Μόλις ενάμιση χρόνο άντεξε η παρουσία της Coca Cola Energy στα ράφια των ΗΠΑ και του Καναδά, καθώς η Coca Cola αποφάσισε να σταματήσει την παραγωγή στο πλαίσιο της βελτίωσης του χαρτοφυλακίου μετά την πανδημική κρίση, με τον αμερικανικό κολοσσό να μένει και πάλι πίσω στον ανταγωνισμό των ενεργειακών ποτών.
Παρά το γεγονός ότι η Coca Cola έδωσε αγώνα για να μπορέσει να διεισδύσει στην αγορά των ενεργειακών ποτών, το Coca Cola Energy που βγήκε στην αγορά το 2019 και στις ΗΠΑ το 2020 ενώ λανσαρίστηκε και στην Ελλάδα τον περασμένο μήνα, έρχεται να προστεθεί στις αποτυχημένες προσπάθειες του κολοσσού που υπενθυμίζει ότι ακόμη και οι επιτυχημένες εταιρείες κάνουν μεγάλα λάθη.
Μετά την πανδημική κρίση, η Coca Cola αποφάσισε να «τελειώσει» περίπου 200 εμπορικά σήματα και να επικεντρωθεί στα προϊόντα που έχουν υψηλά περιθώρια ανάπτυξης. Όπως ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας «καθώς κλιμακώνουμε τις καλύτερες καινοτομίες μας γρήγορα και αποτελεσματικά, όπως είναι η Aha και η Coca Cola με καφέ, πρέπει να τιμωρούμε εκείνες που δεν έχουν την απαιτούμενη έλξη για περαιτέρω επενδύσεις». Η Coca Cola ήδη έχει σταματήσει την παραγωγή της Tab Soda, του χυμού Odwalla ενώ πούλησε και το σήμα Zico των Vita Coco.
Η Coca Cola Energy που είχε προκαλέσει έντονη συζήτηση όταν είχε βρεθεί για πρώτη φορά στην Ευρώπη το 2019, σε Ισπανία και Ουγγαρία και είχε εξαπλωθεί ταχύτατα σε 25 χώρες θα συνεχίσει να πωλείται προς το παρόν στις υπόλοιπες αγορές του κόσμου, εκτός ΗΠΑ και Καναδά με το διάστημα που θα παραμείνει ωστόσο στα ράφια να είναι άγνωστο.
Η Coca Cola είχε βρεθεί στα δικαστήρια με την Monster Energy αναφορικά με το αν η κυκλοφορία του νέου ενεργειακού ποτού παραβιάζει την συμφωνία που υπάρχει μεταξύ των δυο εταιρειών από το 2015, για την διανομή των ενεργειακών ποτών της Monster σε ΗΠΑ και Καναδά. Τώρα υποχωρεί ξανά και κινδυνεύει να μείνει ακόμα πιο πίσω από τον ανταγωνισμό, με την Pepsi Co να έχει εξαγοράσει τη Rockstar Energy αντί 3,85 δισ. δολαρίων, ενώ Monster και Red Bull παραμένουν ηγέτες της αγοράς.
Πλέον η Coca Cola έχει αποφασίσει να «βάλει τα χρήματα της» στο Coca-Cola with Coffee που κυκλοφορεί από τις αρχές του 2021 στις ΗΠΑ, επενδύοντας παράλληλα και στο σήμα Topo Chico μέσω συμφωνίας με την Molson Coors Beverage, ενώ σχεδιάζει το λανσάρισμα νέων γεύσεων για την Diet Coke με την ελπίδα πως δεν θα έχουν την μοίρα άλλων αποτυχημένων προσπαθειών της εταιρείας, όπως το ιστορικό φιάσκο της «New Coke» που ωστόσο κατάφερε να γίνει το πιο «επιτυχημένο λάθος» στην ιστορία των επιχειρήσεων.
Οι ιστορικές γκάφες της Coca Cola
New Coke
Η ιδέα της «New Coke» ήταν τέτοια ιστορική αποτυχία που σύμφωνα με το CNBC είναι ο λόγος που η εταιρεία έχει καθιερώσει το «Βραβείο Αποτυχίας». Το 1985 η Coca Cola σε μια προσπάθεια να ανεβάσει τις πωλήσεις, καθώς η ανταγωνίστρια Pepsi με το πανέξυπνο διαφημιστικό της που έδειχνε να γίνονται blind taste γεύσης στους καταναλωτές είχε κερδίσει το κοινό, αποφάσισε να παρουσιάσει τη New Coke. Μια νέα εκδοχή της κλασσικής συνταγής η οποία όμως όχι μόνο δεν βρήκε απήχηση στο κοινό αλλά ανάγκασε την εταιρεία να την αποσύρει μέσα σε τρείς μήνες έπειτα από οργισμένα τηλεφωνήματα καταναλωτών και έντονων αντιδράσεων. Η εταιρεία επανέφερε την κλασική Coca Cola (όπου πρόσθεσε πλέον και την λέξη Classic) και κατάφερε να ανατρέψει την κατάσταση καθώς οι καταναλωτές την ημέρα κυκλοφορίας της έσπευσαν στα μαγαζιά εκτοξεύοντας τις πωλήσεις, ρίχνοντας την Pepsi από την κορυφή που είχε αναλάβει προσωρινά.
