ΓΔ: 1406.71 -0.76% Τζίρος: 78.02 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:21:33 DATA
Φωτο: Shutterstock

Έλαμψαν τα ελβετικά ρολόγια στη Γενεύη, στη σκιά της τραπεζικής κρίσης

Θα ξεπεράσουν τα 48 δισ. δολ. οι πωλήσεις πολυτελών ρολογιών το 2023, τα αγοράζουν όλο και πιο νέοι καταναλωτές. Σχεδόν 50.000 επισκέπτες στην έκθεση Watches & Wonders 2023. Αισιοδοξία στον όμιλο Richemont (Cartier).

Στην σκιά της κατάρρευσης του τραπεζικού κολοσσού της Credit Suisse και της εξαγοράς της από τη UBS βρέθηκε η φετινή έκθεση υψηλής ωρολογοποιίας Watches & Wonders 2023 στη Γενεύη, που ολοκληρώνεται αύριο. Φέτος, εκτιμάται ότι σχεδόν 50.000 άτομα θα παραστούν στην έκθεση, αριθμός διπλάσιος συγκριτικά με πέρσι, ενώ κυρίαρχα θέματα συζήτησης αποτελούν μεταξύ άλλων η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης στην κατασκευή ρολογιών, η τραπεζική κρίση στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρώπη, αλλά και η σταδιακή ανάκαμψη της κινεζικής αγοράς μετά τους περιορισμούς της πανδημίας.

Ο κλάδος πάντως έχει επιδείξει σημαντική ανθεκτικότητα, παρά την γεωπολιτική αστάθεια και τις πληθωριστικές πιέσεις διεθνώς. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία των στατιστικών αρχών, οι ελβετικές εξαγωγές ρολογιών παρουσίασαν αύξηση κατά 12,2% τον φετινό Φεβρουάριο, αγγίζοντας σε αξία τα 2,2 δισ. ελβετικά φράγκα. Με βάση τα ενθαρρυντικά αυτά στοιχεία, εκπρόσωποι κορυφαίων εταιρειών με έδρα την Ελβετία, σπεύδουν να αποστασιοποιηθούν από οποιαδήποτε τοξική συσχέτιση με την πρόσφατη κρίση στον ελβετικό τραπεζικό κλάδο, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι οι δυσμενείς εξελίξεις σαφώς επηρεάζουν την διεθνή εικόνα της χώρας.

Αρκεί πάντως να σημειωθεί ότι ο όμιλος πολυτελών αγαθών Richemont, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου συμπεριλαμβάνεται η εταιρεία Cartier, απασχολεί 11.000 εργαζόμενους στην Ελβετία και διατηρεί αισιόδοξη οπτική σε ό,τι αφορά ειδικά τις επιδόσεις της αμερικανικής αγοράς, παρά την κατάρρευση των τραπεζών Silicon Valley και Signature Bank, προγραμματίζοντας μάλιστα το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος στο Σόχο της Νέας Υόρκης μέσα στον Απρίλιο. Μάλιστα, ο επικεφαλής του ομίλου Richemont, Burkhart Grund, δήλωσε ότι ο Αμερικανός καταναλωτής εξακολουθεί να δαπανά για πολυτελή αγαθά με βάση τις επιθυμίες του, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις ή τους κραδασμούς μίας πιθανής νέας τραπεζικής κρίσης.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος υψηλής ωρολογοποιίας και κοσμημάτων του ομίλου Richemont είδε τις πωλήσεις του να αυξάνονται κατά 22% και 24% αντίστοιχα στο εξάμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2022, συμπαρασύροντας την συνολική κερδοφορία του ομίλου σε θετική μεταβολή της τάξεως του 40% συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, προϊδεάζοντας για μια πολύ δυνατή χρονιά συνολικά. Όπως σημείωσε ο επικεφαλής του ομίλου, στα θετικά νέα που καθορίζουν την εξέλιξη του τζίρου στον κλάδο συνολικά συμπεριλαμβάνεται επίσης η μείωση κατά πέντε έτη της μέσης ηλικίας των εν δυνάμει αγοραστών πολυτελών ρολογιών, συγκριτικά με μία δεκαετία πίσω, με την γενιά Ζ να ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για ρολόγια με διαχρονικότητα, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν και στη δευτερογενή αγορά (resale) αλλά και να επισκευαστούν -στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ελβετική ωρολογοποιία εν συνόλω.   

«Αν μπορούμε να διδαχθούμε κάτι πάντως από τις τελευταίες εξελίξεις είναι το γεγονός ότι οι κρίσεις δεν συμβαίνουν ταυτόχρονα παντού», ανέφερε ο Grund, κάνοντας ιδιαίτερα λόγο για την θετική εξέλιξη των εσόδων του κλάδου κατά την κινέζικη πρωτοχρονιά.

