Πώς μπορεί να γίνει ένα όνειρο, μια ελπίδα, μια πρόθεση, μια μεγάλη επιθυμία πραγματικότητα; Η λύση βρίσκεται στο εργαλείο SMART που δεν είναι άλλο από ένα μοντέλο για να θέτετε έξυπνους στόχους.
Ο όρος SMART στόχοι επινοήθηκε το 1954 και από τότε οι έξυπνοι στόχοι έχουν γίνει δημοφιλείς στα στελέχη μάρκετινγκ, στους διευθυντές, στους εκπαιδευτικούς και σε πολλές άλλες επαγγελματικές θέσεις, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθούν και σε προσωπικό επίπεδο.
Εμπνευστής αυτού του εργαλείου ήταν ο γκουρού του μάνατζμεντ Peter F. Drucker, ο οποίος ήταν σύμβουλος διαχείρισης, καθηγητής και συγγραφέας 39 βιβλίων. Μάλιστα, επηρέασε πολλά σημαντικά στελέχη στην καριέρα του, ενώ η διαχείριση βάσει στόχων ήταν μια από τις κύριες επιχειρηματικές του θεωρίες. Η αποτελεσματικότητα, όπως είχε δηλώσει, είναι το θεμέλιο της επιχείρησης και ο τρόπος για να επιτευχθεί είναι να γίνει συμφωνία μεταξύ της διοίκησης και των εργαζομένων σχετικά με τους στόχους της επιχείρησης.
Χωρίς συγκεκριμένους στόχους, ουσιαστικά είναι σαν να προχωράτε στο σκοτάδι. Οι SMART στόχοι είναι χρήσιμοι επειδή περιέχουν πέντε πτυχές ή στοιχεία που σας βοηθούν να εστιάσετε και να επαναξιολογήσετε τους στόχους όπως χρειάζεται. Αυτό το πλαίσιο μπορεί να είναι χρήσιμο για κάθε ομάδα που προσπαθεί να ασκήσει αποτελεσματική διαχείριση έργου. Οι πέντε πτυχές των στόχων SMART είναι ότι είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, επιτεύξιμοι, σχετικοί και χρονικά δεσμευμένοι. Εξερευνούμε ποιοι είναι οι στόχοι SMART και πώς μπορούν να βοηθήσουν εσάς και την ομάδα σας.
Η σύνταξη SMART στόχων είναι μια απλή διαδικασία, εάν κατανοείτε το ακρωνύμιο και πώς να εφαρμόσετε τα βήματα που ορίζει, ως εξής:
- Specific: Να είναι ο στόχος συγκεκριμένος. Κάντε τον στόχο σας όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένο. Πείτε ακριβώς αυτό που θέλετε να πετύχετε με ξεκάθαρα, συνοπτικά λόγια.
- Measurable: Να είναι μετρήσιμος. Συμπεριλάβετε μια μονάδα μέτρησης στον στόχο σας. Να είστε αντικειμενικοί και όχι υποκειμενικοί. Πότε θα επιτευχθεί ο στόχος σας; Πώς θα ξέρετε ότι έχει επιτευχθεί;
- Αchievable: Να είναι επιτεύξιμος. Να είναι ρεαλιστικός. Βεβαιωθείτε ότι ο στόχος σας είναι εφικτός όσον αφορά τους πόρους που έχετε στη διάθεσή σας.
- Relevant: Να είναι σχετικός με τις αξίες, τον σκοπό, τις αρχές και τις πεποιθήσεις σας.
- Timebound: Να υπάρχει χρονοδιάγραμμα και ημερομηνία υλοποίησης. Δώστε στον εαυτό σας συγκεκριμένη προθεσμία και να είστε συνεπείς.
Τα οφέλη
Υπάρχουν πολλά οφέλη από τον καθορισμό SMART στόχων, γι' αυτό θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να τους προσθέσετε στην εργαλειοθήκη της επιχείρησής σας.
