Ανακάμπτει το τουριστικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα μετά τη βραχυπρόθεσμη υποχώρηση λόγω της κρίσης στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Σε ανάλυση της Hotelwize, η οποία άντλησε στοιχεία επισκέψεων από ένα μεγάλο δείγμα ιστοσελίδων, περιλαμβάνοντας συνολικά 15 διεθνείς αγορές, τα ανάμεικτα συναισθήματα των πρώτων ημερών δίνουν τη θέση σε αισιόδοξα μηνύματα, καθώς η αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος για τη χώρα μας, το τελευταίο δεκαήμερο είναι κάτι παραπάνω από σαφής.
Τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν κατά το χρονικό διάστημα από τις 14 Φεβρουαρίου έως και τις 4 Απριλίου και τα αποτελέσματα μελετήθηκαν βάσει της σημασίας κάθε χώρας για τον τουρισμό στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ για το 2019. Πιο συγκεκριμένα, μελετήθηκαν τα δεκαήμερα 14-23/2, 24/2-5/3, 6-15/3, 16-25/3 και 26/3 έως 4/4.
Σε διάστημα σαράντα ημερών κατόπιν των εξελίξεων στην Ευρώπη, η μείωση που παρατηρήθηκε στο τουριστικό ενδιαφέρον στο σύνολο των αγορών μελέτης άγγιξε συνολικά το -5,5%, με τις διακυμάνσεις ανά δεκαήμερο να παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Κατά το πρώτο δεκαήμερο το τουριστικό ενδιαφέρον κυμάνθηκε στο -23,3%, σημειώνοντας ταυτόχρονα άνοδο 7,8% στο δεύτερο δεκαήμερο της ανάλυσης. Προχωρώντας στο τρίτο δεκαήμερο το τουριστικό ενδιαφέρον φαίνεται να σταθεροποιείται, διαγράφοντας μία πολύ μικρή πτώση της τάξεως του -0,7%, ενώ στο τέταρτο δεκαήμερο παρατηρήθηκε αύξηση 15,2%.
Κατεξοχήν σημαντικές feeder αγορές για την Ελλάδα όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Ιταλία παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες διαφοροποιήσεις μεταξύ των χρονικών περιόδων που μελετήθηκαν. Όλες οι παραπάνω αγορές το πρώτο δεκαήμερο μετά την κρίση είναι με αρνητικό πρόσημο όσον αφορά το τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά είτε επανέρχονται μετά το 2ο δεκαήμερο ή εμφανίζουν σημαντική άνοδο στο 4ο δεκαήμερο.
Οι ΗΠΑ κυριάρχησαν στο δεύτερο δεκαήμερο καταγράφοντας αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος κατά 22,7%. Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και το τρίτο δεκαήμερο με +4,9%, ενώ στο τέταρτο υπάρχει μια μικρή υποχώρηση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η περίπτωση της Γερμανίας, η οποία παρότι κατέγραψε πτώση τόσο κατά το πρώτο (-23,3%)το δεύτερο (-6,7%) όσο και κατά το τρίτο δεκαήμερο (-13,9%), στο τέταρτο σημείωσε σημαντική άνοδο +22,8%.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το πρώτο δεκαήμερο της ανάλυσης το τουριστικό ενδιαφέρον ήταν μειωμένο κατά -25,7%, ενώ το δεύτερο αυξημένο κατά +10,8%. Το τρίτο εμφάνισε και πάλι πτώση -14,3%, ωστόσο υπήρξε κατακόρυφη αύξηση στο τέταρτο δεκαήμερο που έφτασε στο +20,7%.
Στην Ιταλία καταγράφηκε πτώση -33,5% κατά το πρώτο δεκαήμερο, άνοδος +11,4% κατά το δεύτερο, η οποία συνεχίστηκε και το τρίτο με το αντίστοιχο ποσοστό να αγγίζει το +17,9%, φτάνοντας στο τέταρτο στο +21,3%.
Στη Γαλλία έπειτα από πτώση -20,4% το πρώτο δεκαήμερο, το τουριστικό ενδιαφέρον παρέμεινε ισχυρό το δεύτερο αγγίζοντας το +20,3%. Αν και δεν κατάφερε να διατηρήσει το θετικό του πρόσημο το τρίτο (-11,9%), στο τέταρτο δεκαήμερο υπήρξε θετική εξέλιξη φτάνοντας στο +6%.
Οι εξελίξεις μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας φαίνεται να μην επηρεάζουν το τουριστικό ενδιαφέρον από τις αγορές της Τουρκίας, του Ισραήλ και του Καναδά, όπου συνολικά το πρόσημο είναι θετικό. Στον αντίποδα χώρες όπως η Πολωνία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Ελβετία εμφανίζουν μειωμένο τουριστικό ενδιαφέρον.
Ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος που κινήθηκαν οι Έλληνες αυτό το διάστημα. Το δεύτερο δεκαήμερο το τουριστικό ενδιαφέρον ήταν στο +10,8%, αν και το πρώτο δεκαήμερο είχε αρνητικό πρόσημο (-17,3%). Το τρίτο δεκαήμερο άγγιξε το +3,6% και το τέταρτο το +13,8%. Στο σύνολο των σαράντα ημερών το τουριστικό ενδιαφέρον κυμάνθηκε συνολικά στο +8,1%.
Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της ανάλυσης ο CEO της Hotelwize, Ιάσων Μηλιώνης, δήλωσε σχετικά: «Παρατηρούμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το πώς οι εξελίξεις μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και οι συνέπειες αυτών επηρεάζουν το τουριστικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Αν και αρχικά, εμφανίστηκε μια πτώση στο τουριστικό ενδιαφέρον, τελικά φαίνεται ότι ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρήσει τη δυναμική που διαφαίνεται για φέτος, με το τουριστικό ενδιαφέρον να παρουσιάζει ανθεκτικότητα από χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τα γεγονότα που εκτυλίσσονται, να έχουν ευελιξία και να είναι έτοιμοι να στραφούν σε αγορές ανθεκτικές και με δυναμική προκειμένου να διατηρήσουν το momentum που υπάρχει για τις κρατήσεις τη φετινή χρονιά».