Έως και το 30% των μεγαλύτερων διεθνών επιχειρήσεων μόδας βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο επιβίωσης, σύμφωνα με την αναθεωρημένη έκθεση State of Fashion Report της εταιρείας McKinsey.
Η πανδημία οδήγησε στην απώλεια έως και του 40% της μέσης κεφαλαιοποίησης των εταιρειών της βιομηχανίας της μόδας και των πολυτελών ειδών στο διάστημα από τις αρχές του χρόνου έως και τις 24 Μαρτίου, με άμεσες συνέπειες κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, η συνολική αξία της οποίας ανέρχεται 2,5 τρις δολαρίων. Σύμφωνα με την έκθεση της McKinsey, η κάμψη στην κατανάλωση θα έχει μακροχρόνιες συνέπειες, με δεδομένο ότι οι καταναλωτές σε Ευρώπη και Αμερική εκτιμούν σε ποσοστό 75% ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί τους επόμενους μήνες.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνονται και από την ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία Eurostat, σύμφωνα με την οποία ο κλάδος της μόδας στην Ευρώπη σημείωσε την μεγαλύτερη κάμψη πωλήσεων της τελευταίας 20ετίας, τον μήνα Μάρτιο, με τις κατηγορίες ένδυσης και υπόδησης να υφίστανται πτώση κατά 41,7% συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2019, την μεγαλύτερη συρρίκνωση από κάθε άλλο κλάδο του λιανεμπορίου. H Γαλλία είναι η ευρωπαϊκή χώρα με τις μεγαλύτερες απώλειες, κατά 16% στις πωλήσεις λιανικής τον Μάρτιο, ενώ η ιταλική βιομηχανία μόδας είχε απώλειες εσόδων ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Σχεδόν οι μισές εταιρείες μόδας που συμμετείχαν στην έρευνα της Eurostat δήλωσαν ότι είχαν μείωση παραγγελιών μεταξύ 20% και 50% συγκριτικά με πέρσι, ενώ οι απώλειες συνολικά για την ευρωπαϊκή βιομηχανία της μόδας αναμένεται να διευρυνθούν κατά 7 έως 9 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος, εξαιτίας του ελλείμματος εξαγωγών στην εφοδιαστική αλυσίδα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι εργοστάσια παραγωγής ρούχων σε Μπαγκλαντές, Ινδία και Βιετνάμ παραμένουν ακόμη κλειστά ενώ στην Μογγολία η βιομηχανία παραγωγής υφασμάτων κασμίρ έχει αναστείλει επ’ αόριστον την λειτουργία της, μετά από αλλεπάλληλες ακυρώσεις παραγγελιών από τους μεγαλύτερους οίκους κι εταιρείες μόδας.
Η έκθεση της McKinsey εκτιμά τέλος ότι οι πωλήσεις σε είδη μόδας θα έχουν κάμψη και μετά την πανδημία, σε ποσοστά που υπολογίζονται από 25% έως και 45%, αναλόγως των συνθηκών που επικρατούν ανά χώρα, με την κατάσταση να είναι σαφώς δυσκολότερη για χώρες, όπως η Ελλάδα, που στηρίζονται και στην τουριστική κίνηση σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων.