Ορατά είναι ήδη τα θετικά αποτελέσματα της «πράσινης» μετάβασης για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας, που πριν καν ολοκληρωθούν τα έργα που θα καταστήσουν το νησί ένα ενεργειακό οικοσύστημα – πρότυπο για τη χώρα, ήδη βλέπουν τον τουρισμό του νησιού να δέχεται θετικά ποιοτικά και ποσοτικά μηνύματα. Όπως σημειώνει ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας, κ. Νίκος Κομηνέας στο Βusiness Daily, η τουριστική σεζόν έχει ήδη διευρυνθεί ενώ το φετινό καλοκαίρι προμηνύεται το πιο δυνατό τουριστικά για τη «πεταλούδα του Αιγαίου».
Μέσω του έργου «Astypalea: smart & sustainable island» (Αστυπάλαια: έξυπνο και βιώσιμο νησί), που υποστηρίζεται από την Volkswagen και έχει λάβει και μεγάλη προβολή και από την ιδιαίτερη σημασία που δίνει η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός στο project, το νησί κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στο τουριστικό κοινό που το αναγνωρίζει ως έναν προορισμό αειφορίας. Όπως σημειώνει ο κ. Κομηνέας φέτος οι πληρότητες αναμένεται να είναι ξεπεράσουν κάθε προηγούμενη σεζόν, ακόμα και την περσινή που ήταν η καλύτερη που είχε το νησί έως σήμερα. Το σημαντικό, όμως, σύμφωνα με τον κ. Κομηνέα, είναι ότι μέσω της νέας αυτής «πράσινης» ταυτότητας του νησιού, η σεζόν έχει ήδη διευρυνθεί και εκτός των καλοκαιρινών μηνών, ενώ οι τουρίστες που έρχονται στο νησί αναγνωρίζουν και απολαμβάνουν το σύνολο όσων έχει να τους προσφέρει: τον σεβασμό στην παράδοση, την επαφή με τη φύση και τις σύγχρονες και «πράσινες» τεχνολογίες στην υπηρεσία του. «Ο κόσμος επιδιώκει να επισκέπτεται τέτοιους προορισμούς που φροντίζουν έμπρακτα το περιβάλλον. Αυτός είναι και ο λόγος που η αναγνωρισιμότητα και η επισκεψιμότητα του νησιού έχει αυξηθεί σημαντικά», τονίζει ο δήμαρχος.
Όπως λέει, παρά την αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος οι αντίστοιχες νέες επενδύσεις σε τουριστικά ακίνητα και επιχειρήσεις γίνονται κυρίως από τους κατοίκους του νησιού με σεβασμό στο παραδοσιακό χαρακτήρα και χρώμα του νησιού. «Αυτό που θέλουμε είναι η λελογησμένη και η εντός σχεδίου δόμηση με σεβασμό στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική και το φυσικό περιβάλλον» επισημαίνει. Παράλληλα, όπως τονίζει, ο στόχος δεν είναι να αναδειχθεί το νησί σε έναν τοπ προορισμό που κάθε χρόνο να «βουλιάζει» από κόσμο. Αντιθέτως, αυτό που επιδιώκει και προωθεί ο ίδιος είναι να αναγνωριστεί η Αστυπάλαια από ολοένα και περισσότερο κόσμο, ως ένας τόπος που θα τον επέλεγαν για ημιδιαμονή ή και μόνιμη διαμονή.
Πατάει «γκάζι» η ηλεκτροκίνηση
Από τις πλέον «απτές» αλλαγές που έχει φέρει το project της βιώσιμης ανάπτυξης του νησιού έχει φέρει το κομμάτι της ηλεκτροκίνησης. Ήδη, οι κάτοικοι, όπως τονίζει ο κ. Κομηνέας απολαμβάνουν καθημερινά τις νέες υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης που προσφέρει το νησί που προσφέρουν «πράσινες» αλλά και φθηνότερες μεταφορές. Ήδη στο νησί έχουν εγκατασταθεί 10 διπλοί φορτιστές που μπορούν να φορτίζουν ταυτόχρονα έως 20 αυτοκίνητα ενώ πρόσφατα παρελήφθη και το πρώτο ηλεκτροκίνητο ασθενοφόρο.
Παράλληλα, με στόχο την προώθηση των βιώσιμων, πράσινων μετακινήσεων ήδη τρέχει η πλατφόρμα AstyMOVE μέσω της οποίας μπορεί κανείς να κάνει χρήση των 5 ηλεκτρικών βαν στο νησί (ASTYBUS) που λειτουργεί με προνομιακές τιμές για τους κατοίκους του νησιού από τις 7 το πρωί έως τις 2 τη νύχτα, χωρίς καθορισμένα δρομολόγια αλλά κατά παραγγελία από τον κάθε χρήστη. Ήδη γίνονται περισσότερα από 100 τέτοια δρομολόγια καθημερινά ενώ ο κ. Κομηνέας προβλέπει εκτόξευση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Παράλληλα, σε συνεργασία και με τα καταστήματα ενοικίασης αυτοκινήτων, μέσω της ίδιας εφαρμογής «τρέχει» και άλλη μία υπηρεσίας κοινής χρήσης οχημάτων (astyGO). Έτσι, ο χρήστης μπορεί να νοικιάζει ένα ηλεκτρικό όχημα που να το αφήνει σε όποιο σημείο επιθυμεί στη συνέχεια και από εκεί να το παραλαμβάνει ο επόμενος χρήστης. Με τις υπηρεσίες αυτές, ήδη οι κάτοικοι καλύπτουν μεγάλο ποσοστό των καθημερινών τους μετακινήσεών τους ενώ έχουν τραβήξει και το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Όπως λέει, είναι πολλοί οι τουρίστες που θέλουν να μάθουν παραπάνω για το πώς τρέχει το πρόγραμμα και προτιμούν τις «πράσινες» μετακινήσεις όσο διάστημα βρίσκονται στο νησί.
Όπως λέει ο δήμαρχος, θέλουν και εκείνοι να γίνουν μέρος ενός πρότυπου νησιού και να βιώσουν τις αλλαγές που φέρνει στην κατεύθυνση της αειφορίας, της κυκλικής οικονομίας και της βιωσιμότητας. Ένα επιπλέον θετικό αποτέλεσμα των προγραμμάτων αυτών είναι πως μειώνεται σημαντικά το ζήτημα του πάρκινγκ στη χώρα, ιδιαίτερα τις ώρες «αιχμής», όταν όλοι κατευθύνονται προς τα εκεί για τη βραδινή τους έξοδο, για παράδειγμα.
«Πράσινο» ενεργειακό μοντέλο
Για να καταστούν πραγματικά «πράσινες» οι παραπάνω μετακινήσεις ο δήμος έχει ήδη δημιουργήσει και θέσει σε λειτουργία έναν μικρό φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 20 KW, ο οποίος αλύπτει τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο νησί. Στα επόμενα βήματα, όμως προγραμματίζονται οι μεγάλες αλλαγές με την κατασκευή υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας που θα θέσει εκτός λειτουργίας τις γεννήτριες ντίζελ που καλύπτουν έως σήμερα τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού. Ήδη έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη και λειτουργία ενός υβριδικού έργου ΑΠΕ – αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με φωτοβολταϊκά ισχύος τουλάχιστον 3 MW και υποδομή αποθήκευσης χωρητικότητας 7,2 MWh που προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο και θα καλύπτει το 50% των συνολικών αναγκών του νησιού. Στο επόμενο βήμα, και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026 θα εγκατασταθεί στο νησί και μία ανεμογεννήτρια που θα ανεβάσει στο 85% το ποσοστό της διείσδυσης ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα του νησιού. «Με όλες αυτές τις κινήσεις σκοπός είναι το εργοστάσιο της ΔΕΗ να παραμένει μόνο σε εγρήγορση σε περίπτωση που χρειαστεί κάτι να συνεισφέρει για την εξισορρόπηση του συστήματος. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να πούμε ότι η Αστυπάλαια πρωτοπορεί, όχι με λόγια αλλά με εφαρμογές στην πράξη και για το λόγο αυτό έχει τραβήξει και το παγκόσμιο ενδιαφέρον» εξηγεί ο κ. Κομηνέας και τονίζει ότι ο δήμος, όμως δε μένει εκεί και ετοιμάζεται έως το φθινόπωρο να παρουσιάσει και μία ενεργειακή κοινότητα προκειμένου να προχωρήσει και στην κάλυψη των αναγκών οδοφωτισμού και των ενεργειακών αναγκών των δημοσίων κτηρίων του δήμου με «καθαρή» ενέργεια.
Αλλαγές στον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών
Ερωτώμενος για το ζήτημα του ιδιαίτερα υψηλού ΕΝΦΙΑ που ανέφεραν στον πρωθυπουργό κατά την επίσκεψή του στο νησί στις αρχές του μήνα οι κάτοικοι, ο κ. Κομηνέας τονίζει ότι έγιναν τραγικά λάθη στον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών στο νησί. Όπως σημειώνει, δεν λήφθηκαν υπόψη οι ζώνες με αποτέλεσμα ένα παραθαλάσσιο οικόπεδο και ένα χωράφι μακριά από τη θάλασσα που βρίσκονται στον ίδιο οικισμό να φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο. Όπως λέει, το μοναδικό στοιχείο με βάση το οποίο έγινε ο καθορισμός των νέων αντικειμενικών αξιών ήταν τα στοιχεία που αντλήθηκαν από αγγελίες ακινήτων στο διαδίκτυο χωρίς καν να εξετάζεται, για παράδειγμα, αν οι τιμές πώλησης έπεσαν στη συνέχεια για να πραγματοποιηθεί η αγοροπωλησία του ακινήτου. «Έγιναν τραγικά λάθη που κατέστησαν την Αστυπάλαια το ακριβότερο νησί στα Δωδεκάνησα. Σκεφτείτε ότι ο οικισμός της χώρας έχει αντικειμενική αξία 2.150 ευρώ όταν στην Πάτμο,που ήταν ανέκαθεν πιο ακριβός οικισμός από εμάς έχει 1.750. ΣτηνΛίνδο που είναι ένας οικισμός που υπάρχουν κυρίως καταστήματα αναμνηστικών και εστίασης η αντικειμενική αξία ανέρχεται σε 2.100 και στην Παροικιά της Πάρου έχει 1.700. Εκτός από κάποιες περιοχές της Σαντορίνης και της Μυκόνου, η Αστυπάλαια έγινε το ακριβότερο νησί σ» σημειώνει ο κ. Κομηνέας. Με τον τρόπο αυτό, λέει, οι αντικειμενικές αξίες πενταπλασιάστηκαν και η Αστυπάλαια βρέθηκε στην ίδια κατηγορία με τη Μύκονο και την Σαντορίνη. Ωστόσο, σημειώνει πως τα λάθη αυτά τα αναγνώρισε ο ίδιος ο πρωθυπουργός και δηλώνει αισιόδοξος ότι το ζήτημα θα λυθεί, μετά και τη δημόσια δέσμευση του κατά την επίσκεψή του στο νησί.