Σε ελεύθερη πτώση βρέθηκαν το 2020 τα έσοδα των εταιρειών καλλυντικών και προσωπικής φροντίδας σε ό,τι αφορά το ταξιδιωτικό εμπόριο (travel retail), αντανακλώντας τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας και της διακοπής του τουριστικού ρεύματος παγκοσμίως. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι όπως προκύπτουν από τα αποτελέσματα του εννεάμηνου για μεγάλους ομίλους καλλυντικών, με μόνη αχτίδα αισιοδοξίας να εντοπίζεται στην αγορά της Κίνας, η οποία δείχνει σημάδια σαφούς ανάκαμψης τους τελευταίους μήνες, έχοντας θέσει υπό έλεγχο την πανδημία.
Απώλειες εσόδων ύψους 173 εκατ. δολαρίων, ή διαφορετικά αρνητική μεταβολή κατά 19,3% σε ετήσια βάση, παρουσίασε ο κλάδος του travel retail του ομίλου Shiseido στο εννεάμηνο του 2020 συγκριτικά με το 2019, ενώ για τον όμιλο Coty οι απώλειες άγγιξαν το 35,3% το ίδιο διάστημα. Ανάλογη υπήρξε η εικόνα σε ό,τι αφορά και τις επιχειρήσεις αφορολογήτων ειδών, με τον όμιλο Dufry να καταγράφει κάμψη 67,8% των πωλήσεων του το εννεάμηνο του 2020. Σύμφωνα με την εταιρεία McKinsey, η συνεισφορά των πωλήσεων καλλυντικών στο κανάλι του travel retail διεθνώς μειώθηκε στο μισό την χρονιά που πέρασε, υποχωρώντας σε 4% έναντι 8% το 2019 και καταγράφοντας μία άνευ προηγουμένου “βουτιά”, η οποία αιφνιδίασε ακόμη και τα ίδια τα στελέχη της αγοράς.
Μάλιστα, ειδικά σε ό,τι αφορά τις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η ανάκαμψη θα είναι εξαιρετικά αργή, εκτιμώντας ότι η ζήτηση δεν θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019 νωρίτερα από το 2023.
Στο περιβάλλον αυτό, αρκετές εταιρείες στράφηκαν στην αγορά της Κίνας στο δεύτερο μισό του 2019, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες. Χαρακτηριστικά είναι τα μεγέθη του ομίλου Estee Lauder, με τα προϊόντα φροντίδας από το ομώνυμο brand και την φίρμα La Mer να καταγράφουν αύξηση σε διψήφιο ποσοστό το τρίτο τρίμηνο του 2020, σε ό,τι αφορά το travel retail, χάρη στην ακμάζουσα κινεζική αγορά. Το ενδιαφέρον στρέφεται συγκεκριμένα στο νησί Χαϊνάν το οποίο έχει αναδειχτεί ως η de facto πρωτεύουσα του παγκόσμιου duty free τους τελευταίους μήνες, μετά την απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης τον περασμένο Ιούλιο να επεκτείνει το εγχώριο πρόγραμμα duty free για τον συγκεκριμένο προορισμό, υπερτριπλασιάζοντας το όριο των ετήσιων επιτρεπόμενων δαπανών duty free σε 100.000 γουάν (περίπου 15.000 δολάρια) από 30.000 γουάν (περίπου 4.500 δολάρια).
Η βελτίωση της επιδημιολογικής εικόνας στην Κίνα οδήγησε επίσης αρκετές εταιρείες καλλυντικών στην σύναψη συμφωνιών συνεργασίας με εγχώριους παίκτες προκειμένου να μεγιστοποιήσουν το μερίδιο της πίτας που τους αναλογεί από την ραγδαία αναπτυσσόμενη κινεζική αγορά. Χαρακτηριστικά, ο όμιλος Dufry ανακοίνωσε ένα joint venture με με τον κολοσσό της Alibaba μόλις τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ και η εταιρεία παροχής υπηρεσιών tax free shopping, Global Blue, προχώρησε σε συμφωνία συνεργασίας με την μητρική εταιρεία της Alipay, Ant Group. Στην ίδια φιλοσοφία, ο νοτιοκορεατικός όμιλος καλλυντικών Amorepacific (12ος μεγαλύτερος όμιλος ειδών ομορφιάς στον κόσμο) ανακοίνωσε την σύναψη συμφωνίας συνεργασίας με τον όμιλο China Duty Free Group.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Boston Consulting Group, ο κλάδος του travel retail παρουσίασε σταθερή ανάπτυξη για τις εταιρείες καλλυντικών τα τελευταία 15 έτη, με τα έσοδα παγκοσμίως να τριαπλασιάζονται, αγγίζοντας τα 69 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017. Πλέον, με δεδομένο ότι το 60% των παγκόσμιων δαπανών σε προέρχεται από Κινέζους ταξιδιώτες, είναι σαφές ότι η δρόμος προς την ανάκαμψη του κλάδου συνολικά το 2021 περνάει μέσα από την ευρύτερη περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού.