Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε σήμερα το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που στοχεύει να ρυθμίσει την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων, και να φέρει διαδικασίες fast track για την έγκριση τους καθώς η χώρα θέλει να αναπτύξει ισχύ 2 γιγαβάτ έως το 2030.
Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να είναι μεγάλο και την πιεστική πλέον αναζήτηση από την Ευρώπη αλλά και την Ελλάδα για διαφορετικές πηγές ενέργειας και απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα, το νομοσχέδιο αυτό που αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες, θα θέτει τους κανόνες λειτουργίας και θα ανοίγει στην ουσία την αγορά των υπεράκτιων αιολικών.
Με το νομοσχέδιο ορίζεται η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ, που έχει ως τώρα την αρμοδιότητα για τις παραχωρήσεις περιοχών για έρευνες υδρογονανθράκων) ως αρμόδιος φορέας για την εκπόνηση των τεχνικών μελετών για τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων (ΥΑΠ). Με την τεχνική μελέτη προτείνονται Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ, εντός αυτών, σύμφωνα με κριτήρια που διασφαλίζουν την τεχνική και οικονομική αυτοτέλεια, καθώς και τη βιωσιμότητα των Έργων ΥΑΠ που εγκαθίστανται εντός της.
Τα πάρκα θα αναπτυχθούν με διαγωνιστικές διαδικασίες, με κριτήριο κατακύρωσης την χαμηλότερη τιμή ανά παραγόμενη μεγαβατώρα. Με το νομοσχέδιο τίθενται ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής για τους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10ετή εμπειρία στην ανάπτυξη και λειτουργία υπεράκτιων αιολικών ισχύος τουλάχιστον 100 μεγαβάτ ενώ θα πρέπει να έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών (αθροιστικά αν πρόκειται για Κοινοπραξία) τουλάχιστον 2 δισεκ. ευρώ. Εκτός από την τεχνική και οικονομική καταλληλότητα, η χορήγηση άδειας προϋποθέτει επίσης ότι δεν τίθενται θέματα σχετικά με την εθνική ασφάλεια.
Το νομοσχέδιο ορίζει ακόμη ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία των έργων διασύνδεσης των υπεράκτιων αιολικών πάρκων με το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Το κόστος κατασκευής των έργων διασύνδεσης θα ανακτάται από τον ΑΔΜΗΕ μέσω των Χρεώσεων Χρήσης του Συστήματος.