Καθώς ο πλανήτης προχωράει στην υιοθέτηση του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης της προστατευτικής μάσκας σε ολοένα και περισσότερους χώρους, η βιομηχανία της μόδας δεν θα μπορούσε να αφήσει την ευκαιρία να πάει χαμένη. Έτσι, ενώ οι μεγάλοι οίκοι μένουν ακόμη εκτός αυτής της αγοράς, κυρίως για λόγους ηθικής και κοινωνικής ευθύνης, πολλές εταιρείες αναγνώρισαν την ευκαιρία, παντρεύοντας την πρακτικότητα με την φιλανθρωπία.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της εταιρείας Gap, η οποία διαβλέποντας το κενό στην αγορά, δημιούργησε ειδικό τμήμα business-to-business πωλήσεων υφασμάτινων μασκών, θέτοντας μάλιστα όριο ελάχιστης παραγγελίας τα 100.000 τεμάχια. Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, στόχο αποτελεί η αξιοποίηση της εφοδιαστικής της αλυσίδας για την δημιουργία υψηλής ποιότητας, επαναχρησιμοποιούμενων μη ιατρικών μασκών προστασίας, σε μία στιγμή που τα έσοδα της από τις πωλήσεις ρούχων συρρικνώνονται δραματικά. Ήδη έχουν πωληθεί περισσότερες από 10 εκατομμύρια μάσκες, ενώ περί τις 100.000 έγιναν δωρεά σε οργανισμούς που τις είχαν ανάγκη.
Σε μία εποχή που το λιανεμπόριο δέχεται πλήγματα χωρίς προηγούμενο, η δημιουργία ενός νέου αξεσουάρ μόδας, που πλέον ανάγεται σε αναγκαιότητα, συνιστά ένα επιπλέον κανάλι έστω περιορισμένων εσόδων. Εξάλλλου, τα αξεσουάρ καταλαμβάνουν την μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις των μεγάλων οίκων μόδας, με χαρακτηριστικό το παράδεγμα της ιταλικής φίρμας Gucci, όπου συνεισφέρουν άνω του 60% των πωλήσεων της. Με δεδομένο ότι μία υφασμάτινη μάσκα απαιτεί ελάχιστο ύφασμα και κόστος κατασκευής, είναι σαφές ότι γεννιέται μία νέα κατηγορία αξεσουάρ που, έστω και διστακτικά, ολοένα και περισσότερες εταιρείες ένδυσης οικειοποιούνται.
Ήδη, οι εταιρείες αθλητικών ειδών έσπευσαν να καλύψουν το κενό που δημιουργείται για εκείνους που θέλουν να αθλούνται με ασφάλεια αλλά και άνεση. Έτσι, στην αγορά διατίθενται πλέον υφασμάτινες μάσκες από πολλές μεγάλες εταιρείες, όπως οι Adidas, Reebok, Fila, Under Armour και American Eagle, ενώ ακόμη και η Disney δεν δίστασε να προχωρήσει στο λανσάρισμα μάσκας για μικρά παιδιά. Και από τον χώρο της μόδας όμως, νεαρότεροι σχεδιαστές δεν διστάζουν να υιοθετήσουν το νέο αξεσουάρ, διαβλέποντας μία ευκαιρία κέρδους, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους Tory Burch, Betsey Johnson, Erdem, Proenza Schouler, Cynthia Roweley, Prabal Gurung, Akris, Rag & Bone, Reformation και Jonathan Simkhai, μεταξύ άλλων.
Κοινό παρανομαστή όλων αυτών των πρωτοβουλιών αποτελεί η σχετικά λογική τιμολόγηση του συγκεκριμένου αξεσουάρ, με δεδομένο ότι καμία εταιρεία δεν θα ήθελε να φανεί ότι επωφελείται από την πανδημία. Το στοιχείο αυτό αποτελεί και το επιχείρημα πίσω από την άρνηση των περισσοτέρων μεγάλων οίκων μόδας να λανσάρουν υφασμάτινες μάσκες -μέχρι στιγμής- παρά το γεγονός ότι προϊόντα «μαϊμού» με λογότυπα έχουν ήδη κάνει την εμφάνιση τους σε online καταστήματα, όπως τα Amazon και Etsy. Εκεί μπορεί να βρει κανείς μάσκες με λογότυπα από εταιρείες μόδας όπως οι Gucci, Burberry, Louis Vuitton, Chanel και Fendi, με τιμές που κυμαίνονται από 10 έως και 100 δολάρια εκάστη, με αρκετούς καταναλωτές να πέφτουν στην παγίδα της μάσκας «με υπογραφή». Η ζήτηση είναι τόσο υψηλή που οι προσπάθειες καταπολέμησης του -διαδικτυακού πλέον- παρεμπορίου πέφτουν στο κενό, φέροντας τους μεγάλους ομίλους μόδας στη δύσκολη θέση να βλέπουν το λογότυπο τους σε ένα προϊόν από το οποίο συνειδητά απέχουν…