Tab Clear
Ακόμα μια ιστορία που ήταν στο πλαίσιο της μάχης της Coca Cola με την Pepsi για την κορυφή της αγοράς και την πρωτοπορία στην καινοτομία. Όπως αναφέρεται στο Mental Floss, η Coca Cola ήθελε να αποτύχει το Tab Clear όταν βγήκε το 1992 στην αγορά καθώς είχε σαν μόνο σκοπό να εκτροχιάσει την πορεία του νέου προϊόντος Crystal Pepsi που είχε βγάλει η PepsiCo.
Τα «διάφανα» ποτά ήταν στη μόδα στη δεκαετία του ’90, με την PepsiCo να κάνει την αρχή και να παρουσιάζει ένα διάφανο ανθρακούχο ποτό με στόχο να διαφοροποιηθεί από το σκούρο χρώμα που έχουν τα προϊόντα της αγοράς. Η απάντηση ήρθε από την Coca Cola με το Tab Clear που ήταν diet προϊόν και θα είχε παρόμοια γεύση με τις κλασσικές που υπήρχαν τότε στην αγορά. Πραγματικός στόχος ήταν να αφαιρέσει το πλεονέκτημα που είχε αποκτήσει η Pepsi όπου το διάφανο προϊόν ξεχώριζε από τον ανταγωνισμό. Κάτι το οποίο φαίνεται να πέτυχε καθώς Tab Clear και Crystal Pepsi αποσύρθηκαν από τα ράφια ένα χρόνο μετά.
Sprite Remix
Σίγουρα οι πειραματισμοί με τις γεύσεις δεν βγαίνουν πάντα σε καλό, όπως έχουν διαπιστώσει στην Coca Cola, είτε λόγω κακού συνδυασμού, είτε γιατί δεν είχαν άλλα περιθώρια ανάπτυξης. Κάτι το οποίο συνέβη με την με την Sprite Remix. Ένα προϊόν που όταν έκανε ντεμπούτο στην αγορά σημείωσε σημαντική επιτυχία, όπως αναφέρει το Business Insider που οδήγησε στο να προστεθούν ακόμα δυο γεύσεις. Ωστόσο το προϊόν έδειξε πως «έπιασε ταβάνι», με την εταιρεία να το αποσύρει από την παραγωγή το 2005, αν και το 2016 είχε βγάλει μια ακόμη σειρά για περιορισμένο χρόνο.
Πάντως τα τελευταία χρόνια είναι αρκετές οι παραλλαγές της Coca Cola που έχουν κυκλοφορήσει με διαφορετικές γεύσεις, ενώ δεν έχουν καταφέρει όλες να διατηρηθούν για πολύ καιρό στην αγορά, με εξαίρεση την Cherry Coke που έχει δημιουργήσει το δικό της κοινό όλα αυτά τα χρόνια. Η Coca Cola έχει κυκλοφορήσει εκδοχές από Diet Coke με λεμόνι, ή με βανίλια, ακόμα και raspberry μέχρι και Coca-Cola με πορτοκάλι, ενώ το 2019 κυκλοφόρησε την Coca-Cola Cinnamon που ήταν εξαιρετικά αποτυχημένη ιδέα. Όπως έχει αποδείξει η ιστορία, η Coca Cola δεν φοβάται να πειραματιστεί αλλά και δεν διστάζει να «τραβήξει την πρίζα» αν δει πως το προϊόν είναι περιορισμένης απήχησης.
Vault
Το Coca Cola Energy δεν ήταν η πρώτη απόπειρα της Coca Cola να μπει στην αγορά των ενεργειακών ποτών. Το 2005 η Coca Cola κυκλοφορεί το ενεργειακό ποτό Vault που είχε στόχο να χτυπήσει τα μερίδια αγοράς του Mountain Dew της PepsiCo, παρουσιάζοντας και μια σχεδόν παρόμοια συσκευασία. Η PepsiCo, όπως αναφέρει το Business Insider αποφάσισε να αντεπιτεθεί παρουσιάζοντας το Mountain Dew: Code Red με την Coca Cola να απαντά με το Vault Red Blitz το 2007. Ωστόσο οι πωλήσεις του δεν κρίθηκαν ποτέ ικανοποιητικές και δεν κατάφερε να χτυπήσει την πρωτοκαθεδρία του Mountain Dew στους λάτρεις των extreme sports με την Coca Cola να το αποσύρει έπειτα από 6 χρόνια κυκλοφορίας.
Coca-Cola C2
Ακόμα ένα λάθος της Coca Cola που οδήγησε ωστόσο στην ιδέα του νέου δυνατού χαρτιού της εταιρείας που είναι η Coca Cola Zero. Η Coca Cola C2, σύμφωνα με το Harvard Business Review απευθυνόταν στους άντρες καταναλωτές που ήθελαν ένα προϊόν διαίτης χωρίς όμως να φαίνεται «θηλυπρεπές». Το προϊόν βγήκε στα ράφια το 2004 με μια δυνατή καμπάνια 50 εκατ. δολαρίων, όμως απέτυχε καθώς δεν γνώρισε την αναμενόμενη ανταπόκριση. Ένα χρόνο μετά και με την εταιρεία να έχει διδαχθεί από τα λάθη της, κυκλοφορεί την Coke Zero, και προσθέτει ένα σημαντικό όπλο στην φαρέτρα της.