Τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας, της νησιωτικότητας και των λιμανιών για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ανέδειξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την τοποθέτησή του για τον Προϋπολογισμό του 2026 στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η ναυτιλία και τα νησιά αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα, επισημαίνοντας την ανάγκη μετασχηματισμού του οικονομικού μοντέλου με επίκεντρο τον κλάδο αυτό. Παράλληλα, τόνισε ότι τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία και το οικοσύστημα γύρω από αυτήν προσφέρουν προοπτικές για καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία διατηρεί την πρώτη θέση παγκοσμίως, δείχνοντας τον δρόμο για αξιοποίηση των εθνικών πλεονεκτημάτων και βελτίωση των όρων για μια σταθερή παραγωγική οικονομία.
Όπως ανέφερε, το 2026 και τα επόμενα χρόνια οι επενδύσεις και τα έργα στον τομέα θα φτάσουν τα 1,5 δισ. ευρώ. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ακριτικά νησιά, τις παράκτιες περιοχές και τις πόλεις με ναυτιλιακή ιστορία, όπου ενεργοποιούνται hubs ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας, με στόχο την αναβίωση των τοπικών οικονομιών και επαγγελμάτων.
Επενδύσεις σε λιμάνια και υποδομές
Για τα επιχειρησιακά σχέδια ανάπτυξης των λιμένων, ο υπουργός σημείωσε ότι θα επιταχυνθούν. Δρομολογούνται επενδύσεις σε αφαλατώσεις, λιμενικές υποδομές, αγκυροβόλια και μαρίνες, με στόχο την ενίσχυση των τουριστικών εσόδων και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στο Υπουργείο δημιουργείται μηχανισμός ελέγχου και παρακολούθησης όλων των λιμένων, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Ειδικά για την Αλεξανδρούπολη, ο κ. Κικίλιας τόνισε τη γεωστρατηγική σημασία της περιοχής και τη συνέχιση των επενδύσεων, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη αξιοποίησης λιμανιών όπως της Πάτρας, του Αστακού, του Βόλου, της Καβάλας και της Ελευσίνας.
Ναυτική εκπαίδευση και επαγγελματικές προοπτικές
Ο υπουργός ανακοίνωσε τη διόρθωση στρεβλώσεων, όπως η εξίσωση του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών με εκείνο των χερσαίων επαγγελμάτων. Ξεκινά συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τα ναυτικά επαγγέλματα, τα οποία προσφέρουν υψηλές αμοιβές και βελτιωμένες συνθήκες εργασίας.
Ενδεικτικά, οι μηνιαίες αποδοχές ενός καπετάνιου κυμαίνονται από 14.000 έως 16.000 ευρώ, ενός μηχανικού από 13.000 έως 15.000 ευρώ, ενώ οι επαγγελματίες ξενοδοχειακών υπηρεσιών φτάνουν τα 5.500 έως 6.500 ευρώ.
Ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος
Για το Λιμενικό Σώμα, ο κ. Κικίλιας ανακοίνωσε συμφωνία με το Υπουργείο Οικονομικών για 500 νέες προσλήψεις το 2026. Προβλέπεται επίσης η δημιουργία νέου Κέντρου Επιχειρήσεων, η απόκτηση σύγχρονων σκαφών ανοικτής θαλάσσης, αλλά και μικρότερων καταδιωκτικών, με προτεραιότητα την κατασκευή τους σε ελληνικά ναυπηγεία.
Το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ περιλαμβάνει και την προμήθεια μη επανδρωμένων σκαφών, υποβρυχίων και drones, με στόχο την προστασία των θαλάσσιων πάρκων, των μελλοντικών γεωτρήσεων και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).
Ο υπουργός επισήμανε τη συνεισφορά του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής στη διάσωση χιλιάδων ανθρώπων, υπογραμμίζοντας τα ρίσκα που αναλαμβάνουν τα στελέχη τους υπό δύσκολες συνθήκες.
Περιβαλλοντικές προκλήσεις και ναυτιλιακή φορολογία
Απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με τη διεθνή συμφωνία για τους ρύπους στη ναυτιλία, ο κ. Κικίλιας ανέφερε ότι δεν υφίσταται εναλλακτικό καύσιμο ικανό να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου, ενώ τα βιοκαύσιμα καλύπτουν μόλις το 0,5% της παγκόσμιας ζήτησης.
Η επιβολή υψηλής φορολογίας στη ναυτιλία θα είχε, όπως σημείωσε, σοβαρές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία, προκαλώντας πληθωρισμό και αυξήσεις στις τιμές ενέργειας και προϊόντων. Τάχθηκε υπέρ της σταδιακής μετάβασης σε πράσινη ενέργεια για τον στόλο, χωρίς όμως να διαταραχθεί η αγορά.