Να σημειωθεί ότι η εμπειρία της έκθεσης Watches & Wonders μεταφέρθηκε και στο νησί Χαϊνάν, το διάστημα μεταξύ 2 Δεκεμβρίου και 28 Φεβρουαρίου 2023, φέρνοντας την αίγλη της υψηλής ελβετικής ωρολογοποιϊας στην πολλά υποσχόμενη ασιατική αγορά. Με αποκορύφωμα τους εορτασμούς του νέου έτους στις 22 Ιανουαρίου, ήταν τρεις μήνες γεμάτοι εκθέσεις και συναντήσεις υψηλού επιπέδου, που πιστοποίησαν την ανθεκτικότητα αλλά και την αυξημένη ζήτηση των δημιουργιών με ελβετική υπογραφή, εμπνέοντας αισιοδοξία στα στελέχη της βιομηχανίας πολυτελών αγαθών γενικότερα για το μέλλον. Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού εξάλλου είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά για τα πολυτελή ρολόγια, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης που υπολογίζεται στο 3,25% μέχρι το 2028.

 

Μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο πάντως παραμένει το ζήτημα της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τις προσπάθειες να εστιάζουν στην ιχνηλασιμότητα της προέλευσης των πολύτιμων λίθων, και δη των διαμαντιών. Ο όμιλος Richemont αναφέρει ότι έχει διακόψει την προμήθεια διαμαντιών από την Ρωσία ήδη από πέρσι, στρεφόμενος κατά κύριο λόγο στη Νότια Αφρική για την κάλυψη των αναγκών του. Παρά ταύτα, ο επικεφαλής του ομίλου παραδέχτηκε στα πλαίσια της έκθεσης ότι κάποιοι λίθοι -κυρίως μικρότερου μεγέθους- είναι αδύνατον να ταυτοποιηθούν ως προς την προέλευση τους, αποκαλύπτοντας την διάσταση του προβλήματος.

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της Statista, τα έσοδα από τις πωλήσεις πολυτελών ρολογιών διεθνώς αναμένεται να ανέλθουν σε 48,3 δισ. δολάρια φέτος, από 43,7 δισ. το 2022, ενώ ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς εκτιμάται σε 2,3% έως το 2028, οπότε κι εκτιμάται ότι η αξία της θα διαμορφωθεί σε 54,4 δισ δολάρια.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BUSINESS LIFE

Ζαλίζουν οι τιμές των πολυτελών αγαθών, «φρενάρουν» οι πωλήσεις τους

Για το 2024 οι αναλυτές της Bain προβλέπουν αύξηση στις πωλήσεις πολυτελών αγαθών μεταξύ 1% και 4% συγκριτικά με το 2023, με το πιο αισιόδοξο σενάριο να αγγίζει το 7%, υπό την προϋπόθεση της επανάκαμψης των τουριστικών ροών.
BUSINESS LIFE

«Χρυσωρυχείο» οι χώρες του Κόλπου για τις εταιρείες ειδών πολυτελείας

Στα Αραβικά Εμιράτα και την Σαουδική Αραβία στρέφουν το βλέμμα τους οι κορυφαίοι όμιλοι μόδας, ρολογιών και κοσμημάτων, καθώς η αύξηση στις τιμές του πετρελαίου εκτοξεύει και την κατανάλωση.
BUSINESS LIFE

Παράπλευρη απώλεια της ρωσικής εισβολής η υψηλή ωρολογοποιία

Οι πλούσιοι Ρώσοι συνεισέφεραν ποσοστό 1,1% των ελβετικών εξαγωγών ρολογιών πέρσι, ποσοστό που αναμένεται να συρρικνωθεί. Δυσκολίες στην εισαγωγή χρυσού, διαμαντιών και πολύτιμων μετάλλων από τη Ρωσία.
BUSINESS LIFE

Στα ύψη οι τιμές των ειδών πολυτελείας, φόβοι για έξαρση απομιμήσεων

Μεγάλοι οίκοι προχωρούν σε ανατιμήσεις ακολουθώντας την τάση του πληθωρισμού. Η αύξηση τιμών και η τόνωση της ζήτησης για πολυτελή είδη συνεπάγεται και την αύξηση της προσφοράς προϊόντων-μαϊμού.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρεμιέρα για το πρώτο ελληνικό αθλητικό παπούτσι υψηλών απαιτήσεων

Το νέο εγχείρημα αποτελεί επενδυτική πρωτοβουλία των Αλ. Λάτση και P. Ruppe, κορυφαίου πρώην στελέχους της Nike. Ο Εμ. Μπιάνκι ανέλαβε τον σχεδιασμό και Θ. Θωμαΐδης την επιχειρησιακή ηγεσία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τουρίστες στήριξαν την αγορά, προσδοκίες για την Black Friday

Το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου αυξήθηκαν οι τουρίστες υψηλών εισοδημάτων, οι οποίοι συνεισέφεραν και στους εμπορικούς τζίρους. Ήδη «τρέχουν» οι προωθητικές ενέργειες για Black Friday και Cyber Monday.