Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για τις άδειες οδήγησης, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία κοστίζουν τη ζωή σε περίπου 20.000 ανθρώπους ετησίως.
Στο πλαίσιο των αλλαγών, η αφαίρεση, αναστολή ή περιορισμός άδειας οδήγησης θα κοινοποιείται πλέον διασυνοριακά μεταξύ των κρατών-μελών. Αυτό διασφαλίζει ότι οι κυρώσεις θα επιβάλλονται αποτελεσματικά, ακόμη και αν ο οδηγός βρίσκεται σε διαφορετική χώρα από εκείνη που εξέδωσε την άδεια.
Οι εθνικές αρχές θα υποχρεούνται να ενημερώνουν άμεσα η μία την άλλη για αποφάσεις που αφορούν σοβαρές παραβάσεις, όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, εμπλοκή σε θανατηφόρο ατύχημα ή υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά τουλάχιστον 50 χλμ./ώρα.
Όπως επισήμανε ο εισηγητής της σχετικής έκθεσης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ευρωβουλευτής Ματέο Ρίτσι, σήμερα σχεδόν το 40% των οδηγών των οποίων η άδεια έχει ανακληθεί ή ανασταλεί σε άλλη χώρα, παραμένουν ατιμώρητοι.
Η εισαγωγή ενός ισχυρότερου συστήματος παρακολούθησης εκτιμάται ότι θα συμβάλει σημαντικά στην πρόληψη ατυχημάτων και στη διάσωση ζωών.
Οι νέοι κανόνες προβλέπουν επίσης την καθιέρωση της ψηφιακής άδειας οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη μέσω κινητών τηλεφώνων και σταδιακά θα αποτελέσει την κύρια μορφή στην ΕΕ.
Παράλληλα, οι οδηγοί θα διατηρούν το δικαίωμα να ζητούν έντυπη μορφή της άδειας. Η εισηγήτρια της έκθεσης για τις ψηφιακές άδειες, Γιούτα Πάουλους, τόνισε ότι μέχρι το 2030 οι πολίτες θα έχουν πλήρη ελευθερία επιλογής μεταξύ ηλεκτρονικής και φυσικής κάρτας.
Επιπλέον, οι αναθεωρημένοι κανόνες θέτουν νέες προδιαγραφές για την εκπαίδευση των νέων οδηγών, δίνοντας έμφαση στην προστασία πεζών, παιδιών, ποδηλατών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Ο νέος κανονισμός εισάγει δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών για τους αρχάριους οδηγούς, στους οποίους θα εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανόνες και κυρώσεις για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή παιδικών καθισμάτων.
Οι νεαροί οδηγοί θα μπορούν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου από τα 17, αλλά θα οδηγούν υπό την επίβλεψη έμπειρου οδηγού μέχρι τα 18.
Οι νέες άδειες οδήγησης θα έχουν ισχύ 15 ετών για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα. Σε κράτη όπου χρησιμοποιούνται και ως ταυτότητα, η διάρκεια μπορεί να μειωθεί στα 10 έτη.
Για φορτηγά και λεωφορεία, η ισχύς θα είναι πέντε έτη. Τα κράτη-μέλη διατηρούν το δικαίωμα να μειώσουν περαιτέρω τη διάρκεια για οδηγούς άνω των 65 ετών και να επιβάλλουν συχνότερους ιατρικούς ελέγχους ή επαναληπτικά μαθήματα.
Για την αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών, οι νέοι κανόνες επιτρέπουν την απόκτηση άδειας φορτηγού από τα 18 και λεωφορείου από τα 21, εφόσον υπάρχει πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Χωρίς το πιστοποιητικό, τα όρια ηλικίας ορίζονται στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα.
Οι νέες διατάξεις θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα κράτη-μέλη θα έχουν τρία χρόνια για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την εφαρμογή τους.