Σημαντική ανατροπή στη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αυτοκινητοβιομηχανία σημειώθηκε, καθώς η Κομισιόν ανακοίνωσε την αναθεώρηση της απόλυτης απαγόρευσης παραγωγής νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίστηκε ως «ιστορικό λάθος» από τον Ισπανό πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ.
Ο κ. Σάντσεθ, επικεφαλής αριστερής κυβέρνησης συνασπισμού, υποστηρίζει έντονα τις πράσινες πολιτικές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε δημόσια τοποθέτησή του στη Μαδρίτη, τόνισε ότι «η ανταγωνιστικότητα διασφαλίζεται από τη βιωσιμότητα - όχι από την αποδυνάμωση των δεσμεύσεών μας για το κλίμα».
Η χθεσινή ανακοίνωση της Κομισιόν έρχεται ως απάντηση στις πιέσεις της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία εκφράζει ανησυχία για τη χαμηλή ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και ζητά πιο ευέλικτους στόχους εκπομπών και χαμηλότερα πρόστιμα για τη μη επίτευξή τους.
Το νέο πακέτο μέτρων της Επιτροπής περιλαμβάνει στήριξη του κλάδου κατά τη μετάβαση στην «καθαρή κινητικότητα», με έμφαση στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη διασφάλιση της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ έως το 2050.
Κεντρικό σημείο αποτελεί η αναθεώρηση του στόχου για πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων το 2035. Πλέον, οι κατασκευαστές θα πρέπει να επιτυγχάνουν μείωση εκπομπών κατά 90%, με το υπόλοιπο 10% να αντισταθμίζεται μέσω χαμηλών εκπομπών ορυκτών ή εναλλακτικών καυσίμων. Αυτό επιτρέπει τη συνέχιση της χρήσης υβριδικών και συμβατικών κινητήρων, εκτός των ηλεκτρικών και υδρογόνου.
Στο πλαίσιο της κλιματικής πολιτικής, η ισπανική κυβέρνηση προωθεί ένα «κρατικό σύμφωνο» που περιλαμβάνει μέτρα για την πρόληψη πυρκαγιών, δημιουργία περιοχών «κλιματικών καταφυγίων» στις πόλεις, ανάπτυξη νέων υποδομών ύδρευσης για την αντιμετώπιση πλημμυρών και νέους εργατικούς νόμους για την προστασία των εργαζομένων σε ακραίες καιρικές συνθήκες.