Η κάμψη των πωλήσεων κατά τη φετινή κρίσιμη χριστουγεννιάτικη περίοδο προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ηγεσία του σουηδικού ομίλου ένδυσης Η&Μ, με την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο Helena Helmersson να οδηγείται σε αιφνίδια παραίτηση. Την θέση της ανέλαβε ο Daniel Erver, ο οποίος έχει ήδη μακρά θητεία στον όμιλο, ως υπεύθυνος για το brand της Η&Μ.
Τα νέα για την αλλαγή σκυτάλης ανακοινώθηκαν μαζί με τα αποτελέσματα για τη δωδεκάμηνη χρήση του 2023 -που ολοκληρώθηκε στις 30 Νοεμβρίου- και τα οποία κατέγραψαν σχετική βελτίωση σε επίπεδο κερδών και πωλήσεων. Παρά ταύτα, οι επιδόσεις της αλυσίδας το δίμηνο Δεκεμβρίου - Ιανουαρίου οπότε επήλθε κάμψη 4% στον τζίρο, απογοήτευσαν τους αναλυτές, καθώς υπολείπονται του σκληρού ανταγωνισμού από την ισπανική Inditex καθώς και την κινέζικη Shein, ενώ και η μετοχή της εταιρείας υπέστη πιέσεις, υποχωρώντας έως και 12%.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος θα κληθεί να αποδείξει ότι το μοντέλο της Η&Μ παραμένει βιώσιμο, παρά το γεγονός ότι ο όμιλος εξαρτάται ακόμη σε σημαντικό βαθμό από προμηθευτές στην Ασία, γεγονός που αποδεικνύεται εκ νέου προβληματικό, δεδομένης της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Σε ό,τι αφορά πάντως την δωδεκάμηνη χρήση του 2023, ο όμιλος επανήλθε σε κερδοφορία και βελτίωσε ελαφρώς τον τζίρο του.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 6% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, αγγίζοντας τα 236 δισ σουηδικές κορώνες, ενώ εξαιρουμένων των αγορών της Ρωσίας και της Λευκορωσίας, η θετική μεταβολή διαμορφώνεται σε 8%. Από το σύνολο των πωλήσεων, περί το 30% προέρχεται πλέον από τα ηλεκτρονικά καταστήματα του ομίλου.
Ο τζίρος για τα υπόλοιπα brands του ομίλου αυξήθηκε κατά 15% το έτος που πέρασε, ενώ τα μεικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 7%, αγγίζοντας τα 120 δισ κορώνες. Κατά αναλογία, τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ενισχύθηκαν κατά 145%, αγγίζοντας τα 8,7 δισ κορώνες, από 3,5 δισ το 2022. Η θετική εξέλιξη οφείλεται στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας του ομίλου, αλλά και στον καλύτερο έλεγχο των δαπανών, σε ένα έτος που σημαδεύτηκε από τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος για αρκετούς καταναλωτές, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και υψηλών επιτοκίων.
Κατά το τέταρτο τρίμηνο (Σεπτέμβριος-Νοέμβριος 2023) η Η&Μ είχε σταθερές πωλήσεις ύψους 62,6 δισ κορόνων, ενώ τα μεικτά της κέρδη βελτιώθηκαν κατά 8%, διαμορφούμενα σε 33,6 δισ κορώνες, με το μεικτό περιθώριο κέρδους να ανέρχεται σε 53,7% από 49,8% το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το ίδιο διάστημα, ο όμιλος μετέτρεψε τις περσινές ζημίες μετά φόρων, ύψους 864 εκατ. κορόνων, σε κέρδη 1,57 δισ κορόνων, παρά το γεγονός ότι ο σχετικά ζεστός καιρός σε αρκετές χώρες της Ευρώπης δεν βοήθησε τις πωλήσεις αμιγώς χειμερινών ειδών.
Σημειώνεται άτι ειδικά η περιοχή της Νοτίου Ευρώπης -όπου εντάσσεται και η Ελλάδα- είχε αυξημένες πωλήσεις κατά 9% συνολικά την χρήση του 2023, σε σχέση με πέρσι, ύψους 31,1 δισ κορόνων, παρά το γεγονός ότι ο όμιλος τερμάτισε την λειτουργία 15 σημείων, αριθμώντας συνολικά 608, από 623 το 2022. Συνολικά, η Η&Μ περιόρισε κατά 96 τα καταστήματα που λειτουργεί διεθνώς την χρονιά που πέρασε, μετρώντας στο τέλος του Νοεμβρίου 4.369 σημεία, έναντι 4.465 καταστήματα έναν χρόνο πριν. Για φέτος προβλέπεται το άνοιγμα περίπου 100 νέων καταστημάτων και το κλείσιμο 160 σημείων, κυρίως σε ώριμες αγορές. Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκονται διαπραγματεύσεις για μισθώματα καταστημάτων, με περίπου το ένα τρίτο επί του συνόλου να μπορούν να επαναδιαπραγματευτούν φέτος ή και τα τερματιστούν.
Για την χρήση του 2024 η Η&Μ δρομολογεί επενδύσεις μεταξύ 11 και 12 δισ κορόνων, αυξημένες κατά 30% συγκριτικά με πέρσι, ενώ το προτεινόμενο μέρισμα παραμένει αμετάβλητο στις 6,50 κορόνες ανά μετοχή, πληρωτέο σε δύο δόσεις. Ο όμιλος εξακολουθεί να επενδύει στην κυκλικότητα, διευρύνοντας την παρουσία της υπηρεσίας second hand ειδών Selpy σε 24 χώρες της Ευρώπης, ενώ επιδιώκει την χρήση ανακυκλωμένων και βιώσιμων υλικών σε ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των συλλογών του. Επίσης πέτυχε ήδη την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 20% συγκριτικά με το 2019, ερχόμενος πιο κοντά στην επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων του μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η αλυσίδα Η&Μ παραμένει βασικός μοχλός ανάπτυξης για το μέλλον, με την συνδρομή της τεχνητής νοημοσύνης για την διεύρυνση των πωλήσεων τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και διαδικτυακά, ενώ προγραμματίζονται και αναβαθμίσεις σε επιλεγμένα σημεία πώλησης της αλυσίδας, με στόχο την βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή.