ΓΔ: 1411.49 -0.37% Τζίρος: 82.94 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φώτο: Shutterstock

Ευρωπαϊκή οδηγία για τους εργαζομένους σε πλατφόρμες τύπου Uber

Το κείμενο προβλέπει την αναγνώριση ως μισθωτών πολλών ανθρώπων που εργάζονται σήμερα υπό ανεξάρτητο καθεστώς ως οδηγοί ή διανομείς (delivery), αλλά αφήνει πολλά περιθώρια εθνικών ερμηνειών.

Οι 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν οριστικά τη νομοθεσία που ενισχύει τα δικαιώματα των εργαζομένων σε ψηφιακές πλατφόρμες όπως η Uber ή η Deliveroo.

Το κείμενο προβλέπει την αναγνώριση ως μισθωτών πολλών ανθρώπων που εργάζονται σήμερα υπό ανεξάρτητο καθεστώς ως οδηγοί ή διανομείς (delivery).

Όμως ο τρόπος που θα γίνει αυτό παραμένει ασαφής και εξαρτάται από τις εθνικές ρυθμίσεις ενώ το κείμενο υποτίθεται ότι είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα εναρμονισμένο ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Η οδηγία μπορεί τώρα να τεθεί σε εφαρμογή μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της ΕΕ. Οι χώρες μέλη έχουν δύο χρόνια προκειμένου να την ενσωματώσουν στη νομοθεσία τους.

Το κείμενο επικυρώθηκε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα τέλη Απριλίου, έπειτα από μια πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε με μεγάλη δυσκολία στις αρχές Μαρτίου ανάμεσα στους διαπραγματευτές των χωρών μελών και του Ευρωκοινοβουλίου, σε ένα υπόβαθρο άσκησης έντονων παρασκηνιακών πιέσεων των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά σε «τουλάχιστον 5,5 εκατομμύρια» σε σύνολο σχεδόν 30 εκατομμυρίων, τον αριθμό των εργαζομένων στις πλατφόρμες που καταχωρούνται ως ανεξάρτητοι και ως εκ τούτου στερούνται αδίκως τα κοινωνικά πλεονεκτήματα της μισθωτής εργασίας.

Αρχικά, το κείμενο που είχε προταθεί στα τέλη του 2021 από την Επιτροπή δημιουργούσε ένα τεκμήριο μισθωτής εργασίας στη βάση ενοποιημένων αντικειμενικών κριτηρίων σε κλίμακα ΕΕ: το γεγονός ότι μία πλατφόρμα ορίζει τα επίπεδα των αμοιβών, επιβλέπει από απόσταση την παροχή υπηρεσιών, δεν επιτρέπει στους υπαλλήλους της να επιλέξουν τα ωράριά τους ή να αρνηθούν αποστολές, τους επιβάλλει να φοράνε στολή, ή ακόμη τους απαγορεύει να εργάζονται για άλλες επιχειρήσεις.

Όμως η οδηγία που υιοθετήθηκε τελικά ανακαλεί αυτόν τον κατάλογο, αφήνοντας μεγάλη αυτονομία στις χώρες μέλη. Ένα «θεμιτό τεκμήριο» απασχόλησης θα πρέπει να εισαχθεί σε κάθε ένα από τα 27 νομικά συστήματα των χωρών μελών.

Θα ενεργοποιείται όταν τα γεγονότα μαρτυρούν "έλεγχο" των εργαζομένων από την επιχείρηση. Όμως τα γεγονότα αυτά θα εγκαθιδρύονται «σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο και τις εθνικές συλλογικές συμβάσεις, λαμβανομένης υπόψη της νομολογίας της ΕΕ».

Το κείμενο θα επιτρέψει ωστόσο στους εργαζομένους στις πλατφόρμες να αμφισβητήσουν το εργασιακό καθεστώς τους επικαλούμενοι αυτό το «τεκμήριο» και το βάρος της απόδειξης θα βαραίνει τους εργοδότες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας

Οι Βρυξέλλες αδυνατούν να δεχτούν αιτήματα των Σκοπίων για την ενταξιακή τους πορεία. Τι εκτιμά για το ζήτημα ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα Σκόπια, Μιχάλης Ρόκας.
businessdaily-Zelensky-Volodymir
ΔΙΕΘΝΗ

O Zελένσκι θα παρουσιάσει «σχέδιο νίκης» στους Ουκρανούς τις επόμενες μέρες

«Όσο για μια ευρύτερη εκπροσώπηση των Ουκρανών, νομίζω ότι είναι θέμα ημερών. Επειδή είναι σημαντικό να καταλάβουμε σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε. Νομίζω ότι ο πρόεδρος θα κάνει αυτή την παρουσίαση με πολύ αποτελεσματικό τρόπο», δήλωσε σύμβουλος του.
ΔΙΕΘΝΗ

Παραμένει το χάσμα μεταξύ Ευρώπης και Κίνας μετά την επιβολή δασμών

Μετά την απόφαση της ΕΕ για επιβολή επιπλέον φόρων στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η Κίνα δυσχέρανε την εισαγωγή ευρωπαϊκού μπράντι, με τις δυο πλευρές να καλούν εκατέρωθεν για συνεργασία.