Η Tesla ακύρωσε το φθηνό αυτοκίνητο που είχε υποσχεθεί εδώ και καιρό και στο οποίο οι επενδυτές βασίζονταν για να την αναβαθμίσουν σε μια αυτοκινητοβιομηχανία μαζικής αγοράς, σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters. Το πρακτορείο επικαλείται τρεις πηγές που έχουν γνώση για το θέμα και μηνύματα της εταιρείας των οποίων έλαβε γνώση. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα συνεχίσει να αναπτύσσει ρομπότ αυτόνομης οδήγησης στην πλατφόρμα μικρών οχημάτων, παρότι δεν θα τα διαθέσει στην αγορά, ανέφεραν οι πηγές.
Η απόφαση αντιπροσωπεύει την εγκατάλειψη ενός μακροχρόνιου στόχου της Tesla. Ο ιδρυτής της, Έλον Μασκ έχει συχνά χαρακτηρίσει ως πρωταρχική αποστολή του τη διάθεση προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο ευρύ κοινό. Η εταιρεία το 2006 αποφάσισε να κατασκευαστούν πρώτα πολυτελή μοντέλα και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν τα κέρδη για τη χρηματοδότηση ενός οικογενειακού αυτοκινήτου χαμηλού κόστους.
Έκτοτε, ο Μασκ έχει επανειλημμένα υποσχεθεί ένα τέτοιο όχημα σε επενδυτές και καταναλωτές. Τον Ιανουάριο, ο Μασκ είπε στους επενδυτές ότι η Tesla σχεδίαζε να ξεκινήσει την παραγωγή του προσιτού μοντέλου στο εργοστάσιό της στο Τέξας το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Το φθηνότερο τρέχον μοντέλο της Tesla, το sedan Model 3, πωλείται για περίπου 39.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το φθηνότερο όχημα της εταιρείας, το Model 2, αναμενόταν να ξεκινά από περίπου 25.000 δολάρια. Η Tesla δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό. Μετά τη δημοσίευση της ιστορίας, ο Μασκ δημοσίευσε στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης X ότι «το Reuters λέει ψέματα (ξανά)». Δεν εντόπισε συγκεκριμένες ανακρίβειες.
Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν περισσότερο από 6% μετά το δημοσίευμα του Reuters, αλλά ανέκτησαν μέρος των απωλειών μετά την ανάρτηση του Μασκ. Η μετοχή υποχώρησε κατά 3,6% στο κλείσιμο της αγοράς την Παρασκευή. Λίγο αργότερα, ο Μασκ δημοσίευσε στο X: «Η Tesla Robotaxi αποκαλύπτεται στις 8/8», στέλνοντας τις μετοχές σε νέα πτώση, στις συναλλαγές που έγιναν μετά το κλείσιμο της αγοράς.
Η αντιστροφή πορείας έρχεται καθώς η Tesla αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό παγκοσμίως από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που πλημμυρίζουν την αγορά με αυτοκίνητα που κοστίζουν μόλις 10.000 δολάρια. Το σχέδιο για ρομπότ χωρίς οδηγό, το οποίο θα μπορούσε να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να παραδοθεί, αντιμετωπίζει σοβαρές τεχνολογικές προκλήσεις και μεγαλύτερο ρυθμιστικό κίνδυνο.
Δύο πηγές δήλωσαν ότι έμαθαν για την απόφαση της Tesla να καταργήσει το Model 2 σε μια συνάντηση στην οποία συμμετείχαν δεκάδες εργαζόμενοι, με έναν από αυτούς να λέει ότι η συγκέντρωση έγινε στα τέλη Φεβρουαρίου. «Η οδηγία του Έλον είναι να τα δώσει όλα στο robotaxi», είπε αυτό το άτομο. Η τρίτη πηγή επιβεβαίωσε την ακύρωση και είπε ότι τα νέα σχέδια απαιτούν την παραγωγή robotaxis, αλλά σε πολύ μικρότερους όγκους από ό, τι είχε προβλεφθεί για το Model 2.
Αρκετά μηνύματα της εταιρείας που εξετάστηκαν από το Reuters σχετικά με την απόφαση περιελάμβαναν ένα την 1η Μαρτίου από έναν ανώνυμο διευθυντή προγράμματος για το προσιτό αυτοκίνητο, συζητώντας το τέλος του έργου με το τεχνικό προσωπικό και συμβουλεύοντάς τους να σταματήσουν να λένε στους προμηθευτές «για την ακύρωση του προγράμματος».
