Ο «πληθωρισμός της απληστίας» -όπως εύστοχα τον χαρακτήρισε το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή– κυριαρχεί πλέον στην αγορά των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.
Οι εξελίξεις στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τον Ιούνιο, όπως τις κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ, καταλήγουν πλέον στη διαπίστωση –που αποτελεί κοινό τόπο στην αγορά– ότι οι εταιρείες ανακτούν τις απώλειες κερδών που είχαν καταγράψει στη διάρκεια του 2022. Το εντυπωσιακό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι τον Ιούνιο ο τιμάριθμος των τροφίμων παρουσίασε άνοδο –από 11,6% τον Μάιο ανήλθε στο 12,2% τον Ιούνιο- παρά τη μεγάλη υποχώρηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Αν και αυτή η εξέλιξη είναι δυσμενής για τους προϋπολογισμούς των καταναλωτών, ωστόσο ήταν αναμενόμενη. Και τούτο διότι η χώρα μας εισήλθε πλέον στην «καρδιά» της τουριστικής περιόδου, με τον πληθυσμό περίπου να διπλασιάζεται. Ως εκ τούτου η ζήτηση βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα –στα περισσότερα μέρη της χώρας, που είναι τουριστικοί προορισμοί.
Οι επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες τα δεδομένα αυτής της συγκυρίας, δεν περνούν στις τιμές τις μειώσεις στα κόστη πολλών πρώτων υλών και της ενέργειας και αυξάνουν σε υψηλό βαθμό την κερδοφορία τους. Το αποτέλεσμα θα φανεί το 2024 στους ισολογισμούς τους. Είναι πιθανόν ότι ο Ιούλιος και ο Αύγουστος θα κινηθούν με τους ίδιους ρυθμούς –χωρίς να αποκλείεται μάλιστα και νέα άνοδος. Μία ελαφρά αποκλιμάκωση ίσως παρατηρηθεί στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου.
Πηγή με την οποία συνομίλησε το BD έλεγε πως δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξουν οι τιμοκατάλογοι των εταιρειών, απλώς θα αυξηθούν οι προσφορές των προϊόντων. Κάτι παρόμοιο δηλαδή που παρατηρήθηκε και τον Μάιο, ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων. Επ' αυτού μάλιστα ήταν απολύτως ενδεικτική η προ ημερών δήλωση του επιχειρηματία κ. Σπύρου Θεοδωρόπουλου, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις δεν έχουν σκοπό να μειώσουν την κερδοφορία τους. Δηλαδή δεν πρόκειται να επανεκδώσουν τιμοκαταλόγους με μειωμένες τιμές.
Ορισμένες πηγές μάλιστα υποστηρίζουν ότι οι τιμοκατάλογοι με τις υψηλές τιμές εξυπηρετούν τις επιχειρήσεις για δύο λόγους: πρώτον, διότι μπορούν να κάνουν προσφορές στα προϊόντα τους και να επανέρχονται στην αρχική τους τιμή και δεύτερον, αν υπάρξει ενεργειακή αναστάτωση στο τέλος του χρόνου, δεν θα είναι υποχρεωμένες να κάνουν νέες ανατιμήσεις. Προς το παρόν όμως βγάζουν κέρδη!
Για το δύσκολο καλοκαίρι, αλλά και για το επίσης δύσκολο φθινόπωρο είναι προϊδεασμένο το Μέγαρο Μαξίμου και γι΄αυτό τον λόγο παρέτεινε χωρίς δεύτερη συζήτηση το «καλάθι του νοικοκυριού», αλλά και την παραμονή του περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του Σεπτεμβρίου του 2021. Και μάλιστα όχι για τρεις μήνες, όπως ήταν η αρχική εισήγηση, αλλά για έξη μήνες, ως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023. Και επ' αυτού η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία στη διάρκεια των προηγούμενων μηνών έκανε αισθητή την παρουσία της, είτε στο προσκήνιο είτε στο παρασκήνιο, με την καταγραφή «αστερίσκων» για τις στρεβλώσεις που προκαλεί το «καλάθι», εποίησε την νήσσαν!
Βέβαια, ενδεικτικό στοιχείο του προβληματισμού που επικρατεί στο κυβερνητικό επιτελείο είναι ενώ επρόκειτο να καταργηθεί το market pass, διότι εκπλήρωσε τον ρόλο του και ο πληθωρισμός πέφτει, ωστόσο έγιναν δεύτερες σκέψεις και το συγκεκριμένο μέτρο παρατάθηκε και μάλιστα με διευρυμένη απεύθυνση! Στο τελευταίο τετράμηνο του χρόνου αναμένονται τα χειρότερα...