4,1% στο δ’ τρίμηνο του 2021, δηλαδή διπλάσιος σε σύγκριση με το 2% που έχει θέσει ως «όριο» η Fed.
Πλήγμα, όμως, δέχεται και η γερμανική οικονομία, η «ατμομηχανή» της Γηραιάς Ηπείρου, με την ανάκαμψή της να απειλείται. Απόδειξη η πορεία του δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης Ifo, ο οποίος υποχώρησε υψηλότερα του αναμενόμενου, με την πτώση να αποδίδεται εν μέρει στις ελλείψεις σε μέταλλα, πλαστικά προϊόντα και ημιαγωγούς, μεταξύ άλλων αγαθών. Επίσης περισσότερες από τις μισές από τις 3.000 εταιρείες που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση της Ένωσης Γερμανικών Βιομηχανικών και Εμπορικών Επιμελητηρίων περίμεναν ότι τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού θα παραμείνουν το επόμενο έτος.
Προβλήματα καταγράφονται και στη Βρετανία, με κατακόρυφη αύξηση των λιανικών τιμών και μάλιστα με τον ταχύτερο ρυθμό από τον Νοέμβριο του 2017, καθώς οι μεγάλοι όμιλοι λιανικών πωλήσεων βρίσκονται αντιμέτωποι με σχεδόν «κενές» αποθήκες, εξαιτίας της αύξησης των ναύλων.
Η εξάπλωση της μετάλλαξης Δέλτα, ειδικά στη Νοτιοανατολική Ασία, καθιστά δύσκολη τη λειτουργία πολλών εργοστασίων. Στο Βιετνάμ, τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό υποδημάτων και ενδυμάτων στον κόσμο, η κυβέρνηση διέταξε τα εργοστάσια να επιτρέψουν στους εργαζόμενους να… κοιμούνται σε αυτά, προκειμένου να υπάρξει αύξηση της παραγωγής και κατ’ επέκταση και των εξαγωγών.
Ακόμη και κορυφαίοι όμιλοι όπως η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota Motor επηρεάζονται. Στις αρχές Αυγούστου ο όμιλος ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στη διακοπή λειτουργίας 14 εργοστασίων του στην Ιαπωνία και θα μειώσει την παραγωγή κατά 40% καθώς αντιμετωπίζει τεράστια έλλειψη αρκετών πρώτων υλών, μεταξύ των οποίων και ημιαγωγών.