Πρώτον, ένας SMART στόχος σας βοηθά να αποκτήσετε ένα σαφή στόχο. Κάνοντας αυτό, μπορείτε να εντοπίσετε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία. Δεύτερον, ένας SMART στόχος παρέχει κίνητρα για επιτυχία. Όταν ξέρετε πού είναι η γραμμή του στόχου, θα θέλετε να εργαστείτε για να την πετύχετε ή να την νικήσετε. Τρίτον, ένας καλός SMART στόχος, αν και είναι εφικτός, θα είναι επίσης δύσκολος και θα σας αναγκάσει να βγείτε από τη ζώνη άνεσής σας. Τελικά, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να παραμείνετε συγκεντρωμένοι στην επίτευξη ενός στόχου.
Τα μειονεκτήματα
Υπάρχει μια αρνητική πλευρά στους SMART στόχους που πρέπει να λάβετε υπόψη. Εστιάζοντας στον στόχο SMART, μπορεί να παραβλέψετε άλλους τομείς της επιχείρησης. Μπορεί να υπάρχουν και άλλες εργασίες που τραβούν την προσοχή, αλλά η εστίαση στον στόχο θα μπορούσε να τις επισκιάσει και να αφήσει άλλα πράγματα να αναιρεθούν. Επιπλέον, ο SMART στόχος μπορεί να ασκήσει μεγάλη πίεση στους ανθρώπους για να πετύχουν. Δεν θέλετε να θέσετε στόχους που οι άνθρωποι δεν μπορούν να επιτύχουν. Είναι σημαντικό να διαχειρίζεστε τις προσδοκίες και να διατηρείτε εφικτούς στόχους για να αποφύγετε προβλήματα εξουθένωσης και ηθικού της ομάδας σας, όπως αναφέρουν η Kimberlee Leonard, χρηματοοικονομική σύμβουλος και συγγραφέας και ο αναλυτής Rob Watts στο Forbes Advisor, οι οποίοι παραθέτουν και δύο παραδείγματα έξυπνων στόχων.
Παραδείγματα SMART στόχων
1) Επαγγελματικός στόχος: «Θα αυξήσω τις πωλήσεις»
Συγκεκριμένος: «Θα μάθω για το μάρκετινγκ μέσων κοινωνικής δικτύωσης και θα επενδύσω σε μια πλατφόρμα διαχείρισης μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να αρχίσω να αυξάνω ένα διαδικτυακό κοινό δυνητικών πελατών».
Μετρήσιμος: «Ο στόχος είναι να αυξηθούν οι πωλήσεις κατά 30% μέσα στο επόμενο τρίμηνο».
Εφικτός: «Μπορώ να αντέξω οικονομικά μια συνδρομή στο Zoho Social και έχω μια μετρίως επιτυχημένη επιχείρηση που μπορεί να χειριστεί μια μεγάλη αύξηση στη ζήτηση των πελατών».
Σχετικός: «Θέλω να αυξήσω τον όγκο των πωλήσεών μου, ώστε να μπορώ να αγοράσω ένα νέο όχημα για την επιχείρησή μου.»
Χρονοδιάγραμμα: «Θα εγγραφώ στο Zoho Social αύριο και θα διαβάσω όλο το εκπαιδευτικό τους υλικό για να μάθω πώς λειτουργεί η πλατφόρμα. Θα δημιουργήσω μια στρατηγική για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και θα την αναπτύξω σε δύο εβδομάδες».
2) Προσωπικός στόχος: «Θα είμαι σε φόρμα»
Συγκεκριμένος: «Θα κάνω τουλάχιστον 30 λεπτά άσκησης τρεις ημέρες την εβδομάδα και θα μειώσω τη θερμιδική μου πρόσληψη κατά 25%.
Μετρήσιμος: «Στόχος μου είναι να χάσω 15 κιλά μέσα στους επόμενους τρεις μήνες».