Ένα τέταρτο άτομο με γνώση των σχεδίων της Tesla εξέφρασε αισιοδοξία για την απόφαση να απομακρυνθεί από τη στρατηγική φθηνών αυτοκινήτων υπέρ των robotaxis, ενός τομέα που ο Μασκ έχει οραματιστεί ως το μέλλον της κινητικότητας. Η πηγή προειδοποίησε ότι τα σχέδια προϊόντων της Tesla θα μπορούσαν να αλλάξουν ξανά με βάση τις οικονομικές συνθήκες.
Η συμπίεση των κερδών από οχήματα αρχικού επιπέδου αποτελεί πρόκληση για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Αλλά η καθυστέρηση της Tesla στην επιδίωξη του αυτοκινήτου που ο Μασκ κάποτε αποκαλούσε το όνειρό του το έκανε πολύ πιο δύσκολο, επειδή τώρα αντιμετωπίζει πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό σε αυτό το εύρος τιμών.
Ενώ η Tesla πέρασε χρόνια αναπτύσσοντας το πειραματικό Cybertruck, ένα ακριβό ηλεκτρικό pickup, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εστιάσει την προσπάθειά τους στα προσιτά EV, αρπάζοντας μερίδιο αγοράς, κερδίζοντας οικονομίες κλίμακας και προσφέροντας στους καταναλωτές τιμές ευκαιρίας που οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να προσφέρουν. Καθώς τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα άρχισαν να αμφισβητούν την κυριαρχία της Tesla, ο Μασκ έτεινε προς την εκτεταμένη αυτοκρατορία του, η οποία περιλαμβάνει τον κατασκευαστή πυραύλων SpaceX, τον προγραμματιστή τσιπ εγκεφάλου Neuralink και τον γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης X, τον οποίο απέκτησε ο Μασκ το 2022. Το πρώην Twitter έχει καταρρεύσει υπό την ασταθή διαχείριση του Μασκ, χάνοντας το μεγαλύτερο μέρος της αξίας του, καθώς η εταιρεία έχει χάσει έσοδα και διαφημιζόμενους.
Τα σχέδια για το προσιτό Tesla έχουν θεωρηθεί ως το κλειδί για την επίτευξη των φιλοδοξιών του Μασκ για αύξηση των πωλήσεων. Ο ίδιος δήλωσε το 2020 ότι η Tesla φιλοδοξούσε μέχρι το 2030 να πουλήσει 20 εκατομμύρια οχήματα - διπλάσια από όσα πουλάει σήμερα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η Toyota. Με τον θάνατο του Model 2, δεν είναι σαφές πώς θα φτάσει εκεί.
Οι προσδοκίες για ένα όχημα αξίας 25.000 δολαρίων έχουν στηρίξει τις πιο μετριοπαθείς, αλλά και πάλι φιλόδοξες, προβλέψεις των αναλυτών της Wall Street για τις πωλήσεις της Tesla. Αυτές οι προβλέψεις, σύμφωνα με έγγραφο επενδυτικών σχέσεων της Tesla, προβλέπουν αύξηση των πωλήσεων οχημάτων σε 4,2 εκατομμύρια έως το 2028 από 1,8 εκατομμύρια πέρυσι.
Ο Μασκ έχει αμφιταλαντευτεί για το έργο στο παρελθόν. Σε μια βιογραφία του επιχειρηματία που κυκλοφόρησε πέρυσι, ο συγγραφέας Γουόλτερ Άιζακσσον ανέφερε ότι ο Μασκ το 2022 «έβαλε φρένο» στα σχέδια EV αρχικού επιπέδου, με το σκεπτικό ότι ένα robotaxi της Tesla θα υποκαθιστούσε τα αυτοκίνητα. Οι σύμβουλοι του Μασκ τον παρότρυναν να παραμείνει στην πορεία, ανέφερε το βιβλίο.
