ΓΔ: 1983.44 -1.09% Τζίρος: 79.49 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:01:37
βιοκαύσιμα
Φώτο: Shutterstock

Τα βιοκαύσιμα συνδέονται με υψηλότερες εκπομπές CO2 από τα ορυκτά καύσιμα

Η παγκόσμια ζήτηση για βιοκαύσιμα αυξάνεται, όμως νέα μελέτη δείχνει ότι εκπέμπουν 16% περισσότερο CO2, ενώ δεσμεύουν τεράστιες εκτάσεις γης και υδάτινους πόρους, επιβαρύνοντας το περιβάλλον.

Η παγκόσμια ζήτηση για βιοκαύσιμα συνεχίζει να αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι συνδέονται με υψηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Cerulogy για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα βιοκαύσιμα ευθύνονται για 16% περισσότερες εκπομπές CO2 σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η έρευνα επισημαίνει ότι αν το 3% της γης που σήμερα χρησιμοποιείται για καλλιέργειες βιοκαυσίμων καλυπτόταν με φωτοβολταϊκά, θα παραγόταν αντίστοιχη ποσότητα ενέργειας. Αυτή τη στιγμή, 32 εκατομμύρια εκτάρια γης, έκταση αντίστοιχη με το μέγεθος της Ιταλίας,  αξιοποιούνται για καλλιέργεια φυτών που προορίζονται για παραγωγή βιοκαυσίμων, καλύπτοντας μόλις το 4% της παγκόσμιας ενεργειακής ζήτησης στις μεταφορές.

Μέχρι το 2030, η γη που θα διατεθεί για βιοκαύσιμα αναμένεται να αυξηθεί κατά 60%, φθάνοντας τα 52 εκατομμύρια εκτάρια, δηλαδή έκταση σχεδόν όσο η Γαλλία. Παράλληλα, τα βιοκαύσιμα προβλέπεται να εκπέμπουν επιπλέον 70 MtCO2e συγκριτικά με τα ορυκτά καύσιμα που αντικαθιστούν, ποσότητα ισοδύναμη με τις ετήσιες εκπομπές 30 εκατ. πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, υπάρχει σημαντική σπατάλη γης, ενώ το 90% της παγκόσμιας παραγωγής βιοκαυσίμων εξακολουθεί να βασίζεται σε καλλιέργειες τροφίμων. 

Το 2023, η βιομηχανία βιοκαυσίμων απορρόφησε περίπου 150 εκατ. τόνους καλαμποκιού και 120 εκατ. τόνους ζαχαροκάλαμου και ζαχαρότευτλων. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ισοδύναμο 100 εκατ. μπουκαλιών φυτικού ελαίου καταναλώνεται καθημερινά ως καύσιμο, με αποτέλεσμα το 20% της παγκόσμιας παραγωγής φυτικού ελαίου να μην προορίζεται για διατροφή.

Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα αφορά τη χρήση γλυκού νερού. Για να διανύσει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιόμετρα με βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς απαιτούνται κατά μέσο όρο σχεδόν 3.000 λίτρα νερού, ενώ ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια χρειάζεται μόλις 20 λίτρα. Η αυξανόμενη πίεση στα υδάτινα αποθέματα λόγω της κλιματικής αλλαγής εντείνει τους κινδύνους για το περιβάλλον.

Η Βραζιλία καταγράφει εντυπωσιακή ανάπτυξη στον τομέα των βιοκαυσίμων, ενώ οι ΗΠΑ διατηρούν την πρώτη θέση ως ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως. Επιπλέον, η ζήτηση για βιοκαύσιμα ενδέχεται να αυξηθεί σημαντικά στους τομείς της ναυτιλίας και της αεροπορίας, καθώς αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις στα ορυκτά καύσιμα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ηλιακά πάνελ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτοπαραγωγοί ενέργειας σε νευρική κρίση λόγω καθυστερήσεων και παραλήψεων

Καθυστερήσεις στην τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης, αλλά και στις διαδικασίες σύνδεσης και αδειοδότησης κοστίζουν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Οι προτάσεις της αγοράς και η έλλειψη χώρου στο δίκτυο.
Επιχειρηματίας συζήτηση γραφείου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το ΥΠΕΝ ιδρύει το Πληροφοριακό Σύστημα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

Το νέο Πληροφοριακό Σύστημα ΑΠΕ θα αποτελέσει τον κεντρικό ψηφιακό κόμβο για την αδειοδότηση έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και ενισχύοντας τη διαφάνεια.
Κυριάκος Μητσοτάκης Helexpo
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης στους FT: Πέντε κανόνες για μια ρεαλιστική πράσινη μετάβαση

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε άρθρο του στους Financial Times, παρουσιάζει πέντε κανόνες για μια ρεαλιστική και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση, με έμφαση στην ισορροπία και την ανταγωνιστικότητα.
πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου
ΔΙΕΘΝΗ

Βραζιλία: Έγκριση για γεώτρηση πετρελαίου στα ανοικτά του Αμαζονίου

Η Petrobras πήρε άδεια για γεώτρηση πετρελαίου ανοιχτά του Αμαζονίου, προκαλώντας αντιδράσεις οικολόγων λίγο πριν τη διάσκεψη COP30 στη Βραζιλία, καθώς αμφισβητούνται οι περιβαλλοντικές θέσεις του προέδρου Λούλα.
Βασίλης Ορφανός
ESG

Β. Ορφανός: Η πράσινη μετάβαση αποτελεί πλέον αναγκαιότητα, όχι επιλογή

Ο Βασίλης Ορφανός, αντιπρόεδρος της nvisionist, τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η πράσινη μετάβαση είναι αναγκαία, με καινοτόμες τεχνολογίες που προστατεύουν το περιβάλλον και προωθούν τη βιωσιμότητα και την ενεργειακή αποδοτικότητα.
λιμάνι με κοντέινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Greenpeace: Παρέμβαση στο Βέλγιο ανάγκασε δύο LNG τάνκερ να αλλάξουν πορεία

Ακτιβιστές της Greenpeace μπλόκαραν τον σταθμό υγροποιημένου αερίου Zeebrugge στο Βέλγιο, με αποτέλεσμα δύο τάνκερ να αλλάξουν πορεία. Οι διαδηλωτές συνελήφθησαν και το πλοίο Witness της Greenpeace κατασχέθηκε.