Εφικτός: «Έχω ήδη μια κωπηλατική μηχανή και έχω την οικονομική δυνατότητα να αγοράσω φρέσκα, θρεπτικά τρόφιμα για μένα και την οικογένειά μου».
Σχετικός: «Θέλω να ζήσω έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής ώστε να νιώθω καλύτερα σωματικά και ψυχικά στην καθημερινότητά μου».
Χρονοδιάγραμμα: «Θα πάω στο μπακάλικο αύριο μετά τη δουλειά και θα αγοράσω υγιεινά τρόφιμα για την εβδομάδα. Θα χρησιμοποιήσω την κωπηλατική μου μηχανή για 30 λεπτά πριν μαγειρέψω το δείπνο. Θα χρησιμοποιώ την κωπηλασία τρεις φορές την εβδομάδα».
Πώς να ακολουθήσετε τους στόχους σας
Σε τι ωφελεί να έχετε έναν στόχο αν δεν πρόκειται να τον πετύχετε; Αφού έχετε τους στόχους, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διασφαλίσετε ότι θα παραμείνετε σε καλό δρόμο και θα τους πετύχετε, σύμφωνα με το Forbes Advisor.
Καταγράψτε τους στόχους
Αφιερώστε χρόνο για να γράψετε τους στόχους σας και να τους δημοσιεύσετε κάπου που μπορείτε να τους δείτε. Για ομαδικούς στόχους, τοποθετήστε τα κάπου που μπορούν να τα δουν όλοι. Αν είναι μόνο για εσάς, κολλήστε μια σημείωση δίπλα στην οθόνη του υπολογιστή σας με τους στόχους. Η καταγραφή των στόχων τους ζωντανεύει και τους κάνει πραγματικότητα. Είναι επίσης μια καλή υπενθύμιση του τι εργάζεστε.
Μοιραστείτε στόχους με σχετικά άτομα
Η κοινή χρήση στόχων θέτει τον τόνο της υπευθυνότητας. Μοιραστείτε στόχους με την ομάδα σας, τον προϊστάμενό σας ή έναν μέντορά σας. Ένας κοινός στόχος είναι ένας στόχος που συνοδεύεται από τη δέσμευση να εργαστείτε σκληρά για την επίτευξη του στόχου. Βεβαιωθείτε ότι μοιράζεστε στόχους με ένα υποστηρικτικό άτομο που θα σας ενθαρρύνει να πιέζετε όταν τα πράγματα δυσκολεύουν.
Να αξιολογείτε τακτικά την πρόοδο
Ελέγξτε μέσα και δείτε πώς προχωράτε προς τον στόχο σας. Εάν ο στόχος είναι μηνιαίος στόχος, μπορεί να θέλετε να κάνετε καθημερινά ή εβδομαδιαία έλεγχο για να δείτε τι πρόοδο έχει σημειωθεί. Αυτό σας βοηθά να ανακατευθύνετε την ενέργεια και να αλλάξετε πορεία εάν κάτι που κάνετε δεν λειτουργεί και δεν σημειώνετε πρόοδο. Είναι καλύτερα να το δείτε αυτό νωρίτερα παρά αργότερα, ενώ μπορείτε ακόμα να προσαρμοστείτε με αρκετό χρόνο για να πετύχετε.
Γιορτάστε τις νίκες
Όταν πετύχετε, γιορτάστε. Αλλά μην νομίζετε ότι χρειάζεται να περιμένετε μέχρι να επιτευχθεί ολόκληρος ο στόχος προτού δώσετε στον εαυτό σας ένα χτύπημα στην πλάτη. Αν διαπιστώσετε ότι σημειώνετε εξαιρετική πρόοδο κατά τη διάρκεια του ελέγχου, γιορτάστε και αυτό. Οι μικρές επιτυχίες σας βοηθούν να διατηρήσετε την ενέργεια για να εργαστείτε προς τον μεγαλύτερο στόχο.