ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Παγώνει» η επιδότηση για το ντίζελ, οικονομία δυνάμεων από το ΥΠΟΙΚ

Τον κίνδυνο νέας αύξησης τιμών στο φυσικό αέριο και το ρεύμα, που θα αυξήσουν την επιβάρυνση στον πληθωρισμό, σταθμίζει το οικονομικό επιτελείο και αναστέλλει τις αποφάσεις για νέα επιδότηση στην αντλία για το ντίζελ κίνησης.

«Στο πάγο» μέχρι νεωτέρας βάζει την επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης το οικονομικό επιτελείο, αναμένοντας τις εξελίξεις στις διεθνείς τιμές και κάνοντας «οικονομία δυνάμεων» όσον αφορά στα μέτρα στήριξης, με δεδομένη την αβεβαιότητα στο ενεργειακό πεδίο εν όψει του χειμώνα.

Παρά το χαμηλό ταμειακό κόστος και το δημοσιονομικό περιθώριο των περίπου 600 εκ. ευρώ από την αναμενόμενη συμπίεση του ελλείμματος το 2022 στο 1,4% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 1,7%, στο υπουργείο Οικονομικών επανεξετάζουν το αν και πότε θα επανέλθει η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης, με αρμόδιους παράγοντες να τονίζουν ότι δεν χρειάζονται βεβιασμένες κινήσεις και όλα θα εξαρτηθούν από τη πορεία των τιμών το επόμενο διάστημα, οι οποίες αν και κινούνται σε υψηλά επίπεδα ωστόσο εμφανίζουν τάσεις αποκλιμάκωσης.

Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι το είδος, η έκταση και ο διάρκεια εφαρμογής των μέτρων στήριξης περνάει μέσα από την κυβερνητική γραμμή αλλά και τις συστάσεις των Θεσμών για στοχευμένες παρεμβάσεις για την  προστασία των οικονομικά αδύναμων  νοικοκυριών από τα πλήγματα της πληθωριστικής κρίσης.

Την ίδια ώρα, το σκηνικό στην ενέργεια παραμένει ιδιαίτερα ρευστό και θολό με τις τιμές να αυξομειώνονται συνεχώς, πράγμα που δεν επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις και σταθερό σχέδιο δράσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή της μεγαβατώρας στο φυσικό αέριο παρουσιάζει μεγάλη μεταβλητότητα καθώς από το υψηλό των 340 ευρώ τον Αύγουστο έχει κατηφορίσει κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 100 ευρώ.

Αυτό επέτρεψε τη μεγάλη μείωση των λιανικών τιμών του ρεύματος για τον Νοέμβριο, που με τη σειρά της επέτρεψε να μειωθεί το κόστος επιδότησης από 1,1 δισ. σε 430 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η αγωνία δεν έχει τελειώσει, αφού μόλις τώρα αρχίζει η χειμερινή περίοδος και είναι πολύ δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για τη διαμόρφωση της τιμής του φυσικού αερίου και του ρεύματος τους επόμενους μήνες, κάτι που σημαίνει ότι πιθανότατα θα χρειαστεί να αυξηθούν οι επιδοτήσεις από τον προϋπολογισμό.

Για τους παραπάνω λόγους νέα παρέμβαση στο πετρέλαιο κίνησης από την 1η Νοεμβρίου δεν φαίνεται στον ορίζοντα, με τις αποφάσεις να μετατίθενται για αργότερα, ανάλογα με την πορεία των διεθνών τιμών και τις επιπτώσεις στα μεταφορικά κόστη. Επίσης, έχει βγει από την κυβερνητικά ατζέντα μια νέα οριζόντια επιδότηση στη βενζίνη (fuel pass 3) που εφαρμόσθηκε από τον Απρίλιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο.

Τα βλέμματα είναι στραμμένα στην τροχιά των ενεργειακών τιμών που δημιουργούν εστίες κινδύνου για την ανάπτυξη και τα δημόσια οικονομικά, υποχρεώνοντας το οικονομικό επιτελείο σε προσεχτικές και ισορροπημένες κινήσεις προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις στα εισοδήματα αλλά και να αποφευχθούν ισχυροί δημοσιονομικοί κραδασμοί με αρνητικό αντίκτυπο στην εικόνα της χώρας στους ξένους επενδυτές και οίκους αξιολόγησης, που θα αύξανε το κόστος δανεισμού του κράτους και θα αποτελούσε «τροχοπέδη» για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

Στο πλαίσιο αυτό, στρατηγικός στόχος είναι η επαναφορά της χώρας στα πρωτογενή πλεονάσματα το 2023 με το προσχέδιο του προϋπολογισμού να χαμηλώνει το πήχη στο 0,7% του ΑΕΠ έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,1%. Στελέχη του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για απόλυτα ρεαλιστικό στόχο, σημειώνοντας ότι την επίτευξη  του «κλειδώνει» το χαμηλότερο από τον αρχικό στόχο έλλειμμα για το 2022 που αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,4% του ΑΕΠ, έναντι της επικαιροποιημένης πρόβλεψης για 1,7%, κυρίως λόγω των αυξημένων εσόδων από τον τουρισμό και των φορολογικών υπερεισπράξεων με σημαντική τη συμβολή του πληθωρισμού, καθώς οι ανατιμήσεις αυξάνουν τα έσοδα από το ΦΠΑ και τους αναλογικούς φόρους κατανάλωσης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Xrimata, Money, Metrita, Cash, Evro, Euro
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 1,5 ευρώ το πετρέλαιο: Ράλι τιμών χωρίς επιδότηση αντλίας

Πίεση στα νοικοκυριά από την άνοδο κατά 30% στις διεθνείς τιμές από τον Ιούνιο και την παράλληλη κατάργηση της έκτακτης επιδότησης στην αντλία που είχε δοθεί πέρυσι. Επίδομα θέρμανσης 100 - 800 ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίδομα θέρμανσης... α λα καρτ: Τα ποσά, και τα όρια εισοδήματος

Αυξημένα εισοδηματικά όρια μόνο για όσα νοικοκυριά πήραν και πέρυσι το επίδομα, ενώ με τα παλιά όρια θα αξιολογηθούν οι νέες αιτήσεις. Διπλάσιο επίδομα σε όσους χρησιμοποιήσουν για πρώτη φορά πετρέλαιο θέρμανσης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται και νέα «επιταγή ακρίβειας» μαζί με επιδότηση στα καύσιμα

Ενισχύεται το πακέτο μέτρο στήριξης και θα ανέλθει η δαπάνη σε 500 εκατ., καθώς αναμένεται να προστεθεί στην επιδότηση βενζίνης και ντίζελ κίνησης μια νέα «επιταγή ακρίβειας» στα ασθενέστερα νοικοκυριά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 200 εκατ. οι νέες επιδοτήσεις για τη βενζίνη και το ντίζελ

Έως τα 60 ευρώ θα αυξηθεί η επιδότηση για βενζίνη με το νέο Fuel Pass, ενώ ανεβαίνει στα 0,15 ευρώ η επιδότηση για το πετρέλαιο κίνησης στην αντλία. Αυξημένη στήριξη για τα καύσιμα στα νησιά και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζι» σε επιδοτήσεις για καύσιμα και νέα «επιταγή ακρίβειας»

Αυξάνεται και θα δίνεται σε περισσότερους, με νέα εισοδηματικά κριτήρια, το επίδομα για τη βενζίνη. Παράταση επιδότησης στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης. Πιθανή η χορήγηση νέου βοηθήματος στους ασθενέστερους.