Η Tesla ονόμασε το έργο προσιτών αυτοκινήτων NV91 εσωτερικά και H422 εξωτερικά όταν το συζήτησε με τους προμηθευτές, σύμφωνα με δύο από τις πηγές και τα μηνύματα της εταιρείας που εξέτασε το Reuters. Μηνύματα από τον διευθυντή προγράμματος της Tesla προς το προσωπικό ανέφεραν αυτά τα κωδικά ονόματα κατά τη συζήτηση του τερματισμού του έργου. Ένα από αυτά τα μηνύματα που εστάλησαν την 1η Μαρτίου ανέφερε ότι «οι προμηθευτές θα πρέπει να σταματήσουν όλες τις περαιτέρω δραστηριότητες που σχετίζονται με το H422 / NV91».
Οι πηγές δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν όλους τους λόγους πίσω από την απόφαση να τερματίσουν το έργο. Σε ένα άλλο μήνυμα της 1ης Μαρτίου, ο διευθυντής ευχαρίστησε τους μηχανικούς για τις προσπάθειές τους και τους παρότρυνε να τεκμηριώσουν τι είχαν μάθει. «Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους για όλη τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή σας στην υπέρβαση των ορίων και την εκτέλεση του καλύτερου δυνατού σχεδιασμού, δεδομένων των επιθετικών περιορισμών που έπρεπε να εργαστούμε», ανέφερε το μήνυμα. «Δεν θα θέλαμε όλη η σκληρή δουλειά μας να πάει χαμένη, οπότε είναι σημαντικό να συνδέσουμε τα πράγματα και να τα τεκμηριώσουμε σωστά».
Τα μηνύματα έδειχναν να ακυρώνονται συναντήσεις σχετικά με το έργο του προσιτού αυτοκινήτου. Οι δύο πηγές δήλωσαν ότι ορισμένοι μηχανικοί έχουν τοποθετηθεί σε άλλες θέσεις. Το χρονοδιάγραμμα και το επιχειρηματικό μοντέλο της Tesla για τα robotaxis παραμένουν ασαφή. Ο Μασκ έχει προβλέψει δημοσίως ένα μέλλον κινητικότητας στο οποίο τα ταξί χωρίς οδηγό θα μπορούσαν τελικά να γίνουν ένας πιο κοινός τρόπος μεταφοράς από τα αυτοκίνητα που οδηγούνται από ανθρώπους. Έχει πει ότι η Tesla, η πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, θα «άξιζε βασικά μηδέν» χωρίς να επιτύχει πλήρη ικανότητα αυτόνομης οδήγησης.
Επί του παρόντος, τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα έχουν εγκριθεί μόνο από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και της Κίνας για αυστηρά περιορισμένη, πειραματική χρήση σε δημόσιους δρόμους. Η Tesla δεν έχει ακόμη αποδείξει ότι μπορεί να παράγει ένα αυτόνομο αυτοκίνητο παρά τις προβλέψεις ετών του Μασκ ότι ένα ήταν προ των πυλών, μια προσδοκία που στήριξε εν μέρει την αυξανόμενη αποτίμηση της Tesla. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει αγωγές και έρευνες για ατυχήματα που αφορούν τα συστήματα Autopilot και Full Self-Driving driver-assist, τα οποία δεν είναι πλήρως αυτόνομα. Η Tesla έχει κατηγορήσει για τα ατυχήματα τους απρόσεκτους οδηγούς.
Τα δεινά του Autopilot της Tesla είναι μεταξύ πολλών προβλημάτων που έχουν τραβήξει τον έλεγχο. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει μια άλλη έρευνα σχετικά με τις εκτιμήσεις της αυτονομίας οδήγησης των αυτοκινήτων της, που ξεκίνησε μετά την αναφορά του Reuters πέρυσι ότι η Tesla είχε στήσει τους μετρητές εμβέλειας στα οχήματά της για να δώσει ρόδινες προβλέψεις. Το Reuters ανέφερε τον Δεκέμβριο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία κατηγόρησε την «κατάχρηση του οδηγού» για χρόνιες βλάβες της ανάρτησης και των εξαρτημάτων διεύθυνσης που γνώριζε εδώ και καιρό ότι ήταν ελαττωματικά.
