Έχει περάσει περισσότερο από ένας χρόνος από τότε που το ρωσικό σούπερ γιοτ Alfa Nero εγκαταλείφθηκε στο λιμάνι του Φάλμουθ, στην Αντίγκουα.
Η αξία του υπολογίζεται ότι φθάνει στα 120 εκατ. δολάρια, καθώς, πέραν όλων των άλλων, διαθέτει ακόμη και πισίνα, που μετατρέπεται σε ελικοδρόμιο, ενώ στο εσωτερικό του υπάρχουν αρκετά έργα τέχνης, όπως για παράδειγμα ένας πίνακας του Μιρό.
Το Alfa Nero αγκυροβόλησε στο λιμάνι στις αρχές Μαρτίου του 2022. Λίγο καιρό αφότου τα ρωσικά στρατεύματα πέρασαν τα σύνορα στην Ουκρανία, το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε κυρώσεις στον φερόμενο ως ιδιοκτήτη του, τον δισεκατομμυριούχο του λιπάσματος Αντρέι Γκούριεφ. Οι ΗΠΑ ακολούθησαν τον Αύγουστο, στέλνοντας πράκτορες του FBI να ερευνήσουν το σκάφος μαζί με τις τοπικές αστυνομικές αρχές.
Η Ουάσινγκτον κατονόμασε τον Γκούριεφ ως ιδιοκτήτη, έναν ισχυρισμό που ο μεγιστάνας αρνείται. Ένας δικηγόρος του Γκούριεφ δήλωσε ότι ο πελάτης του, απλά χρησιμοποιεί την Alfa Nero «από καιρό σε καιρό» από το 2014. Κατασκευάστηκε στο ολλανδικό ναυπηγείο Oceanco το 2007 και μέχρι πρόσφατα ήταν διαθέσιμο για ναύλωση έναντι περίπου 1 εκατομμυρίου δολαρίων την εβδομάδα.
Το ποιος ακριβώς είναι ο ιδιοκτήτης είναι σχεδόν αδύνατο να επιβεβαιωθεί από τα δημόσια αρχεία, δεδομένων των δαιδαλωδών μέσων που χρησιμοποιούν πολλοί μεγιστάνες για να αποκρύψουν τον πλούτο και τα περιουσιακά τους στοιχεία. Η ειδοποίηση για την κατάσχεση του πλοίου από την κυβέρνηση της Αντίγκουας απευθύνεται στον Γκούριεφ, καθώς και σε εταιρείες στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους και στις Νήσους της Μάγχης.
Από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία στις αρχές του 2022, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν εκδώσει κυρώσεις εναντίον δεκάδων πλούσιων Ρώσων. Στην πορεία, τα πολυτελή γιοτ που συνδέονται με τη Ρωσία έχουν μετατραπεί από παιχνίδια δισεκατομμυριούχων σε σύμβολα της αυξανόμενης εχθρότητας μεταξύ της Ρωσίας και της Δύσης. Περισσότερα από 20 σκάφη αξίας περίπου 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχουν κατασχεθεί σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο.
Τώρα, η Αντίγκουα θέλει να απαλλαγεί από αυτό που θεωρεί ως ένα πλοίο-φάντασμα. Κατέσχεσε επίσημα το Alfa Nero τον Απρίλιο, ύψωσε σημαία της Αντίγκουας και, παράλληλα, τοποθέτησε δύο φρουρούς ασφαλείας στην αποβάθρα.
Το Alfa Nero έχει γίνει ένας πλωτός κίνδυνος, λένε οι αρμόδιοι, και μάλιστα ακριβός. Το πλήρωμα ζητάει τα δεδουλευμένα του. Το ντίζελ για τη γεννήτρια κοστίζει μια μικρή περιουσία. Οι λογαριασμοί συσσωρεύονται από τότε που το ανέλαβε η Αντίγκουα τον Απρίλιο, με τα έξοδα μόνο για τους μισθούς του πληρώματος να φτάνουν τα 112.000 δολάρια το μήνα.
Οι αρχές ζήτησαν από τις ΗΠΑ να άρουν τις κυρώσεις τους για το σκάφος, ώστε η Αντίγκουα να μπορέσει να το βγάλει σε δημοπρασία. Λένε ότι έχουν ήδη λάβει περίπου 20 προσφορές. Αλλά όσο η Ουάσινγκτον συνεχίζει να το θεωρεί ως περιουσία που υπόκειται στις κυρώσεις, υπάρχει ο κίνδυνος εάν πωληθεί τελικά τα έσοδα να παραμείνουν «κλειδωμένα» σε κάποια τράπεζα, εάν φυσικά υπάρξει κάποιος αγοραστής πρόθυμος να ξεκινήσει μία τέτοια διαδικασία και να βρεθεί αντιμέτωπος με τις αμερικανικές αρχές.
Η Αντίγκουα προσφέρθηκε να μοιραστεί τις ταυτότητες των πιθανών προσφερόντων με τις ΗΠΑ για να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε πώληση συμμορφώνεται με τους κανόνες του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών, τονίζουν στελέχη της κυβέρνησής της.
Προς το παρόν, το ακινητοποιημένο Alfa Nero προσφέρει μια γεύση από το αστρονομικό κόστος που συνεπάγεται απλώς η διατήρηση ενός superyacht στην επιφάνεια. Το κανονικό του πλήρωμα των 44 ατόμων έχει μειωθεί σε έξι. Είκοσι πέντε μέλη του έχουν υποβάλει αγωγή για την ανάκτηση 2,1 εκατομμυρίων δολαρίων σε απλήρωτους μισθούς.
Η συντήρησή του είναι ακριβή καθώς το Alfa Nero πρέπει να καίει συνεχώς ντίζελ για την ενεργειακή τροφοδοσία του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλιματισμός πρέπει να λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, προκειμένου να προστατεύσει το πολύτιμο ξύλο, το φίλντισι και το μαλακό δέρμα που κοσμούν τους υψηλής σχεδίασης εσωτερικούς χώρους.