Την υπερψήφιση επί της Αρχής του νομοσχεδίου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Κύρωση της από 18.7.2024 Σύμβασης Συγχώνευσης και Επένδυσης μεταξύ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία THRIVEST HOLDING LTD για τη συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια Τράπεζα» δήλωσαν ο εισηγητής της ΝΔ και ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ. Αντίθετα τα υπόλοιπα κόμματα δήλωσαν πως θα το καταψηφίσουν
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Στέλιος Πέτσας, ζήτησε την υπερψήφιση της κύρωσης καθώς όπως τόνισε «πρόκειται για μια επωφελή σύμβαση για την ελληνική οικονομία, το Ελληνικό Δημόσιο, τους φορολογουμένους, τους καταθέτες και τους μετόχους των δύο τραπεζών -Attica Bank και Παγκρήτιας Τράπεζας- που συγχωνεύονται». Τόνισε πως «δημιουργείται ένας ισχυρός 5ος τραπεζικός πυλώνας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα που θα συμβάλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στον τραπεζικό κλάδο». Υπογράμμισε πως η εντολή την οποία έδωσε το ΤΧΣ στην JP Morgan να προχωρήσει σε παράλληλη διερεύνηση πιθανού άλλου επενδυτικού ενδιαφέροντος εκτός της Thrivest, αυτή απέβη άκαρπη.
Από τη συμφωνία αυτή, είπε ο κ. Πέτσας, πραγματοποιείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank κατά 735 εκατ. ευρώ στην οποία θα συμμετάσχουν το ΤΧΣ, ο e-ΕΦΚΑ, η Thrivest μαζί με ιδιώτες επενδυτές και το ΤΜΕΔΕ. Με το ποσό αυτό η Attica Bank θα αποπληρώσει άμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο Tier 2 ομόλογο, ύψους 100 εκατ. ευρώ περίπου, λήξης 2028, του οποίου - αν δεν γινόταν η συμφωνία - θα ήταν εξαιρετικά αβέβαιη η αποπληρωμή του. Στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα εισφέρουν το ΤΧΣ ποσό 475,1 εκατ. ευρώ, ο e-ΕΦΚΑ 47,9 εκατ. ευρώ, το ΤΜΕΔΕ 12 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, η καθαρή χρηματική συνεισφορά του Δημοσίου θα είναι 423 εκατ. ευρώ. Επιπλέον το Δημόσιο θα έχει όφελος άλλα 44 εκατ. ευρώ τα οποία δεν θα χρειαστεί να καταβάλει το 2025 στη νέα τράπεζα που δημιουργείται μετά τη συγχώνευση. Πρόσθεσε και τη δέσμευση της τράπεζας να αποπληρώσει πρόωρα τα αξιόγραφα που το Δημόσιο ανέλαβε με την παρ. 1α του άρθρου 1 του ν. 3723/2008 (Α' 250). Με τον τρόπο αυτό, είπε ο βουλευτής, το Δημόσιο θα εισπράξει το συνολικό ποσό των 100.200.000 ευρώ, απομειώνοντας ισόποσα το δημόσιο χρέος για το έτος 2024. Η Thrivest με τους ιδιώτες επενδυτές θα εισφέρουν έως 200 εκατ. ευρώ καθώς και το σύνολο των μετοχών της Παγκρήτιας Τράπεζας που απορροφάται από την Τράπεζα Αττικής. Η νέα τράπεζα μετά και την ένταξη στον «Ηρακλή» μειώνει το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων από 60% σε 3%, ποσοστό αντίστοιχο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ο νέος τραπεζικός πόλος θα ανήκει κατά πλειοψηφία στους ιδιώτες με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για το ΤΧΣ και το Δημόσιο.
Ο κ. Πέτσας, απέρριψε ως «μικροπολιτική και έωλη» την κριτική που έχουν ασκήσει ο ΣΥΡΙΖΑ και τα κόμματα της ελάσσονας Αντιπολίτευσης καθώς όπως είπε «αγνοούν όλα τα οφέλη που επέρχονται και τους κινδύνους που απετράπησαν. Αποσιωπούν τον εκμηδενισμό της συμμετοχής του ΤΧΣ στην Attica Bank και αποκρύπτουν το γεγονός ότι οι ιδιώτες επενδυτές εκτός από τα μετρητά βάζουν και μια «νέα» τράπεζα αντίστοιχου μεγέθους της Attica Bank» και πρόσθεσε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση ότι «επειδή δεν είμαστε λωτοφάγοι, πάει πολύ να εγκαλούν την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, εκείνοι που έκλεισαν τις τράπεζες».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Καραμέρος, από την δική του πλευρά, αντιτάχθηκε στην κύρωση της συμφωνίας καταλογίζοντας στην κυβέρνηση ότι «υπονομεύει το δημόσιο συμφέρον». Ζήτησε να γίνει ουσιαστική συζήτηση για το τι συμβαίνει στον τραπεζικό τομέα, με τον ύψος του αναβαλλόμενου φόρου με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες καθώς και με το spread των επιτοκίων μεταξύ καταθέσεων και χορηγήσεων. Απαιτείται είπε στην Βουλή «να γίνει μια κατανοητή συζήτηση για τη συνολική πολιτική της ανακεφαλαιοποίσης που έγινε για τη διάσωση των τραπεζών με χρήματα του ελληνικού Δημοσίου». Υποστήριξε ότι η πολιτική αυτή «δεν σημαίνει κανένα όφελος για τον Έλληνα πολίτη και δεν βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα του ολιγοπωλιακού τραπεζικού συστήματος που δρα με εναρμονισμένες πολιτικές».
Ειδικά για την προς κύρωση συμφωνία, ο κ. Καραμέρος είπε ότι «δεν υπάρχει καμία μελέτη βιωσιμότητας και εγγυήσεων». Καταλόγισε στην επιχειρηματολογία του υπουργού Οικονομικών και του διοικητή της ΤτΕ «αντιφάσεις, ανακρίβειες» και «κινδυνολογίας για κούρεμα καταθέσεων». Επισήμανε ότι με τη συγχώνευση των δύο τραπεζών δεν τελειώνει το θέμα των άλλων μη συστημικών τραπεζών. Δεν απαντάτε εάν διατηρείται, προστατεύεται ή βελτιώνεται κατά το Νόμο, η αξία των μετοχών του ΤΧΣ και συνεπώς του Δημοσίου με την συγκριμένη αύξηση κεφαλαίου έτσι ώστε να μην τίθεται και θέμα απιστίας κατά του δημοσίου». Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, ρώτησε «εάν η ΝΔ έχει ή όχι 20 εκατ. ευρώ δάνεια στην Τράπεζα Αττικής». Επισήμανε ως βλαπτική για την ελληνική οικονομία τις αναφορές πίεσης ότι δήθεν κινδυνεύουν οι καταθέσεις με κούρεμα των δύο τραπεζών εάν δεν προχωρήσει η συμφωνία αυτή. Εμείς, είπε ο κ. Καραμέρος ως ΣΥΡΙΖΑ «θέλουμε τον ανταγωνισμό, νέες συστημικές και μη τράπεζες που θα σπάσουν το ολιγοπώλιο, και τον αποκλεισμό χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων» αλλά εδώ «δεν υπάρχει καμία εγγύηση ή διαβεβαίωση για κάτι τέτοιο. Εμείς έχουμε ανοιχτό μέτωπο με τα καρτέλ σε όλη την οικονομία. Το Δημόσιο με τα δικά του κεφάλαια θα μπορούσε να εξυγιάνει την τράπεζα και να προσελκύσει επενδυτές. Δεν είμαστε κατά της δημιουργίας του 5ου πυλώνα, κατά των επενδυτών αλλά δεν σας έχουμε καμία εμπιστοσύνη». Ο κ. Καραμέρος παράλληλα άσκησε έντονη κριτική γιατί το υπουργείο δεν έχει δώσει παράταση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Παύλος Γερουλάνος είπε πως επί της Αρχής, το κόμμα του θα ψηφίσει το νομοσχέδιο. Με το «παρών» θα ταχθεί στο άρθρο 1 γιατί δεν παρέχονται οι απαιτούμενες εγγυήσεις ενώ θετικά θα ψηφίσει στα άρθρα 2 και του της Συμφωνίας. Ο κ. Γερουλάνος είπε ότι η κυβέρνηση «πιστεύει πως οι δυνατές τράπεζες θα δημιουργήσουν δυνατούς δανειολήπτες, ενώ εμείς πιστεύουμε ότι οι δυνατοί δανειολήπτες είναι εκείνοι που θα δημιουργήσουν δυνατές τράπεζες». Καταλόγισε στην οικονομική και κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης ότι «βάζει πάνω από την κοινωνία το κέρδος» και αναφέρθηκε στις διαφορετικές ιδεολογικές διαφορές, επιλογές και προτάγματα που έχει το ΠΑΣΟΚ με τη ΝΔ. Ειδικά για την υπό συζήτηση Συμφωνία, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ είπε ότι «εδώ που φτάσαμε - και είναι ένα μεγάλο ερώτημα γιατί φτάσαμε εδώ- η συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια, εξυγιαίνει δύο προβληματικές τράπεζες και δημιουργεί έναν μικρό τραπεζικό πυλώνα για την αύξηση του τραπεζικού τομέα, άρα και των εργαλείων που δίνονται σε περισσότερους ανθρώπους για να δημιουργούν, εάν βέβαια η συμφωνία πληροί κάποιους όρους» και αναρωτήθηκε αν η νέα τράπεζα «θα φέρει κάποια πραγματική διαφορά στην δανειοδότηση των ΜμΕ; θα προσθέσει κάτι στον τραπεζικό ανταγωνισμό; Θα προστατευτούν οι εργαζόμενοι στις δύο αυτές τράπεζες, θα έχει μικρότερες προμήθειες και εάν "ναι" τι μας κάνει να πιστεύουμε κάτι τέτοιο».
Ο κ. Γερουλάνος τόνισε πως «η ταμπακιέρα, του θέματος, είναι πόσο θα κοστίσει όλη αυτή η άσκηση και ποιος θα πληρώσει τελικά το μάρμαρο», αν θα έχει κάποιο όφελος ο πολίτης, ο συναλλασσόμενος και η κοινωνία. Αυτές τις τρεις ημέρες κοινοβουλευτικής διαβούλευσης -είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- σε όλα αυτά δεν έχουμε καμία απάντηση «παρά μόνο ακούμε για τον μπαμπούλα ότι θα χαθούν καταθέσεις. Εγγυηθείτε ότι αυτό που πάμε να κάνουμε θα είναι άμεσα και έμμεσα προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου. Επιτέλους σοβαρευτείτε, σεβαστείτε τον ελληνικό λαό».