Αυστηρούς όρους προκειμένου να δώσει το πράσινο φως για τη στήριξη της Lufthansa από το γερμανικό Δημόσιο, θέτουν οι Βρυξέλλες, όπως αποκαλύπτει δημοσίευμα του Bloomberg.
Στόχος των αρχών ανταγωνισμού της ΕΕ δεν είναι άλλος από το να αποφύγουν το ενδεχόμενο δικαστικών περιπετειών από εταιρείες όπως η Ryanair Holdings, η τήρηση του υγιούς ανταγωνισμού στην Ένωση και φυσικά να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να κατηγορηθούν για «ευνοϊκή» μεταχείριση μίας εταιρείας λόγω της... καταγωγής της.
Σύμφωνα με το πρακτορείο, το οποίο επικαλείται πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, η Κομισιόν, επιθυμεί η Lufthansa να πουλήσει ορισμένα slots στα αεροδρόμια Φρανκφούρτης και Μονάχου, αλλά και να υπάρξει μείωση των αεροσκαφών που έχουν ως βάση τη Γερμανία.
Πάντως η Άγκελα Μέρκελ φέρεται να υποστήριξε σε συνάντηση που είχε με κοινοβουλευτικά στελέχη του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος ότι «η Γερμανία θα δώσει μάχη προκειμένου η εταιρεία να διατηρήσει τα slots της».
Μετά από εβδομάδες διαπραγματεύσεων, η Γερμανία προσέφερε τη Δευτέρα στη Lufthansa ένα πακέτο στήριξης ύψους εννέα δισ. ευρώ, με αντάλλαγμα συνολικό μερίδιο στην εταιρεία 25% και ανάληψη δύο θέσεων στο διοικητικό της συμβούλιο από κυβερνητικούς αξιωματούχους.
«Οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς», υποστήριξε από την πλευρά του ο Γερμανός υπ. Οικονομίας, Πέτερ Άλτμαϊερ, προσθέτοντας ότι «μέχρι τώρα, καταφέραμε να λάβουμε έγκριση από τις Βρυξέλλες για όλα τα αιτήματά μας για βοήθεια κατά τη διάρκεια της κρίσης. Πόσο καιρό θα πάρει, δεν μπορώ να πω, αλλά το βασικό σημείο για εμάς είναι ότι θέλουμε να επιτύχουμε ένα καλό αποτέλεσμα».
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα slots αποτελούν ένα από τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία για τους αερομεταφορείς, καθώς τους παρέχουν τη δυνατότητα να εκτελούν πτήσεις σε δημοφιλείς ώρες και σε πολυπόθητους προορισμούς. Είναι βασικό προϊόν που οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ έχουν ζητήσει συχνά από τους μεταφορείς να παραχωρήσουν σε μικρότερους αντιπάλους όταν ζητούν έγκριση για συγχωνεύσεις, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς μιας μονάδας της Air Berlin από τη Lufthansa το 2017.
Από την πλευρά της η Κομισιόν, δεν θέλησε να σχολιάσει το δημοσίευμα του Bloomberg, τονίζοντας μόνο ότι συνεχίζει να βρίσκεται σε επαφή με όλες τις κυβερνήσεις αναφορικά με τη στήριξη επιχειρήσεων, φροντίζοντας, όμως, να υπογραμμίσει ότι «αυτό που είναι σημαντικό είναι να διατηρηθούν οι ίσοι όροι ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά προς όφελος όλων των Ευρωπαίων καταναλωτών και εταιρειών».
Το πακέτο της Lufthansa θα είναι η πρώτη κρατική στήριξη που θα εξετάσουν οι αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές μετά τη χαλάρωση των κανόνων, λόγω της πανδημίας, ενώ βρίσκονται αντιμέτωπες με έντονη κριτική από εταιρείες όπως η Ryanair, η οποία κατηγορεί την Ένωση ότι με τη «χαλαρότητα» που επιδεικνύει βοηθά ώστε να παραβιαστούν οι αρχές για τον θεμιτό ανταγωνισμό.
Το γερμανικό πακέτο βοήθειας που παρουσιάστηκε τη Δευτέρα συνεπάγεται την απόκτηση από το Δημόσιο ποσοστού 20% στη Lufthansa, το οποία θα μπορούσε να ανέλθει στο 25% συν μία μετοχή σε περίπτωση που υπάρξει κάποια προσπάθεια «επιθετικής» εξαγοράς. Η υποστήριξη περιλαμβάνει επίσης επένδυση 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω της λεγόμενης σιωπηλής συμμετοχής - ένα υβριδικό μέσο δανεισμού μετοχικού κεφαλαίου που δεν θα εξασθενίσει τα δικαιώματα ψήφου των μετόχων. Το κράτος θα υποστηρίξει επίσης ένα τριετές δάνειο 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Εκτός από την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το σχέδιο πρέπει να υπογραφεί από το εποπτικό συμβούλιο της Lufthansa και οι μέτοχοι θα πρέπει να ψηφίσουν για την αύξηση κεφαλαίου σε ειδική συνεδρίαση, η οποία ενδέχεται να πραγματοποιηθεί στα τέλη Ιουνίου.
Η Lufthansa είναι επίσης έτοιμη να λάβει περίπου 2 δισ. ευρώ σε βοήθεια από την Αυστρία, το Βέλγιο και την Ελβετία, όπου η αεροπορική εταιρεία διαθέτει μονάδες.Οι ελβετικές κρατικές πιστωτικές εγγυήσεις αξίας 1,28 δισεκατομμυρίων φράγκων (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) έχουν ήδη συμφωνηθεί.