ΓΔ: 1480.23 -0.15% Τζίρος: 72.57 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
inflation-πληθωρισμός
Φωτο: Shutterstock

«Πέταξε» στο 12,1% ο πληθωρισμός με διψήφιες αυξήσεις σε 16 κατηγορίες

Ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στο «φούσκωμα» του πληθωρισμού, αλλά πολλές ακόμη κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, ανάμεσά τους το ψωμί, καταγράφουν διψήφια ποσοστά αύξησης.

Ρεκόρ 30ετίας έκανε τον Ιούνιο ο πληθωρισμός, παραμένοντας σε επίπεδα εποχών... δραχμής. Ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε στο 12,1%, όπως ανακοίνωσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ, με μεγάλες αυξήσεις όχι μόνο στην ενέργεια, αλλά και στα είδη διατροφής (αύξηση 12,6%).

Όπως φαίνεται στον πίνακα, οι αυξήσεις των τιμών σε 12μηνη βάση έχουν γενικευθεί σε πολλές κατηγορίες βασικών αγαθών και υπηρεσιών. Ειδικότερα, είναι διψήφιες σε 16 κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών και τριψήφιες (117,7%) για το φυσικό αέριο, που βρίσκεται στο επίκεντρο της ενεργειακής κρίσης. Τη μεγαλύτερη επίδραση στον πληθωρισμό (επίπτωση 2,71%) έχει ο ηλεκτρισμός και ακολουθεί το πετρέλαιο θέρμανσης (1,27%).

Παράλληλα, η κατηγορία ψωμί/δημητριακά, που έχει ιδιαίτερη σημασία κυρίως για το καλάθι της νοικοκυράς των οικονομικά ασθενέστερων καταγράφει αύξηση 15,9% σε ετήσια βάση, με επίπτωση περίπου μισής μονάδας στον πληθωρισμό.

Οι αυξήσεις στις τιμές και η επίδρασή τους στον πληθωρισμό

Αγαθά και υπηρεσίες Μεταβολή (%) Επίπτωση
Φυσικό αέριο 117,70,44
Ηλεκτρισμός 70,42,71
Πετρέλαιο θέρμανσης 65,11,27
Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο 48,50,23
Καύσιμα και λιπαντικά 45,62,61
Μεταφορά επιβατών με ταξί 32,90,04
Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία 27,70,24
Έλαια και λίπη 24,90,3
Μεταφορά επιβατών με πλοίο 20,40,03
Ψωμί και δημητριακά 15,90,54
Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα 15,90,21
Γαλακτοκομικά και αυγά 15,50,52
Κρέατα (γενικά) 14,90,69
Κινηματογράφοι-θέατρα 13,90,02
Αυτοκίνητα καινούργια 12,20,26
Λαχανικά (γενικά) 11,30,32
Υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης 9,40,03
Φρούτα νωπά 9,30,1
Καφές-κακάο-τσάι 8,60,05
Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 8,60,18
Πακέτο διακοπών 8,30,01
Στέρεα καύσιμα 8,20,05
Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης 7,90,02
Λοιπά τρόφιμα 7,60,03
Έπιπλα και διακοσμητικά είδη 5,70,02
Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων 5,60,03
Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου 5,40,02
Άλλα είδη ατομικής φροντίδας 5,20,14
Οικιακές υπηρεσίες 4,80,05
Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού 4,80,03
Ένδυση και υπόδηση 4,60,28
Εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία 4,60,36
Ψάρια (γενικά) 4,50,07
Ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά 4,40,05
Είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας 3,80,01
Οικιακές συσκευές και επισκευές 2,70,02
Ιατρικά προϊόντα 2,70,01
Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς 2,20,02
Μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα 20,02
Αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα) 1,90,04
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση 1,40,03
Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες 1,30,03
Ενοίκια κατοικιών 0,90,03
Νοσοκομεία και κλινικές 0,40,01
Φαρμακευτικά προϊόντα -0,4-0,01
Τηλεφωνικές υπηρεσίες -2,1-0,08
Βιβλία -2,1-0,01
Οπτικοακουστικός εξοπλισμός-υπολογιστές-επισκευές -5,2-0,04
Τηλεφωνικός εξοπλισμός κινητών τηλεφώνων -9,7-0,01

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Ιουνίου 2022 (έτος αναφοράς 2020=100,0) έχει ως εξής:

  • Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιουνίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021 προέκυψε αύξηση 12,1% έναντι αύξησης 1,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020 (Πίνακας 2).
  • Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον Μάιο 2022, παρουσίασε αύξηση 1,6% έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. 
  • Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2021 - Ιουνίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 - Ιουνίου 2021, παρουσίασε αύξηση 6,2% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 - Ιουνίου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2019 – Ιουνίου 2020

 

Σύγκριση Ιουνίου 2022 με Ιούνιο 2021

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 12,1% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021, προήλθε
κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. 
  • 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σύγκριση Ιουνίου 2022 με Μάιο 2022 

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,6% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.
  • 9,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
  • 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 6,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα καινούργια, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 1,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 

 Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μόνο 122 επαγγελματίες από 380.000 έχουν αμφισβητήσει τον τεκμαρτό φόρο

Δεν είναι ευχάριστο μέτρο για κάποιους η τεκμαρτή φορολόγηση, αλλά αν ήταν τόσο άδικη και εφόσον υπάρχουν δυνατότητες αμφισβήτησης, θα τις εκμεταλλεύονταν περισσότερο, υπογράμμισε ο Κωστής Χατζηδάκης.