ΓΔ: 1392.89 -0.34% Τζίρος: 36.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:17:00 DATA
katatheseis, Apotamieysi, Xrima
Φωτο: Shutterstock

Περιορίζονται οι διακοπές των Ελλήνων εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων

Σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 75% των καταναλωτών δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων με έναν στους δυο καταναλωτές να αναφέρουν ότι δεν θα κάνουν διακοπές το 2023.

Η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που καταγράφει τον περιορισμό των υπόλοιπων εξόδων από τους καταναλωτές εξαιτίας της ανόδου του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ξεκάθαρη είναι η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Συγκεκριμένα ποσοστό 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α. Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Ποσοστό 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του. Επίσης, το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του ενώ το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος. Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Στην έρευνα αποτυπώνεται ο βαθμός έντασης και στροφής του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%.

Όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, από την έρευνα προκύπτει ότι το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

elia, elaiolado
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα βήματα σε Ισπανία και Ιταλία ακολουθεί ο ελαιοτουρισμός στην Κρήτη

Ο ελαιοτουρισμός, ο όποιος τελευταία προωθείται ταχύτατα έχει κάνει κάποια σημαντικά βήματα και στην Ελλάδα, ενώ στην Κρήτη έχουν επισημανθεί και αναπτύσσονται σε όλη την Κρήτη περίπου 80 ελαιοκομικά αξιοθέατα.
Plithorismos, Inflation, Times, Prices
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συγκρατημένη αύξηση 1,1% των τιμών στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις βρεφικές και παιδικές τροφές ενώ οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε νερά και αναψυκτικά και στα είδα που επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές της ζάχαρης και του κακάο.
xreokopia, forologia, xrei
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόβουν τη διασκέδαση 3 στους 4 Έλληνες λόγω των πληθωριστικών πιέσεων

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 52% των Ελλήνων δεν φτιάχνει το σπίτι του λόγω της ακριβείας ενώ το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και το 28% βάζει χέρι στις αποταμιεύσεις του για να πληρώσει τις αγορές.