Η εικόνα της Tesla ως καινοτόμου εταιρείας, φιλικής προς το κλίμα έχει επίσης πληγεί από την κλίση του Μασκ προς τη δεξιά πολιτική και τις πολωτικές δημόσιες δηλώσεις, οι οποίες έχουν οδηγήσει ορισμένους υποψήφιους αγοραστές της Tesla να ακυρώσουν τις αγορές, σύμφωνα με έρευνες και ειδικούς. Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πτώση 8% σε ετήσια βάση στις παραδόσεις την Τρίτη, αμέσως μετά τον κύριο κινεζικό ανταγωνιστή της, την BYD, που ανέφερε αύξηση 13%. Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν 5% στις ειδήσεις, εμβαθύνοντας μια πτώση άνω του 40% από τον περασμένο Ιούλιο, που ισοδυναμεί με απώλεια περίπου 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αγοραία αξία.
Ωστόσο, η χρηματιστηριακή αξία της Tesla ύψους 545 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι υψηλότερη από τη συνδυασμένη αξία των επόμενων τριών πιο πολύτιμων αυτοκινητοβιομηχανιών, της Toyota, της Porsche και της Mercedes-Benz (MBGn.DE), ανοίγει νέα καρτέλα. Η αξία της μετοχής της Tesla βασίζεται εδώ και καιρό στις μελλοντικές προσδοκίες για μαζικές πωλήσεις στην αγορά και αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και όχι στις τρέχουσες πωλήσεις και τα κέρδη της.
Πολύ σκληρός ανταγωνισμός από την Κίνα
Η ακύρωση του έργου προσιτών αυτοκινήτων έρχεται καθώς η Tesla και άλλες καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κλονιστεί από την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης EV στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη και τον σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα. Εάν η Tesla είχε προχωρήσει με το χαμηλού κόστους αυτοκίνητο, δεν θα είχε φτάσει στην αγορά μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με την εκτίμηση της εταιρείας. Αλλά η εισαγωγική κατηγορία EV είναι ήδη γεμάτη με συναρπαστικά μοντέλα από την BYD και πολλές άλλες κινεζικές μάρκες.
Η Tesla καθυστέρησε στην κατηγορία εν μέρει λόγω μιας καθοριστικής απόφασης του Musk. Το 2020, μετά την κυκλοφορία του επιτυχημένου crossover, του Model Y, η Tesla επικεντρώθηκε στο εξαιρετικά πειραματικό Cybertruck αντί για ένα προσιτό αυτοκίνητο. Ο Μασκ παρουσίασε ένα πρωτότυπο του γωνιακού φορτηγού με επένδυση από ανοξείδωτο χάλυβα το 2019 και προέβλεψε τιμή εκκίνησης περίπου 40.000 δολάρια. Το όχημα έφτασε τελικά πέρυσι, αλλά η έκδοση χαμηλότερης τιμής του φορτηγού δεν θα είναι διαθέσιμη μέχρι το 2025, στην τιμή των περίπου 61.000 δολαρίων.
Η εταιρεία έχει επίσης δυσκολευτεί να αντιμετωπίσει προβλήματα κατασκευής, ιδιαίτερα με την πρωτοποριακή τεχνολογία μπαταριών του φορτηγού. Ο Μασκ ελπίζει να πουλήσει το όχημα σε μεγάλους όγκους, αλλά προειδοποίησε τους επενδυτές το περασμένο φθινόπωρο για «τεράστιες προκλήσεις» στην προσπάθεια να αυξηθεί ο όγκος παραγωγής και να γίνει το όχημα κερδοφόρο. «Σκάψαμε τον δικό μας τάφο με το Cybertruck», είπε.
Κατά την ίδια περίοδο, η BYD είδε τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της να αυξάνονται στην Κίνα, από περίπου 130.000 σε περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η ακμάζουσα επιχειρηματική της δραστηριότητα στα plug-in υβριδικά ή οι ταχέως αναπτυσσόμενες εξαγωγές της. Η BYD προσφέρει ήδη μια σειρά μοντέλων χαμηλής και μεσαίας κατηγορίας, συμπεριλαμβανομένου του Seagull hatchback για λιγότερο από 10.000 δολάρια. Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει τώρα να εξάγει αυτό το αυτοκίνητο για περισσότερο από το διπλάσιο αυτής της τιμής - αλλά εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από τον στόχο για το φθηνό αυτοκίνητο που είχε προγραμματίσει να κατασκευάσει η Tesla.