«Είναι μοναδική ευκαιρία με τη συνδρομή των ΕΣΠΑ, καθώς και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, να διαμορφωθούν οι πολίτες και οι εργαζόμενοι της επόμενης ημέρας, αξιοποιούμενοι, εντός της χώρας, με αναγνωρισμένα προσόντα στο εξωτερικό και έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, με τις κατάλληλες δεξιότητες για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος», σημείωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης στο συνέδριο του Economist.
Όπως επισήμανε ο κ. Τσακίρης, σκοπός της κυβέρνησης είναι να χρηματοδοτήσει, ακόμα καλύτερα, σχεδιασμένες δράσεις, με στόχο τόσο να ανέβει τεκμηριωμένα η χώρα μας στους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες και πρόσθεσε ότι «η ανάπτυξη των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού (ανέργων και εργαζομένων), αλλά και των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών, βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027».
Υπενθύμισε ότι συνολικά το νέο ΕΣΠΑ περιλαμβάνει:
- Το μεγαλύτερο τομεακό πρόγραμμα «Ανθρώπινου Δυναμικού και Κοινωνικής Συνοχής» ύψους 4,16 δισ. ευρώ, που αφορά κυρίως ανέργους και σπουδαστές όλων των βαθμίδων, αλλά και τους τομείς της κοινωνικής αλληλεγγύης και της υγειονομικής κάλυψης,
- Τα λοιπά προγράμματα που περιέχουν δράσεις ΕΚΤ, όπως αυτό της «Ανταγωνιστικότητας», που αφορά κυρίως εργαζομένους και επιχειρήσεις, του «Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που σχετίζεται ειδικά με τις ψηφιακές δεξιότητες και εφαρμογές, της «Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης» για τις περιοχές που βρίσκονται σε διαδικασία απολιγνιτοποίησης.
- και τα 13 νέα ΠΕΠ, όπου το ζητούμενο, μεταξύ άλλων, είναι η σύνδεση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις περιφερειακές στρατηγικές έξυπνης εξειδίκευσης, αλλά και με τις ανάγκες των νέων κοινωνικών δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο ίδιος ανέφερε ότι το θέμα των δεξιοτήτων έχει πολλές διαστάσεις:
- ως προς την απόκτηση δεξιοτήτων με σκοπό την απασχόληση και την εύρεση εργασίας από ανέργους ή άτομα σε επισφαλείς θέσεις εργασίας,
- την απόκτηση δεξιοτήτων μέσα στο πλαίσιο των επιχειρήσεων, τους τομείς στους οποίους εστιάζουν οι σύγχρονες αναπτυξιακές στρατηγικές της ΕΕ, όπως η πράσινη και δίκαιη μετάβαση, ή ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η γαλάζια οικονομία,
- την απόκτηση δεξιοτήτων στα σχολεία, τα δημόσια ή ιδιωτικά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, τις σχολές μαθητείας, την απόκτηση δεξιοτήτων με σκοπό τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία,
- την απόκτηση δεξιοτήτων αναφορικά με τις παγκόσμιες προκλήσεις, τη συμμετοχή φορέων και κοινωνίας των πολιτών κ.α.
Ενδεικτικά ανέφερε στην συνέχεια πως μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», συμπεριέλαβε για συγχρηματοδότηση μία ευρεία δέσμη δράσεων για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του ανθρώπινου κεφαλαίου της χώρας, συγκεντρωτικά της τάξης προϋπολογισμού του 1 δισ. ευρώ, για παιδιά στο δημοτικό, γυμνάσια και λύκεια, εκπαιδευτικούς, σπουδαστές μαθητείας, ανέργους και ειδικά για ανέργους νέους, άτομα με αναπηρία, έως το γενικό πληθυσμό και όλες τις ηλικίες - μέσω της διά βίου μάθησης.
Στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 πλέον που - παράλληλα με την ολοκλήρωση του παρόντος - έχει ήδη ξεκινήσει, έχουμε ακόμα πιο φιλόδοξους στόχος. Θα ενσωματωθούν στις δράσεις οι καινοτομίες που έχουν αναλάβει τα συναρμόδια υπουργεία προς τον σκοπό της βελτίωσης της αποδοτικότητας (impact) των δράσεων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων.