Στην ολομέλεια της Βουλής μεταφέρεται σήμερα Πέμπτη η συζήτηση για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου από την επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
Το νομοσχέδιο, του οποίου βασικό σημείο αποτελεί η θεσμοθέτηση εκλογής αιρετών «σε ένα γύρο», εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από την επιτροπή. Επί της αρχής, η Νέα Δημοκρατία τάχθηκε «υπέρ», ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και η Πλεύση Ελευθερίας ψήφισαν «κατά». Το ΠΑΣΟΚ, η Ελληνική Λύση και η «Νίκη» επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια.
Η αλλαγή του εκλογικού συστήματος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, που προβλέπει έναν αντί για δύο γύρους, ενισχύει τη συμμετοχή και «δίνει μεγαλύτερη δύναμη στους δημάρχους», όπως δήλωσε ο κ. Λιβάνιος. Ο υπουργός Εσωτερικών υπογράμμισε ότι το νέο σύστημα θα διευκολύνει τις προεκλογικές συνεργασίες, τη συγκρότηση κοινών ψηφοδελτίων και τον προγραμματικό διάλογο πριν τις εκλογές, σε αντίθεση με όσα συμβαίνουν μεταξύ πρώτης και δεύτερης Κυριακής.
Αναφερόμενος στα αιτήματα για μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο κ. Λιβάνιος σημείωσε ότι «ήρθε η ώρα να κάνουμε μια πολύ σοβαρή συζήτηση». Ενδεικτικά, ανέφερε την πιθανότητα η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση να αναλάβει τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, όπως το Transport for London στο Λονδίνο, επισημαίνοντας ότι παρόμοια ζητήματα χρειάζονται προσεκτική αξιολόγηση.
Παράλληλα, τόνισε ότι υπάρχουν δύσκολες αποφάσεις, καθώς κατά καιρούς η Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση έχει ζητήσει τη διαχείριση των Κέντρων Υγείας. Ωστόσο, όπως είπε, «δεν έχω πειστεί ότι τα Κέντρα Υγείας θα λειτουργούσαν καλύτερα στην Αυτοδιοίκηση, παρά να είναι ενταγμένα στο ΕΣΥ».